שתף קטע נבחר

מה אוכלים במועצה האזורית גזר?

מאפייה עם תנור בן מאה שנה, קבלת שבת במחלבה ומגדל פטל שעזב את העיר הגדולה והתמסר לעבודת אדמה: ולרגל פסטיבל "חוויה בכרם" שיתקיים בסוף השבוע במועצה האזורית גזר, יצאנו לבדוק מה יש לאכול בסביבה

 

 
    (צילום: לין לוי)
מהמטבח הקוצ'יני. השולחן שיחכה לכם אצל הבשלנית אופירה בר במושב פתחיה(צילום: לין לוי)
 

לפני שנה סיפרנו לכם מה יש לאכול באזור השפלה שבו פועלים בתי קפה, מאפיות, מחלבות ויקבים משפחתיים. השנה, גילינו שמאז הביקור האחרון באזור הרבה השתנה שם (ורק לטובה!). מה למשל? נפתחה שם מאפייה חדשה שמשמרת בתוכה תנור שיוצר לפני 100 שנה; סדנאות לטעימת גלידה; הפנינג שבועי עם קבלת שבת במחלבת "עברי" המשפחתית; וגם מגדל פטל שעזב את העיר הגדולה והניח בצד תואר בכלכלה, לטובת התמסרות מוחלטת לעבודת האדמה בחווה שהקים.

 

יצאנו לסיור קולינרי באזור הכפרי שבין רחובות לרמלה, ומצאנו אוצרות קולינרים טעימים במיוחד.  

טעים שם. הקינוחים של הקונדיטורית חן יעקובי בכרמי יוסף (צילום: חן יעקבי)
טעים שם. הקינוחים של הקונדיטורית חן יעקובי בכרמי יוסף(צילום: חן יעקבי)
 

מאפיית ג'ילברט

המאפייה הזו, ששייכת לבני הזוג גילי ושי טנא, ממוקמת במבנה בעל ערך היסטורי רב עבור חברי קיבוץ נען, שכן בדיוק באותו מקום שכנה בעבר המאפייה הראשונה של הקיבוץ. יענקל'ה טופור -האופה הראשון של הקיבוץ, שהיה נצר למשפחת אופים ידועה מפולין - נהג לאפות שם לחם עבור חברי הקיבוץ. 

 

יש במאפייה הזו לא מעט אלמנטים ששוחזרו מהעבר במטרה לשמר את ההיסטוריה. כך למשל, תוכלו למצוא שם את תנור הלבנים בעומק של כמה מטרים שנבנה בתוך הקיר, שולחנות עבודה מתחילת המאה וגם דלת וחלונות שנותרו במקום מראשיתו.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

גילי הוא בכלל מהנדס במקצועו, ובאפייה התאהב בזמן שעבד כסטודנט במאפיית "לחם תומר" בירושלים. היום במאפייה שלו הוא אופה לחם בסגנון דרום אפריקאי, לחמים מלאים עם תערובות גרעינים, לחם "יענקל'ה" שנמכר לפי משקל (30 שקלים לקילוגרם) ומקבץ לחמים כפריים מקמחים מעורבים ועם תוספות שונות (מחיר הלחם 21-15 שקלים).

    (צילום: לין לוי)
התנור העתיק במאפיית ג'ילברט (צילום: לין לוי)
  

מהלחם הכפרי מכין גילי סנדוויצ'ים ענקיים שאפשר לזלול אותם במקום יחד עם קפה (22 שקלים לכריך), ואחר הצהריים שי, בת זוגו, אופה פוקאצ'ות וג'בטות ממולאות בירקות (22-15 שקלים). מלבד הלחמים והלחמניות, תמצאו כאן גם פירורי לחם מקמח כוסמין שמייצרים במקום וגרנולה מעשה יד.

 

קיבוץ נען, 058-4204784‏, ראשון-שלישי 14:00-7:00, 19:00-15:30, רביעי, שישי 14:00-7:00, חמישי 19:00-15:30, כשר

 

לייש קרים - סדנת טעימות גלידה

יש אנשים שכל חייהם מוקדשים לדבר אחד בלבד, כזה הוא דיוויד ליישמן, איש חינוך שבמהלך חייו לקח חלק בפעילויות חברתיות ובשליחויות בחו"ל. ליישמן, התמקם עם משפחתו בקיבוץ גזר, וכשיצא לפנסיה החליט להקדיש את חייו למאכל האהוב עליו - גלידה.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

את הגלידה הוא התחיל להכין בבית לפני 53 שנה, ואת מכונת הגלידה הראשונה שלו הוא קיבל כמתנה ליום הולדתו רק בשנת 1974. היום ניצבות בביתו שתי מכונות אמריקאיות ידניות שכבר לא מייצרים כמותן, ועוד שתי מכונות משוכללות וחדישות, כשאת הראשונה הוא רכש לעצמו לרגל יציאתו לפנסיה. או כפי שהוא מגדיר זאת: "במקום לקנות מכונית ספורט, קניתי מכונת גלידה".

