שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

הטיסות יוזלו, הבגדים יתייקרו: השפעת משבר הקורונה על מדד המחירים

מחקר של בנק לאומי מעריך שהוזלת הנסיעות לחו"ל תלחץ על המדד הקרוב מטה, אך בטווח הרחוק צפויות עליות מחירים

 

 

משבר נגיף הקורונה משפיע על כלכלות העולם, אך עדיין קשה לאמוד את היקף ההשפעה והדבר תלוי במשך הזמן עד למיגורו. כך או כך, בבנק לאומי מעריכים שהשפעתו תתבטא כבר בטווח המיידי במדד המחירים לצרכן בישראל. בשלב ראשון מעריכים בבנק שהמשבר ידחף כלפי מטה את האינפלציה, אך בהמשך הוא עשוי להביא לעליות מחירים.

 

התפשטות הקורונה: מנורה מצטרפת למגדל - לא תבטח נוסעים למזרח הרחוק

החבילות מתעכבות בגלל הקורונה, אבל הישראלים שומרים אמונים לסין

אפקט הקורונה: האתגרים של התעשייה הישראלית

 

"מחירי הטיסות יתמתנו לאור הירידה בביקוש והירידה במחירי הדלק, מה שישפיע על המדדים הקרובים", מעריכים הכלכלנים אלון קול קרייז וגילי בן אברהם מאגף כלכלה בלאומי. בטווח הרחוק הציפייה היא שהנגיף יגרום לירידת מחירים במקומות מסוימים ולעלייתם במקומות אחרים. "עלויות הייצור והשינוע יופחתו ויתרמו לירידת מחירים, בפרט לסחורות בחשיפה נמוכה למסחר עם סין, כמו רוב מוצרי המזון". "מצד שני", מעריכים בלאומי, "שיתוק הייצור הסיני והשיבושים בפעילות הסחר של סין יקטינו את ההיצע העולמי של מוצרי צריכה רבים, מה שילחץ כלפי מעלה את המחירים".

צוות רפואי בבית חולים מאולתר בווהאן, סין (צילום: EPA)
צוות רפואי בבית חולים מאולתר בווהאן, סין(צילום: EPA)

  ()

קבוצות המוצרים החשופות ביותר לסין הן הלבשה והנעלה, ריהוט, ציוד (חשמלי ולא חשמלי) ואביזרים לבית, שעלולות להתייקר - בפרט אם המשבר יגלוש לרבעון השני של השנה. בלאומי מסייגים ואומרים שהדבר תלוי במבנה התחרותי של כל ענף. למשל, התחרות הגבוהה בתחום ההלבשה עשויה למתן את עליות המחירים שם, לעומת ענף מוצרי החשמל שחשוף יותר לעליית מחירים. גם המשך התחזקות השקל עשויה לרסן את ההתייקרויות. ההשפעה על המחיר תלויה גם במלאי. רשתות הלבשה רבות קיבלו חלק מקולקציות הקיץ עוד לפני התפשטות המשבר. בענפים שבהם המלאים הנצברים קטנים יותר השפעות המשבר תורגשנה מהר יותר.

 

ואיך ישפיע המשבר על מחירי הדיור, אחד הסעיפים המרכזיים במדד המחירים? הסעיף מבוסס על שכר דירה אז ההשפעה תהיה עקיפה ומועטה. ההערכה היא שמחירי תשומות בנייה שנשענות על יבוא מסין יעלו ויתגלגלו למחירי הדירות, ומשם במידה חלקית למחירי השכירות. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: EPA
בית חולים מאולתר בסין
צילום: EPA
מומלצים