שתף קטע נבחר

המשרד להגנת הסביבה נגד כפר נופש בחוף בצת

בחוות דעת של המשרד נכתב בין היתר: "השטח המבוקש גובל בשמורת טבע מוכרזת 'חוף בצת' ומהווה עורף חופי בעל ערכי טבע ונוף נחשבים". ברשות הטבע והגנים לא פוסלים להקים כפר נופש, אך מבקשים כי הוא יקום סמוך לבנייה קיימת

אחרי הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על הכוונה להקים כפר נופש בחוף בצת, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא מתנגד לקידום הבקשה. ברשות הטבע והגנים דווקא תומכים בהקמת כפר נופש, אבל בצמוד למבנים קיימים.

 

מתכננת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה, אליאור ליאב, העבירה את התייחסות המשרד לבקשה להקמת כפר נופש בחוף בצת. המכתב נשלח בתחילת החודש למהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מטה אשר, ובו התנגדות לתוכנית הקיימת. "הבקשה סמוכה לחוף הים ונמצאת במרחק הקטן מ-200 מטר מקו המים, כלומר בתחום הסביבה החופית", נכתב בהתייחסות.

 

מחאה בחוף בצת ב-2011 (צילום: דב גרינבלט)
מחאה בחוף בצת ב-2011(צילום: דב גרינבלט)

 

ליאב ציינה כי הבקשה להיתר בנייה מתייחסת לחלק משטח תוכנית לאזור מלונאות ונופש, המבוססת על תוכנית שפורסמה בתחילת שנות ה-90' של המאה שעברה. "השטח המבוקש גובל בשמורת טבע מוכרזת 'חוף בצת' ומהווה עורף חופי בעל ערכי טבע ונוף נחשבים", היא כתבה.

 

לפי סקירה ראשונית של רשות הטבע והגנים מדובר בבית גידול שבו משולבים רכסי כורכר ושטחי חולות היוצרים אזור המשמש בית גידול ייחודי לצמחים רבים, בהם מיני צומח נדירים ונדירים מאוד, ובעלי חיים רבים, זוחלים ויונקים, שגם בהם מינים הנמצאים בסכנת הכחדה. "אזור חוף בצת מהווה אחד מאתרי ההטלה החשובים עבור צבי הים בצפון ישראל", נכתב בהתייחסות.

חוף בצת, ארכיון (צילום: דנה גיא, החברה להגנת הטבע)
חוף בצת, ארכיון(צילום: דנה גיא, החברה להגנת הטבע)

 

עוד ציינה ליאב כי ייתכן שפקע תוקף התוכנית. התוכנית המקורית אושרה לפני יותר מ-15 שנים וחלה בתחום הסביבה החופית. "בתחום זה חל חוק שמירת הסביבה החופית שאושר ב- 2004. מטרת החוק, בין היתר, הגנה על הסביבה החופית ואוצרות הטבע שבה, ושמירה על החוף לתועלת הציבור. החוק קבע עקרונות לתכנון המתחשב בערכם המיוחד של החופים במדינת ישראל".

 

לדברי המשרד להגנת הסביבה, "אנו מתנגדים לקידום הבקשה. התוכנית החלה בשטח לא מומשה עד היום והיא מציעה בנייה בשטח פתוח וערכי החשוב לשימוש כעורף חוף בסביבה הכפרית". אם הוועדה המקומית תחליט לבחון את הבקשה, מבקשים במשרד להגנת הסביבה להכין תסקיר השפעה על הסביבה, תוך בחינת חלופות למיקום כפר הנופש. "אנו קוראים לוועדה המחוזית לקיים דיון בדבר תקפות התוכנית והתאמתה למדיניות התכנון העדכנית".

 

מנגד, ברשות הטבע והגנים הודיעו כי הם תומכים בהקמת כפר נופש אבל בצמוד לבנייה קיימת. "רשות הטבע והגנים סבורה כי הקמת כפר הנופש על פי התוכנית המוצעת על ידי היזם תוביל לפגיעה נופית וסביבתית. מדובר בתוכנית ישנה, שמוטב שלא תיושם. יחד עם זאת הרשות תומכת בתוכנית שהוצעה על ידי המועצה האזורית לאפשר פיתוח תיירותי במקומות המתאימים לכך צמוד לפיתוח קיים ולא בשטח פתוח", נמסר.

 

ברשות ציינו כי "כל חלופה נצטרך לבחון פרטנית ולהתייחס אליה ולהעיר פרטנית. אבל עקרונית נעדיף הצעה בנייה צמודה לבנייה קיימת ולא בשטח פתוח. אנחנו נצטרך לעבור על ההצעות ולבחון אותם".

 

יש לציין כי החברה להגנת הטבע פנתה לוועדה אף היא והביעה את התנגדותה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דב גרינבלט
מחאה בחוף בצת. ארכיון
צילום: דב גרינבלט
מומלצים