שתף קטע נבחר

למרות התייקרות הקרקע: חברות הבנייה נאבקו על מכרזי מחיר למשתכן בחיפה

חנן מור ורמי שבירו זכו במכרזים לבניית מאות דירות במורדות חיפה, שבהם התמודדו למעלה מ-10 חברות. עובדה זו מעידה כי הקבלנים סבורים שבמכרזים גלום רווח מספק גם אחרי החלטת רשות מקרקעי ישראל להעלות את מחיר הקרקעות

קבוצת חנן מור וחברת רמי שבירו הן הזוכות במכרזים לבניית דירות מחיר למשתכן במורדות המערביים של חיפה. אלה המכרזים הראשונים שנסגרו מאז החלטת רשות מקרקעי ישראל על עליית מחיר הקרקעות, עדכון מחירים שבוצע לראשונה מאז 2015.

 

המדינה החלה לייקר את הקרקע במחיר למשתכן

בעקבות הפערים: המדינה מגבשת תוכנית לצמצום הנחות מחיר למשתכן

הטעות של מחיר למשתכן משתקפת במשפרי הדיור

 

מעניין לציין כי למרות שהמהלך לעדכון המחירים גרם להתייקרות הקרקע ב-80%-70%, המחיר שבו יימכרו הדירות לזכאי מחיר למשתכן נשאר נמוך, דומה, ואף זול ממכרזים קודמים בחיפה. על המכרז בו זכתה קבוצת חנן מור נאבקו 13 חברות בנייה, ולמכרז שבו זכה רמי שבירו ניגשו 10 חברות בנייה - עובדה המעידה כי הקבלנים סבורים כי במכרזים אלה גלום רווח מספק גם אחר התייקרות הקרקע.

  (צילום: shutterstock)
חיפה(צילום: shutterstock)
  

 

במחיר למשתכן מחיר הקרקע ידוע מראש, והתחרות בין חברות הבנייה היא על המחיר הנמוך ביותר לדירה. המחיר המקסימלי שאפשר היה להציע בשני המכרזים בחיפה היה 10,800 שקל למ"ר.

 

רמי שבירו יבנה 235 דירות, מהן 164 יימכרו בהנחה לזכאי מחיר למשתכן ו-71 דירות במחירי שוק חופשי. הצעתו הזוכה היא למחיר של 8,595 של למ"ר, כלומר 20% פחות ממחיר המקסימום.

 

קבוצת חנן מור זכתה בשני מגרשים שבכל אחד מהם 249 דירות מחיר למשתכן, ו-107 דירות לשוק חופשי. במגרש אחד הצעתה הזוכה הייתה 8,144 שקל למ"ר, שהם 24% פחות ממחיר המקסימום, ובמגרש השני 7,994 שקל למ"ר, שהם 26% פחות ממחיר המקסימום.

 

עדכון מחיר הקרקע הוא מהלך בזק שבו נקטה רשות מקרקעי ישראל, לאחר שבינואר חברת שיכון ובינוי זכתה במכרזים בלוד ובאור יהודה לאחר שהציעה למכור דירות לזכאים בהנחה שמגיעה למיליון שקל בהשוואה למחיר דירות דומות בשוק החופשי. אחת הסיבות ליכולת של החברה להציע הנחה משמעותית שכזו היא העובדה שמאז השקת תוכנית מחיר למשתכן לא עודכנו מחיר הקרקעות. כדי למנוע מצב משפטי שבו נפגע עקרון הצדק החלוקתי, וכדי לא ליצור פערים של מאות אלפי שקלים בגובה ההנחות, רשות מקרקעי ישראל הובילה תוך חודש מהלך שבו עודכנו מחירי הקרקעות במכרזים שנסגרו כעת. בחודש הבא צפויה להתקבל החלטה במועצת מקרקעי ישראל שתוביל להתייקרות אוטומטית של מחירי הקרקעות בכל המכרזים באופן גורף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים