שתף קטע נבחר

אפקט ענבל אור - ירידה בכמות הדירות שנמכרות בקבוצות רכישה

בכל 2018 החלה בנייתן של 2,120 דירות בלבד במסגרת קבוצות רכישה, צניחה של כ-42% לעומת 2017. בין הסיבות: הפניית קרקעות מדינה ל"מחיר למשתכן", והכוונה להחמיר את הרגולציה בתחום

קבוצות הרכישה בתחום הנדל"ן דועכות: ב-2018 החלה בנייתן של 2,120 דירות בקבוצות, צניחה של כ-42% לעומת 2017, בה נבנו בקבוצות רכישה 3,650 דירות.

 

>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הסתערות על מחיר למשתכן: איזו עיר מבוקשת יותר מת"א?

מהפכה: כבר לא צריך להגיע לטאבו כדי לרשום דירה שיש עליה משכנתה

חיכו 20 שנה לפינוי-בינוי: "חלק מהדיירים כבר לא בחיים"

 

ניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מגלה שפל דרמטי בחודשים נובמבר 2018 עד ינואר 2019, אז החלה בנייתן של 290 דירות בלבד בקבוצות - אחת לכל 21.5 דירות שמכרו הקבלנים באותה תקופה. לפני כ-5 שנים, בעת פריחת הקבוצות חרף מחאות הקבלנים, היחס התקרב לדירה אחת ל-4.

ענבל אור מסיבת עיתונאים תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
אפקט פרשת ענבל אור? ירידה בכמות הדירות שנמכרות בקבוצות רכישה(צילום: מוטי קמחי)
  

לפי דיווחים קודמים של הלמ"ס, בין אוגוסט לאוקטובר 2018 היה הנתון 550 דירות בקבוצות רכישה, כלומר דירה אחת לכל 7.9 דירות שמכרו קבלנים באותה תקופה. כמו כן, בחודשים יולי עד ספטמבר, החלה בנייתן של 855 דירות במסגרת זו, דירה על כל 6.2 דירות שמכרו קבלנים.

 

בענף מייחסים את הירידה בהתחלות הבנייה במסגרת קבוצות רכישה לכוונה, שהחלה אחרי קריסת החברה של ענבל אור, להחמיר את הרגולציה עליהן. זו עברה ועדת שרים לחקיקה ונתקעה בשל הבחירות - אך הופנמה על ידי השחקנים בשוק.

 

   ()

טלטלה בתחום קבוצות הרכישה

בשוק מציינים גם סיבות נוספות, בהן סכסוכים בין חברי הקבוצה או בין הרוכשים למארגנים, בגלל בעיות תכנון וביורוקרטיה, ובעיקר בעיות מימון, שכן קבוצות רבות מתקשות לקבל ליווי בנקאי לפרויקטים. "בנוסף", מסבירה עו"ד חרות בן-יאיר, שותפה במשרד עורכי הדין גינדי כספי, המלווה קבוצות רכישה רבות, "עקב ההחמרה במיסוי על משקיעי נדל"ן למגורים, משקיעים רבים עברו לתחום המשרדים ולאפיקי השקעה אחרים".

 

בשנתיים האחרונות עבר תחום קבוצות הרכישה טלטלה: מפרשת ענבל אור, ועד לשיווק קרקעות מדינה רק במסגרת "מחיר למשתכן", שלא רלוונטיות לקבוצות. לפי עו"ד דודו ג'והן, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד בועז בן צור ושות': "האירועים האלו גרמו לכך שהתחלות הבנייה של קבוצות רכישה כיום הן רק בקרקעות פרטיות ורק באמצעות מארגני קבוצות איכותיים, שהצליחו להתאים את עצמם להמלצות אשר פירסם משרד המשפטים. כיום יש הרבה פחות קבוצות, אבל הן איכותיות יותר".

 

מכה נוספת לקבוצות הייתה בפסיקה שהתקבלה לאחרונה. ל"ממון" נודע כי מארגני קבוצה בירושלים ישלמו לחברי הקבוצה 300 אלף שקל כהחזר הוצאות בוררות. כך פסקה הבוררת עו"ד חנה מיזל־חובב.

 

במקרה זה, חברי הקבוצה חשדו שהמארגנים מושכים מהקופה כספים רבים בטרם התחלת הבנייה, ותבעו אותם, באמצעות עוה"ד אביעד שוב וליאור קיל ממשרד שוב ושות' ועו"ד יעקב מטודי. בפסק הבוררות נכתב: "הנתבעים נקטו כל דרך שהדעת אינה סובלת כדי שהחשבונות לא יתגלו, ושלא יתברר מה הם עשו בכספי התובעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים