שתף קטע נבחר

תכנון התקציב קרב - והרמטכ"ל מתחמם על הקווים

הממשלה הבאה תידרש להוצאות גדולות וניצני הדרישות הצפויות כבר כאן - הבולטת בהן היא זו של מערכת הביטחון. ומה יש לשר הכלכלה נגד איקאה?

התקציב ההמשכי שלפיו מתנהלת מדינת ישראל מאז תחילת 2020 - תוצאה של הפלונטר הפוליטי וקיומה של ממשלת מעבר מאפריל אשתקד - מגביל מאוד את יכולות ההתנהלות של האוצר בתכנון תקציבי קדימה. אחת התוצאות הברוכות של הדבר היא היעדר היכולת להוציא כספים מיותרים על הסכמים קואליציוניים כאלה ואחרים.

 

אל תתנו לגרף מחירי הדיור להטעות אתכם

דיסאינפורמציה להמונים: על הפניקה סביב הנישוב באסדת לוויתן

ההצלחה היחסית של מתווה הגז

 

כתוצאה מכך נרשם השבוע עודף תקציבי של 5.9 מיליארד שקל בחודש ינואר - עודף מבורך, לכאורה, אחרי שנה של חריגות משמעותיות מהגירעון, ויש מי שיאמרו בציניות שאחרי הגירעונות הגדולים אולי עדיף שלא תהיה ממשלה שרק תחריף את המצב.

אביב כוכבי (צילום: אבי רוקח)
הרמטכ"ל אביב כוכבי(צילום: אבי רוקח)

אבל אסור להתבשם מהמספרים האלו, שאינם מביאים בחשבון את ההוצאות שצפויות בהמשך הדרך, כאשר תקום ממשלה חדשה, שתידרש להוצאות גדולות, גם כדי לגשר על הפער שבין הגידול באוכלוסייה השנה לבין תקציב השנה הקודמת.

 

יש זמן עד שממשלה כזו תקום ותקבע תקציב לשנה הנוכחית וגם לבאה (התקציב יהיה דו-שנתי, בשל מספר החודשים המועט שייוותר מיום כינון הממשלה ועד לסוף השנה), אבל את ניצני הדרישות הצפויות ניתן לראות כבר עכשיו. הבולטת שבהן היא זו של מערכת הביטחון, וצה"ל בראשה, שבהשאלה מעולם הכדורגל - מתחמם על הקווים.

 

בצה"ל מסיימים השנה תוכנית רב-שנתית ומחכים להקמתה של ממשלה חדשה כדי לאשר תוכנית חדשה, שתאפשר לצבא להתמודד עם האתגרים שבדרך, וכאלה לא חסרים. צה"ל ומערכת הביטחון, בדומה למערכות חזקות אחרות במשק, לא צפויים להמתין זמן רב עד לפרסום הדרישות התקציביות שלהם, וכבר בשבועות הקרובים נוכל לשמוע אותן ואת האיומים המתלווים אליהן.

 

הדרישות האלו יקשו מאוד על שר האוצר הבא, במיוחד בתכנון של רפורמות מבניות שנדרשות למשק, כאלה שחלקן הוצג השבוע בדו"ח הממונה על השכר באוצר, כמו מעבר לשבוע לימודים מקוצר במערכת החינוך - משימה חשובה שכנראה לא תגיע לכדי מימוש בתקופה הקרובה.

 

לעג לרש

הדיון בוועדת הכספים השבוע על אוזלת היד של המדינה בתקצוב מיזם הביטחון התזונתי, שנתן תקווה לאלפי משפחות בישראל שחיות מתחת לקו העוני, הציג בצורה מכוערת ביותר את התוצאה של הקיפאון הפוליטי שבו שרויה המדינה. אותם פוליטיקאים שאחראים לקיפאון ישבו בוועדה וזעקו חמס ואיך יכול להיות שבחסות הבלגן הפוליטי נפגעות המשפחות הכי חלשות.

 

 

ניתן היה לקוות שלחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית חשובות אותן משפחות שנפגעות וחשוב כאבן האמיתי, אלא שאתמול שפך החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, בראיון לגלי צה"ל מים צוננים על מי שהייתה לו תקווה כזו. הוא סיפר שבקשה להקצות תקציב לצורך המשך קיום התוכנית אפילו לא הוגשה לוועדת החריגים.

 

מאז תחילת השנה חזקיהו הוא המנהל בפועל של מדינת ישראל. בהיעדר תקציב מאושר, עובדת המדינה לפי תקציב המשכי של 1 חלקי 12 מהתקציב של 2019. בקשות חריגות, לפיכך, נדרשות לקבל את אישורו כדי שיקבלו את התקציב הנדרש. ולכן, כאשר אפילו לא הוגשה בקשה כזו, הרי שמדובר בלעג לרש (תרתי משמע).

משה גפני (צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני(צילום: אלכס קולומויסקי)
     

השר בדק ומצא

לשר הכלכלה אלי כהן יש משהו נגד איקאה. יש שיאמרו שמדובר בסוג של אובססיה. אין דרך אחרת להסביר איך בפעם השלישית בתוך חודשיים הוציא משרד הכלכלה מסמך שמתאר את יוקר המוצרים ברשת.

שר הכלכלה אלי כהן וסניף איקאה בנתניה (צילום: שאול גולן וצביקה טישלר)
שר הכלכלה אלי כהן(צילום: שאול גולן וצביקה טישלר)
 

שר הכלכלה רוצה להילחם ביוקר המחייה וטוב שכך, אך הדרך שבה הוא בוחר מתאימה יותר לכתבי צרכנות מאשר לשר בממשלת ישראל. כך, השבוע הציג כהן נתונים של איקאה לעומת אייס והום סנטר, וקבע שאיקאה יקרה יותר משתיהן.

 

לא ברור מה נועדה ההשוואה הזו לתת לציבור, מלבד פרסום בחינם בחסות שר הכלכלה לשתי הרשתות הוותיקות, ומלבד להראות לציבור שיש תחרות בשוק ושכל אחד רשאי לבחור איפה הוא רוכש את הרהיטים שלו.

 

לפני כחודש, כאשר פירסם השוואה אחרת של איקאה, טענה הרשת כי הפחתת רגולציה הייתה מסייעת לה להוריד מחירים. במקום לבחון את הטענות הללו, שנמצאות בתחום האחריות שלו, שר הכלכלה עסוק בעיקר בלייצר כותרות שאין מאחוריהן יותר מבדיקה שטחית של מדבקות מחירים.

   

הצדקה לירידה במדד השחיתות

לפני כשבועיים רשמה ישראל ירידה נוספת של שלב במדד השחיתות העולמי. כדי להצדיק את מיקומנו החדש החליטה השבוע ועדת הכנסת להמליץ על חסינות לחיים כץ, שהואשם בעבירות מרמה והפרת אמונים. העבירות שביצע כץ על פי כתב החשדות אינם מצדיקים חסינות.

בקשת חה
ח"כ חיים כץ(צילום: שלו שלום)
  

גם אם התיקון שאותו ביצע לפי האישום שירת בסופו של דבר את הציבור, הסתרת המניעים האישיים שלו עצמו מהווה עבירה שראויה לכל הפחות לעמוד לדיון בבית המשפט - ולא להיעלם תחת מעטה החסינות שלו זוכים החברים בכנסת ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
הרמטכ"ל אביב כוכבי
צילום: יאיר שגיא
מומלצים