שתף קטע נבחר

רפורמת הפיגומים אושרה - בוטלה השביתה שתוכננה ליום ראשון

לאחר שההסתדרות אישרה לקיים שביתה כללית במשק, בעקבות ההחלטה הדרמטית לפזר את הדיון בדבר רפורמת הפיגומים באתרי הבנייה - הודיעה ועדת הרווחה והעבודה כי תאשר את התקנות החדשות. מוקדם יותר היום אמר ניסנקורן באולפן ynet: "לא אתן שיפרו סיכומים שיביאו לפגיעה בבטיחות של עובדים"

 

 

איום השבתת המשק ירד מהשולחן: לאחר שהנהגת ההסתדרות אישרה היום (ג') את בקשתו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לקיים שביתה כללית במשק ביום ראשון הקרוב, אם רפורמת הפיגומים באתרי הבנייה לא תאושר בכנסת; הודיעה לפני זמן קצר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות כי אישרה את התקנות החדשות באופן סופי. בראיון באולפן ynet אמר מוקדם יותר היום ניסנקורן כי "חיי אדם הם לא הפקר. לא אתן שיפרו סיכומים שהמשמעות שלהם היא פגיעה בבטיחות של עובדים. זה מה שקורה כרגע".

 

שנה מדממת באתרי הבנייה: עלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה ב-2018

המחלות של ענף הבנייה: כך ישראל רשלנית לעומת העולם

אחיו של הרוג בבניין: "קנסות על העובדים - יריקה בפרצוף שלנו"

 

בדבריו התייחס ניסנקורן לכך שיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף, פיזר אתמול דיון סוער בנוגע לרפורמת הבטיחות בענף הבנייה. במסגרת אותו דיון נדונה בקשה של משרד העבודה והרווחה להחמיר את תקן הפיגומים באתרי בנייה שקיים היום. בקשת המשרד, שנתמכת על ידי ההסתדרות, היא להחיל בישראל את התקן האירופי.  ואולם, כאמור, הדיון פוזר - ובעקבות זאת החליט ניסנקורן להכריז על שביתה. 

יו
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: אורן כהן)
 

נזכיר כי הרקע ליציאה לשביתה נעוץ בעובדה, שאחת ההסכמות המרכזיות שגובשו בין ההסתדרות למדינה בחודש נובמבר האחרון - ושבעקבותיהן הסיר ניסנקורן את איום השבתת המשק בפעם הקודמת - נגעה לנושא שיפור הפיגומים. נקבע אז כי הקבלנים יחויבו לאמץ את התקן האירופי לבניית פיגומים תוך שישה חודשים על כל הפיגומים בגובה של שישה מטרים ומעלה. כלומר, אימוץ התקן האירופי של הפיגומים בפועל אמור היה להיות כבר סביב חודש אפריל הקרוב - דבר שהקבלנים התנגדו אליו מלכתחילה, בטענה כי לא יספיקו לעמוד בלוחות הזמנים.

 

כדי לעמוד בלחות הזמנים, הדבר מצריך הליך חקיקה מהיר. הוועדה הייתה אמורה להכין אתמול את הצעת החוק, כך שתספיק לעבור בקריאה שניה ושלישית עוד קודם לבחירות הקרבות, ובהסתדרות חששו שזה לא יקרה. אלא שכאמור - בעקבות הלחץ, דיווחה הוועדה כי אישרה כעת את התקנות החדשות, שיחייבו שימוש בפיגומים בתקן אירופי, באופן סופי - וללא הצורך לקדם אותן בחקיקה נוספת. בעקבות זאת הודיעה מיד ההסתדרות על ביטול השביתה.

 

לפי הפשרה שהושגה, באתרי בנייה של מעל 30 מטרים יחויבו הקבלנים להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה. באתרים של 8-30 מטרים (עד 4-5 קומות) בתוך שנה וחצי, ובאתרים עד שמונה מטרים בתוך שלוש שנים. עם זאת, נקבע כי פיגום קיים שיסומן על ידי היצרן המקורי כעומד בתקן החדש - יישאר בשימוש.

 

ניסנקורן באולפן ynet: "המטרה היא לא לשבות"

יו"ר הוועדה אלאלוף מסר בעקבות אימוץ התקנות וביטול השביתה כי "המתווה החדש משרת את המטרה של כולנו - לשמור על בטיחות העובדים. הוועדה תמשיך לעקוב ולוודא שהתקנות מיושמות בהצלחה". ניסנקורן הודה לח"כ אלאלוף, לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, ולשר האוצר, משה כחלון. הוא מסר כי "בכוחות משותפים נמשיך להילחם על בטיחות בעבודה בכלל, ובענף הבנייה בפרט".

 

מוקדם יותר באולפן ynet אמר יו"ר ההסתדרות כי "המטרה היא לא להשבית - המטרה היא שיעמדו בסיכומים מולי ויקיימו אותם, ושהפיגומים באמת יעבדו ושיהיה כבוד לעובד הישראלי, שלא יסבירו למה פיגומים של קרשים משנות הארבעים צריכים להישאר בישראל בגלל תרבות עבודה".

 

על השאלה מדוע החליט לקיים שביתה כ-100 ימים לפני הבחירות, השיב: "הנושא של בטיחות בענף הבנייה נידון מאוגוסט על ידי. בנובמבר הגעתי לסיכום, חתומים מולי שר אוצר, שר העבודה והרווחה וגם שר השיכון והבינוי על נושא הפיגומים. זה חלק מהנדבך של הבטיחות, אם לא תהיה בטיחות בענף הבנייה כל הארץ תיראה ככה, זה מידרדר לבטיחות בתחום הבריאות ותחום העובדים הסוציאליים ותחומים אחרים".

 

ואין כאן שום שיקולים פוליטיים שקשורים לקשרים שלך עם שר האוצר, פתאום נושא הבטיחות כל כך משמעותי?

 

ניסנקורן: "עם כל הכבוד, מי שבסוף עושה שינוי חברתי בישראל זה אני. גם בנושא הבנייה וגם בשכר הממוצע במשק וגם בשכר המינימום וגם בביטוח הסיעודי וגם בביטוח הנכות וגם בנושא של עובדי הקבלן, ואנחנו רואים בכל הדו"חות הרשמיים את השינוי שעשיתי מאז שאני יו"ר הסתדרות. אני באתי לעשות שינוי ואני לא אוותר עד שלא ייעשה השינוי. ודרך אגב, בחודשיים האחרונים מאז הסיכום איתי מספר הנפגעים ירד".

 

איזה סוג של סיכום הופר? מה לא קורה?

 

"אני אומר לכם בצורה ברורה - יש תקן של פיגומים אירופי, שכל אחד שמסתובב בחו"ל רואה איך עושה פיגומים בחו"ל לעומת בישראל. זה פשוט מזעזע איך שעושים פיגומים בישראל".

 

תקנות הבטיחות בעבודה

הדיון אתמול פוזר לאחר שנציגי משרד העבודה והרווחה לא הצליחו לתת מענה לבעיות שהעלו נציגי הקבלנים. הסעיפים שנותרו במחלוקת: המשך השימוש בפיגומים ישנים ומועד תחילת התקנות. לפי גורמים בוועדה, במהלך הדיון ניסו גורמים מההסתדרות להפעיל לחץ לאישור התקנות. יו"ר הוועדה סירב לאשרן ללא הסכמות ואמר: "לא ניכנע לאיומים".

 

ההשבתה הייתה מתוכננת לחול על כל המשק: גופי התחבורה הציבורית יושבתו, וביניהם אגד, דן, מטרופולין, רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים. בתי החולים הממשלתיים ישבתו גם הם, וגם בתי החולים איכילוב, כרמל, בני ציון, שערי צדק, הדסה עין כרם ועוד. מעבר לכך, בשביתה היו צפויים לקחת חלק כל משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, נתב"ג, רשות שדות התעופה, הבנקים, הדואר, שירותי הכיבוי וההצלה, וכל המעסיקים המאורגנים במגזר הפרטי, באמצעות הארגונים החברים בנשיאות הארגונים העסקיים.

 

>>לרשימה המלאה של מקומות העבודה שיושבתו

 

בטיחות פועל בניין בנייה  (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
(צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
  

מדובר בשינוי התקנות המסדירות הן את תחום העבודה עם פיגומים והן את תקנות הבטיחות בעבודה, שעודכנו בפעם האחרונה בשנת 1998, כלומר לפני 20 שנה. כך לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ איל בן ראובן ופורסם במאי 2018. עוד מציין הדו"ח כי בשנים 2016-2015, בכרבע מהתאונות הקטלניות בענף הבניין - 9-8 תאונות בכל שנה - היה מעורב פיגום.

 

בשנים 2017-2010, ב-62% מהמקרים שבהם נבדקו פיגומים בביקורי הפיקוח נרשם לפחות ליקוי אחד בפיגום או בקשר לעבודה עם פיגום. בסך הכול נרשמו בשנים אלו 29,185 ליקויים, ממוצע של כ-3.2 ליקויים לכל ביקור.

 

בהתייחס לתקנות אמר מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כי "היום הבנייה הרוויה הולכת לגובה, ולכן זה משמעותי יותר מתמיד. עד היום היו בונים 6-4 קומות, היום זה 18 וגם יותר, על כן תפקידנו לשמור על העובדים ובני משפחותיהם".

 

שינוי התקנות זוכה להתנגדות תקיפה מצד נציגי יצרני הפיגומים, קבלני הפיגומים וקבלני הבניין. איסי ניסים, העומד בראש עמותה בהקמה שעתידה לאגד את קבלני הפיגומים, אמר בדיון כי "אנחנו לא נגד התקנות ובעד הצלת חיי אדם. אבל הנוסח נכתב ללא התייעצות עם השטח. התקינה האירופית לא מתאימה לארץ, לא בטיחותית ולא לסוג העבודות שמתבצעות פה.

 

"הבעיה המרכזית היא תרבות העבודה. אנחנו נותנים למנהלי עבודה פיגומים תקינים, אבל במהלך העבודה מפרקים קשירות בפיגומים שלנו. הנוסח שמוצע כאן שומט את הקרקע למאות משפחות שמחזיקות ציוד במאות מיליונים, בזמן שאפשר לקחת את הקיים, לבצע התאמות ולהוסיף לו אביזרי בטיחות שקיימים כבר היום".

 

בתגובה לאיום בהשבתת המשק מסר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "התאחדות בוני הארץ תמכה וממשיכה לתמוך בדרישה להפוך למחייב את המעבר לתקן אירופי של כלל הפיגומים בענף הבנייה. עם זאת, כבר כמה חודשים מתעלמים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה כץ מנתונים שהבאנו להם מהשטח, המצביעים על הסיכון בדרישה לבצע את המעבר הזה בתוך חצי שנה.

 

"מדובר בהיקף השקעה של כמיליארד שקל שדרש לענף הבנייה ובמקביל, הודיעו היום נציגי מכון התקנים כי הם עצמם רחוקים מלהיות מוכנים מרחק חודשים מהשלמת עבודתם שנדרשת לצורך זה. למעשה הגענו היום להסכמות המקובלות על כל הצדדים בכל הנושאים שהיו פתוחים וניתן לעבור לפיגומים אירופיים בתוך 24 חודשים.

 

"יו"ר ההסתדרות הוביל כאן מהלך שיפגע בענף הבנייה ובעובדים שהוא מייצג והיחיד שהוא יכול לבוא אליו בטענות זה הוא עצמו. אנחנו בהתאחדות בוני הארץ נמשיך לתמוך בתהליך הטיפול והשיפור של הבטיחות בעבודה בענף, תוך התייעצות איתנו. נמשיך לדרוש מהענף כולו לפעול תוך הקפדה ואכיפה של חוקי הבטיחות באתרי הבניה כדי לשמור על חייהם של העובדים בענף שלנו".

 

בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש


פורסם לראשונה 31/12/2018 17:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים