שתף קטע נבחר

המתכון הכי פשוט בעולם לקניידלך

אחרי שטינף את המטבח וזרק לפח קילוגרמים לא מבוטלים של עיסות שונות ומשונות, מאיר בולקה מצא את הנוסחה המושלמת לכדורי קניידלך

 

 

"גיברוכט זה ברוֹך" - כן כן, אם זה נשמע לכם כאילו מדובר בשפה זרה - אתם לא טועים. עדת אשכנז נחלקת, כמעט כמו כל דבר, לשניים: מחצית מבני אשכנז יחגגו עם קניידלך עגולים ויפים בפסח, ואילו החצי השני, אבוי, לא יחגגו אלא ימותו מקנאה בכל שבעת ימי החג.

 

ייתכן מאוד כי שמעתם פעם את הביטוי "שרויה" ("גיברוכט" ביידיש). ובכן, מדובר בעולם שלם של הלכות ואיסורים שמתרכזים סביב דבר אחד - האם מותר להשרות מצה בנוזל בפסח מחשש חמץ. כידוע, חמץ הוא כל דבר רטוב או לח שנגע בקמח, וקיים בו החשש שמא יהפוך לחמץ.

מרק עם קניידלך (צילום: מאיר בולקה)
כדורי הפלא(צילום: מאיר בולקה)

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

 

מחשש זה, חלקים גדולים מאוד מיהדות אשכנז מקפידים שלא לאכול מצה שרויה, שמא גרגירי קמח - ואפילו המעטים שבהם - יחמיצו. ולא זו בלבד, האיסור חל גם על שימוש בקמח מצה. לאור זאת, שניצלים המטוגנים בקמח מצה - אאוט; קציצות עם פירורי קמח מצה - אאוט; וכך גם הקניידלך, אותם כדורי קמח מצה קסומים המוגשים עם המרק הצח של פסח.

 

אבל, לא באנו להרוס שמחות, וכשם שמחצית מיהודי אירופה אינם אוכלים קניידלך, המחצית השנייה אוכלת גם אוכלת, באהבה רבה.

 

מתכון הקניידלך עובר במשך שנים ודורות רבים במשפחה. כולם נצמדים למתכון הבסיסי של אותם כדורים קסומים. אגב, לא נגלה לאף אחד, אבל אם הכנתם פעם קניידלך בטח קרה לכם שהכדורים יצאו קשים כמו חלוקי נחל. ואכן, אם לא מדייקים במתכון או אם חלילה הושמט מרכיב אחד מרשימת המרכיבים, אנו עלולים לקבל מרק אבנים במקום מרק עם קניידלך רכים ונימוחים.

שנוי במחלוקת. קניידלך (צילום: MCT) (צילום: MCT)
שנוי במחלוקת. קניידלך(צילום: MCT)
  

מאז המצאת הקניידלך הראשון (אם אתם יודעים את מקורו, בבקשה גלו לי), לא השתנה המתכון המסורתי כלל וכלל, אבל הקִדמה עושה את שלה. במשך חודשים רבים חיפשתי מתכון שיקל על הכנת הקניידלך מצד אחד, ומהצד שני שיהיה נימוח וטעים, כאילו מדובר בכדורי פלא שישוטו להם בהנאה בקערת המרק הצח של פסח.

 

וכך, אחרי שליכלכתי את המטבח מספר פעמים, התברר לי בסופו של דבר שהכל עניין של הרכבה נכונה של חומרי הגלם. לאחר שזרקתי לפח קילוגרמים רבים של עיסות שונות ומשונות, מצאתי את הנוסחה הנכונה, ואני שמח להביאה בפניכם.

 

את הקניידלך האלה אפשר להכין מראש, לשמור במקרר לפני הבישול או לבשלם ולהגישם עם המרק החמים של החג. אולי תתפלאו, אבל אפשר גם להכין מהם ניוקי מיוחדים לפסח: במקום לכדרר את הקניידלך, אפשר לרדד את מסת הבצק לרצועות דקות ואז לחתוך לצורה המתאימה ולבשל, בדיוק כמו שמכינים ניוקי.

מרק עם קניידלך (צילום: מאיר בולקה)
מרק עם קניידלך(צילום: מאיר בולקה)
  

מתכון פשוט לקניידלך

המצרכים:

1 כוס קמח מצה

1 כוס קמח לעוגות לפסח

1 כוס מחית תפוחי אדמה

1 ביצה

1 כוס מים חמים

 

אופן ההכנה:

  1. מניחים את כל המרכיבים בקערת ערבוב גדולה, ולשים היטב עד לקבלת מחית אחידה.
  2. מניחים את מסת הבצק במקרר למשך שעה.
  3. מוציאים את התערובת מהקירור, מרטיבים את הידיים (כדי למנוע הדבקות של העיסה אליהן)ויוצרים כדורים קטנים.
  4. מרתיחים סיר עם מים ושתי כפות מלח.
  5. מבשלים את הקניידלך במשך 2 דקות, עד שהם צפים.
  6. מוציאים, מסננים ומגישים בתוך מרק צח.

מרק עם קניידלך (צילום: מאיר בולקה)
(צילום: מאיר בולקה)
  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר בולקה
מרק צח עם קניידלך
צילום: מאיר בולקה
מומלצים