שתף קטע נבחר

החקלאים נגד רמי לוי: "מייבא עגבניות מטורקיה כדי לשבור אותנו"

לטענת התאחדות האיכרים, בעלי שיווק השקמה קונה עגבניות ביוקר ויוצר עודף בשוק כדי להוריד מחירים. חקלאי: "מי שהדליק משואה בשם התחרותית הוא שחקן דורסני". רמי לוי: "הרשת תמיד תעדיף תוצרת מקומית ומייבאת רק כשיש מחסור"

למה רמי לוי מייבא עגבניות מטורקיה כשאין מחסור בשוק? לטענת התאחדות האיכרים, לוי קונה ביוקר כדי להציף את הרשת שלו בעגבניות טורקיות, ליצור עודף בשוק ולהוריד את המחירים. לוי טוען מצידו שיש מחסור בעגבניות, והחקלאים בארץ לא יכולים לספק את כל הביקוש ברשת שלו. משרד החקלאות, מועצת הצמחים, רשתות מתחרות וכן גורמים בשווקים הסיטונאיים מסרו כולם כי אין מחסור בעגבניות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

בעקבות הפרסום: העגבניות תוצרת הארץ חזרו לצה"ל

עוד מכה לחקלאים: בצה"ל אוכלים עגבניות מטורקיה

סערה בדוכן עגבניות: איך נזהה עגבנייה ישראלית?

 

"רמי לוי מנסה לשבור אותנו ורוצה שנמכור לו בהפסד", אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" אחד המגדלים, שהוא גם משווק עגבניות. "הוא לא משלם את המחיר שב'תקליט' (המחיר של משרד החקלאות כפי שנדגם בשווקים הסיטונאים, מ.ק). עגבנייה בטורקיה עולה לו 2.70 שקלים לק"ג, ועוד 1.24 שקלים זה המכס. יחד זה 3.94 שקלים. כיוון שהוא גדול - הוא משלם 25 אגורות במקום 40 אגורות עמילות מכס, אז עגבנייה טורקית עולה לו 4.19 שקלים לק"ג אם הוא עושה יבוא עצמי, לא כולל הובלה למרלו"ג (מרכז לוגיסטי).

החקלאים טוענים: קונה ביוקר כדי להציף את הרשת. רמי לוי מצידו טוען: "יש מחסור בעגבניות" (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
החקלאים טוענים: קונה ביוקר כדי להציף את הרשת. רמי לוי מצידו טוען: "יש מחסור בעגבניות"(צילום: דרור סיתהכל)

"לחקלאי הוא אמור לשלם 4.70 שקלים לק"ג, אבל מזה הוא מוריד לו 21% ו-3% פחת ו-45 אגורות על אריזה וכמה אחוזים למשווק, ובקיצור, משלם לנו 2.9-3 שקלים לעגבנייה, כשעלות הגידול היא 3.70 שקלים. כלומר, אני מוכר לו בהפסד, הרבה יותר נמוך מהטורקים, והוא עדיין קונה מטורקיה, כשהסלוגן שלו הוא 'מהקטיף למדף'".

אינפו כלכלה רמי לוי עגבניות ()

לדבריו, "אם צורכים בארץ 1,000 משטחי עגבניות ביום, ופתאום יש 1,300 משטחים, המחיר יורד. רמי לוי קונה מטורקיה, ואז מתקשר למשווק בארץ ואומר לו 'יש לי מספיק' וקונה פחות. כך החקלאי נשאר בעודף, העודף הזה הולך לשווקים הסיטונאיים, כששוק צריפין קובע כל יום את המחיר הארצי. מה רמי לוי עשה, לכאורה? קנה ביוקר עגבנייה טורקית, ותוך חמישה ימים הוזיל את העגבנייה הישראלית ל-1.50 שקלים לק"ג. אם זה יימשך ככה לא נוכל לשרוד. המים והעובדים פה זה לא העלויות של טורקיה".

 

 

"גובה כסף על אריזות"

עוד טוען החקלאי כי לוי גובה מהם כסף על אריזות. "לפי חוק המזון, אסור לגבות דמי שימוש על אריזה. עכשיו מחייבים את החקלאי לקחת אריזה, ולוקחים 20 אגורות לקילו על ארגז שהשתמשתי בו וחוזר אליהם. כשרמי לוי מקבל תוצרת מקומית בקרטון, וזה נדיר, זה קורה כשהוא נתקע בלי סחורה, אז הוא מוריד לנו משקל קרטון. הוא לא רוצה לשלם עליו. אבל כשאני קוטף לו אותה סחורה - לא בקרטון, בארגז - הוא מוריד 20 אגורות לק"ג. לטורקים הוא לא עושה טריק כזה".

 

אתם חייבים לעבוד דווקא איתו? תעבדו עם הרשתות האחרות.

"יש תחרות. לא ייתכן שרמי לוי ימכור עגבנייה ב-2.90 שקלים, ויוחננוף, ויקטורי ומחסני השוק לא יורידו מחיר גם. כולם חוץ משופרסל מיישרים איתו קו. כך הוא מכפיף את כל השוק".

 

אחד הסיטונאים אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "החקלאים צודקים. הרשתות הורגות אותם. במחיר של מגנום אחד, אפשר לקנות חמישה ק"ג עגבניות".

 

מהתאחדות האיכרים נמסר: "רמי לוי משטה בצרכן ומוכר עגבניות טורקיות כישראליות. מי שהדליק משואה בשם התחרותיות הוא שחקן דורסני בשוק ריכוזי. לוי מייבא כשאין מחסור, ובמחיר גבוה ממה שהוא משלם בארץ כדי להציף את השוק ולשלוט במחיר".

 

מרשת רמי לוי נמסר: "רמי לוי נבחר להדליק משואה בשל היותו פורץ דרך בכך שהוריד את סל המזון במדינה בעשרות אחוזים. רשת רמי לוי תמשיך לדאוג לצרכן כדי שיקנה סחורה באיכות הטובה ביותר במחיר הזול וההגון ביותר במדינת ישראל. הרשת מעדיפה לקנות תמיד סחורה אך ורק מחקלאים במדינת ישראל ומייבאת סחורה רק כשקיים מחסור בתוצרת המקומית.

 

"הכתבה הזאת אינה מסייעת להורדת יוקר המחיה במדינה, ההפך הוא הנכון, היא דואגת לכך שיוקר המחיה ימשיך להעיק על הצרכנים. רשת רמי לוי תומכת בכך שהמדינה צריכה לסייע לחקלאיים אבל לא על חשבון הצרכנים. הרשת מבקשת להדגיש לצרכנים כי התאחדות האיכרים בישראל הוא גוף שמייצג בקושי 1.5% מהחקלאים בישראל. הרשת מוכנה לרכוש כל יום 100-150 משטחים במחיר של 3.80 שקלים לק"ג עגבנייה מובחרת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דרור סיתהכל
רמי לוי
צילום: דרור סיתהכל
מומלצים