שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

פרילנסרים, שכירים ועובדי קבלן: המדריך לקבלת דמי אבטלה

מספר המובטלים זינק באופן חסר תקדים בעקבות התפשטות מגפת הקורונה, והמגוון העצום של בעלי המקצוע מצריך התייחסות של כל מקרה לגופו. 3 עורכת דין המתמחות בתחום מנסות להבהיר איך זה עובד ומי זכאי למה. שאלות ותשובות

 

 

מגפת הקורונה משפיעה על קבוצות רבות של עובדים, שכירים ופרילנסרים, אשר לכל אחד מהם דין אחר על פי חוקי התעסוקה. מי מהם זכאים לדמי אבטלה ומי לא, ומה הזכויות של כל קבוצה? גיבשנו באמצעות עורכות דין המתמחות בדיני עבודה מדריך שנועד להבהיר לאותם עובדים את זכויותיהם.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו  

 

בצל הקורונה, היבואנים נערכים לפסח: צפי למחסור ועליות מחירים

נציג עלי אקספרס בישראל: "תמשיכו לקנות אצלנו"

עקב התפשטות נגיף הקורונה: האטה בהזמנת חבילות מסין

 

כדי להיות זכאים לדמי אבטלה, כמו לכל גמלה של הביטוח הלאומי, יש צורך ב"תקופת אכשרה". תקופת אכשרה משמעה תקופה מינימלית מסוימת בה העובד הועסק כעובד שכיר.  

לשכת התעסוקה (באדיבות שירות התעסוקה)
לשכת התעסוקה(באדיבות שירות התעסוקה)
 

עו"ד שירה להט, שותפה ומומחית לדיני עבודה במשרד יגאל ארנון ושות', מסבירה כי "בשגרה, תנאי לקבלת דמי אבטלה הוא שהעובד עבד משך 12 חודשים מתוך ה-18 שקדמו למועד הגשת התביעה לדמי אבטלה. במצב הנוכחי, הביטוח הלאומי פרסם הודעה שבכוונתו להקל על העובדים ולקצר את תקופת האכשרה ל-6 חודשים, אבל מעבר להצהרות כוונת, טרם פורסמה החלטה פורמלית המאשרת זאת".

 

אני עובד שממשיך לעבוד בגיל 69 והוציאו אותי לחל"ת. מה זכויותיי?

עו"ד הדס שגיא, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד שביט בראון גלאון צין ויתקון ושות' מסבירה כי אחד מתנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה הוא שגיל מבקש הקצבה אינו עולה על 67 שנים. לעת הזו, לא ניתנו הודעות על שינוי כלל זה ולכן, עובד שגילו מעל 67 שנים ויוצא לחל"ת, לא יהיה זכאי לדמי אבטלה.  

 

מה הזכאות של פרילנסרים ועצמאים לדמי אבטלה?

"ראשית", מציינת עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית לדיני עבודה ומייסדת משרד רובין שמואלביץ, "הזכות לדמי אבטלה אינה אוטומטית. היא מותנית בתנאים מוקדמים, ביניהם: תושבות קבע; גיל (20-67); תקופת אכשרה (עבודה קודמת במשך פרק זמן מסוים שנקבע בחוק). עקב משבר הקורונה הוחלט על קיצור תקופת האכשרה (עבודה של 6 חודשים במהלך 12 החודשים האחרונים, במקום תקופה ארוכה יותר שנדרשה עד כה), אם כי החוק טרם תוקן.

 

ככלל, פרילנסרים ועצמאים אינם זכאים לדמי אבטלה. עם זאת, בצו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים) קיימות הוראות המקנות זכות לדמי אבטלה לחלק מהפרילנסרים, העוסקים במקצועות מסוימים, כפי שמופיע בתרשים המצורף - אך לא בכל תנאי. 

 

  ()

מי שעבד כעצמאי ושינה את מעמדו לשכיר, מחויב בדיווח על כך למוסד לביטוח לאומי. במקרה של שינויי סיווג קיימת תקופת אכשרה מסוימת לצורך זכאות לדמי אבטלה ובפירעון תשלומים למפרע עקב שינוי הסיווג.

 

חשוב לדעת כי עצמאים יהיו זכאים לקבל מענק מיוחד עקב השלכות משבר הקורונה (שיעורו טרם נקבע). בנוסף, הם זכאים לבקש הקטנת מקדמות המס שעליהם לשלם. על פי הודעת משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי, הקלות אלו יפורסמו בהמשך.

 

עו"ד להט מציינת כי "הממשלה פירסמה שיינתן מענק של עד 6,000 שח לעצמאיים, אבל התנאים לכך לא פורסמו, ולכן לא ברור מה והאם יהיה עם זה בסוף. צריך לזכור שכשאנחנו מדברים על 'עצמאיים', אנחנו מתכוונים לקבוצה גדולה ומגוונת מאוד של אנשים. עצמאיים יכולים להיות עוסק פטור או עוסק מורשה, בעלי חברות ובעלי עסקים באופן כללי. הטיפול של המדינה בקבוצה הגדולה והמגוונת הזו הוא מאתגר ולא יכול להיעשות באופן אחיד אלא מצריך התייחסות פרטנית לכל מקרה".

עורכת דין שירה להט (צילום: יורם רשף)
עורכת דין שירה להט. "טרם פורסמה החלטה פורמאלית"(צילום: יורם רשף)
 

מה לגבי עובדים זרים ומבקשי מקלט?

מאחר ואחד התנאים לקבלת דמי אבטלה הוא תושבות ישראלית - עובדים זרים, עובדים פלשתינים ומבקשי מקלט לא זכאים לדמי אבטלה, אלא אם יש בידם רישיון תושבות ארעית או רישיון לתושבות קבע. מבקשי מקלט שאינם מבוטחים בביטוח הלאומי גם הם אינם זכאים לדמי אבטלה.

 

מה לגבי עבודה במשק בית?

עו"ד שמואלביץ מסבירה כי עובדת במשק בית שהמעסיק דיווח עליה למוסד לביטוח לאומי ושולמו בעדה תשלומים שוטפים בגין עבודתה, זכאית לדמי אבטלה. עו"ד להט מוסיפה כי "עוזרת בית היא עובדת שכירה, אשר המעסיק צריך לשלם בגינה דמי ביטוח לאומי ובכך הוא רוכש עבורה גם ביטוח אבטלה. עוזרת בית המוצאת לחופשה ללא תשלום תהיה זכאית לדמי אבטלה. 

עורכת דין הדס שגיא  (צילום: רותם שביט)
עורכת דין דפנה שמואלביץ(צילום: רותם שביט)

 

"הקושי הוא במקרה של עוזרת המועסקת אצל מעסיקים רבים. אם רק מעסיק אחד או חלק קטן מהמעסיקים הוציאו אותה לחופשה ללא תשלום והיא ממשיכה לעבוד במקומות אחרים, אז מהזכאות לדמי אבטלה יופחת השכר שהיא ממשיכה לקבל מהמעסיקים אצלם היא ממשיכה לעבוד. המשמעות המעשית היא שיכול להיות שהיא לא תהיה זכאית לדמי אבטלה, כי השכר שהיא תמשיך להשתכר יהיה גבוה מהסכום לו היא תהיה זכאית כדמי אבטלה".

 

האם עובדי קבלן זכאים לדמי אבטלה בתקופה זו?

"עובדים אלו הם עובדים לכל דבר, והקבלן הוא מעסיקם. לכן", מסבירה עו"ד שמואלביץ, "הם זכאים לכל הזכויות להם זכאים כלל העובדים השכירים, לרבות הזכות לדמי אבטלה, כל עוד עמדו כמובן בתנאי הזכאות שבחוק. עם זאת, כאשר הקבלן מווסת את העבודה ומציע לעובדו עבודה אצל מעסיק אחר (למשל, בענפים או מקומות עבודה שהוגדרו קיומיים) ועובד הקבלן מסרב לעבור - יתכן כי תישלל זכאותו לדמי אבטלה".

עורכת דין דפנה שמואלביץ (צילום: רמי זרנגר)
עורכת דין הדס שגיא(צילום: רמי זרנגר)
 

אני עובד שהוציאו אותי לחל"ת אבל יש לרשותי 40 ימי חופש ואני מבקש לפדות ימי החופשה ולא לצאת לחלת. האם המעסיק מחויב לקבל בקשתי?

חל"ת היא השעיה של יחסי העבודה בין צדדים בהסכמה. "לכן", מסבירה עו"ד הדס שגיא, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד "שביט בראון גלאון"צין ויתקון ושות'", "לטעמנו, אם עובד מביע אי הסכמתו ליציאה לחל"ת, הרי שהמעסיק אינו רשאי לחייבו לצאת לחל"ת, מאידך גם לא חייב לאפשר לו לצאת לחופשה בתשלום, ואז עומדות בפני המעסיק האפשרויות להסכים לבקשת העובד או לנקוט בהליך של סיום עבודתו של העובד" .

 

מה לגבי עובדות הצפויות לצאת לחופשת לידה?

עו"ד להט מציינת כי קבלת דמי האבטלה של עובדות שצפויות לצאת לחופשת לידה ויצאו לחל"ת או שמשרתן צומצמה, לא פוגעת בדמי הלידה שישולמו. "דמי הלידה מחושבים לפי השכר לפני מועד הפסקת העבודה. מי שמשרתה או שכרה צומצמו עקב המצב תוכל לבקש מהביטוח הלאומי להתחשב בכך ולבקש לחשב את דמי הלידה לפי חודשי העבודה שלפני השינוי בשכר או בהיקף המשרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
לשכת התעסוקה
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים