שתף קטע נבחר

גם אחרי החגים: מחסור מתמשך בחלב ומוצריו

קשה מאוד למצוא חלב 1% במרכולים ויש גם מחסור בקוטג' ויוגורט. לפי המחלבות הסיבה למדפים הריקים היא מיעוט ימי עבודה בחגים והמלאי יתחדש רק באמצע השבוע הבא. רפתן: יש גם ירידה בתפוקה בגלל מזג האוויר. קמעונאי: "נוצר מצב נדיר שקיים מחסור אדיר אצל שלוש המחלבות בו זמנית"

מדפים חצי ריקים ואין חלב 1%: זה מה שצרכנים רואים כבר כמה ימים ברשתות השיווק, למרות שהחגים הסתיימו. קמעונאי אמר ל-ynet שמדובר "במחסור אדיר", שמשפיע גם על מוצרי חלב אחרים כמו יוגורט, מעדנים וקוטג'. "נוצר מצב נדיר שקיים מחסור גם אחרי שהחג נגמר, אצל שלוש המחלבות הגדולות - תנובה, טרה ויטבתה, בו זמנית. בדרך כלל אחרי החגים יש מחסור אצל מחלבה אחת, שמפוצה על-ידי מחלבה אחרת".

 

שטראוס לא מעלה מחירים? ייקרה שלגונים ברשת קפה עלית

 

 

מחסור בחלב (צילום: מירב קריסטל)
מדפים ריקים, לא מצאנו חלב 1% של תנובה וטרה וחלב 3% מצאנו בעיקר של טרה ושופרסל(צילום: מירב קריסטל)

מחסור בחלב (צילום: מירב קריסטל)
אין חלב 1% גם בשקיות. חלב של תנובה 3% מצאנו רק בשקית ובגודל 1.5 ליטר וכן סוגי חלב "מועשר" ומיוחד(צילום: מירב קריסטל)

מחסור בחלב (צילום: מירב קריסטל)
רק "מיוחדים" נמכרים במקררים(צילום: מירב קריסטל)

לפי המחלבות, הסיבה לכך היא מיעוט ימי עבודה בחגים - שום חג לא נפל על סוף השבוע השנה. את הפרות חולבים גם בחגים, אבל המחלבות לא עובדות בחג, לכן האספקה מאוחרת ומעטה מדי.

 

בנוסף, אצל הצרכנים נוצר "חוסר" במוצרי חלב במקרר הביתי בשל ימי החג. עקב כך, הביקוש גדול מהתחזית, בעיקר אצל תנובה שמוצריה הם ברירת המחדל אצל צרכנים רבים והיא גם היצרנית הדומיננטית בשוק, אך גם אצל טרה ויטבתה (שטראוס) ניתן לראות מחסורים כבדים בחלב, גבינות רכות, מעדנים ויוגורטים. לפי המחלבות המלאי יתחדש רק באמצע השבוע הבא.

 

רפתן אמר ל-ynet: "המחסור הוא אכן בגלל המחלבות ולא בגלל ירידה בייצור הרפתות. עם זאת, יש נפילה ארצית בתפוקת החלב של הפרות לעומת השנה שעברה, בגלל מזג האוויר החם".

מחסור בקוטג' (צילום: מירב קריסטל)
גם קוטג' חסר(צילום: מירב קריסטל)

 

השבוע, אחרי שנתיים של התייקרות, מחיר המטרה של החלב ירד ל-2.02 שקל לליטר. מדובר בחלב הגולמי, אותו קונות המחלבות בשער הרפת. ברבעון הבא יירד בכ-10 אגורות נוספות. סיבת ההוזלה: ירידה במחירי המזון לבהמות. עם זאת, ההוזלה הזאת מינורית לעומת ההתייקרות המתמשכת בחלב מאז 2016 שהגיעה ל-21 אג' ועלתה למחלבות מאות מיליוני שקלים. עקב כך, מוצרי החלב המפוקחים לא יוזלו, אלא אפילו עשויים להתייקר (כתוצאה מעליית מחיר החלב הגולמי בשנתיים האחרונות).

 

שר האוצר משה כחלון, מסרב כבר תקופה להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים כחוק. עקב כך, תנובה וטרה ייקרו לאחרונה מוצרי חלב לא מפוקחים מתוצרתן וחלק מהרשתות כבר העלו מחירים בעקבותיהן. במקביל, תנובה הגישה עתירה לבג"ץ נגד המדינה, בעקבותיו בית-המשפט הוציא צו על תנאי למדינה לפיו על שר האוצר לנמק מדוע לא העלה את מחירי המוצרים המפוקחים (ובכך גרם בעקיפין לעלייה במחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים).

 

מתנובה נמסר בתגובה: "המחסור בחלב נגרם עקב מיעוט ימי העבודה בשל סמיכות חג הסוכות לשבת וכן בשל ביקוש גבוה. תנובה עושה את מירב המאמצים כדי לתגבר את הייצור ולהשלים את החוסרים מוקדם ככל האפשר".

 

משטראוס נמסר בתגובה: "עקב מיעוט ימי יצור בתקופת החגים יש מחסור זמני בחלב יטבתה, קוטג' ודנונה עם תוספות של שטראוס. המחלבות עובדות על מנת להשלים את החוסרים בימים הקרובים".

 

מטרה לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הידיעה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
מוצרי חלב שתייה סידן גבינה שבועות
צילום: shutterstock
מומלצים