 

וגלידה כמו שליישמן מכין לא תטעמו בשום מקום אחר: המטרה שלו היא לא למכור אלא לייצר מהפכה בתחום הגלידות בארץ, ולכן הוא עורך בביתו סדנאות קטנות, בהן הוא מסביר מהי הדרך המדויקת לטעום גלידה (פלוס טעימה של עשרים טעמים שונים) ומלמד גם איך להכין גלידה בבית.

 

שליימן לא משתמש בתמציות או בחומרי טעם וריח, יש לגלידה של שליימן טעם דומיננטי מאוד, בין אם מדובר בגלידת וניל מדגסקר (כנראה שכאן תגלו מהו טעמו האמיתי של הווניל הזה), בין אם בגלידת שוקולד ולרונה עם אנגוסטורה, גלידת קוואטרו וגרידת תפוז או גלידה עם רום וצימוקים אוזבקיים. כאן הוא גם מייצר גלידות בטעמים נוסטלגיים, שאת טעמן הוא נושא בזיכרונו עוד מימי ילדותו, כמו למשל גלידת Roasted caramelized banana.

   (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

אבל עם כל הכבוד לנוסטלגיה, השוס האמיתי כאן מופיע דווקא בדמות גלידת פיסטוק בצבע חום (ולא ירוק כמו בשאר הגלידריות) וגלידת מנטה, שמיוצרת ממנטה שגדלה בגינה של שליימן, אותה הוא משרה בשמנת במשך לילה שלם.

 

סדנת טעימות זוגית תעלה 500 שקלים, קבוצה של עד חמישה טועמים תשלם 180 שקלים לכל משתתף, ולקבוצה שבין 20-6 טועמים - המחיר יהיה 1,500 שקלים לקבוצה כולה. סדנת ייצור גלידה (שמיועדת לארבעה משתתפים בלבד) עולה 800 שקלים לכל הקבוצה.

 

קיבוץ גזר, 050-5226129, בתיאום מראש, חלבי לא כשר

 

מפגש צחוק במטבח הקוצ'יני

אופירה בר ממושב פתחיה היא מדריכת סדנאות צחוק ויוגת צחוק וגם בשלנית נהדרת. בסיום הסדנה שלה מארחת גם לסעודות קוצ'יניות. האישה הזו תפיץ בכם אור, והאווירה בבית שלה תגרום לכם להרגיש כאילו אתם נמצאים בבית הפרטי שלכם. שולחן האוכל של  אופירה מלא תמיד במאכלים קוצ'יניים, שכמעט בכל אחד מהם מסתתר טוויסט אישי. אם אתם גם מתעניינים באומנות, תוכלו על הדרך גם לבקר בסדנת האומן של בן זוגה, צביקה בר, שיוצר דברים מרהיבים מזכוכית.

 

   (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

הסדנאות שבר מעבירה הן למעשה סדנאות להעצמה אישית, ויחד עם הארוחה שמוגשת בסיומה, מדובר על מסיבה קולינרית שתפעיל אצלכם את כל החושים.

 

אז מה בתפריט? כמה סוגים של לחמים מהמטבח בדרום הודו כמו צ'פטי ודושה (הדוסה הקוצ'ינית) ולצידם מטבלים כמו מטבל קוקוס קוצ'יני, צ'מנדי בוטנים, בטטה ודלעת, תפוח אדמה עם דאל ועוד.

 

לצד אלו, תוכלו לטעום אצל אופירה גם קוסקוס קוצ'יני, תבשיל פרגית ברוטב קוקוס וג'ינג'ר, בנג'י (רוטב הודי צהוב) ודג ברוטב פיקנטי. אגב, מעבר לאוכל הטעים צפויה לכם ארוחה מצחיקה במיוחד שמלווה באינספור בדיחות ואווירה חיובית.

 

מחיר לסדנה וארוחה הוא 180-150 שקלים, והן מיועדת ל-20-4 משתתפים.

   (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
  

מושב פתחיה, 054-4210646, בתיאום מראש

 

חן יעקובי - The last bite

חן יעקובי היא קונדיטורית בוגרת בית הספר לקונדיטוריה "דנון", שמכינה קינוחים בהזמנה אישית בקונדיטוריה הביתית שלה.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

היא מכינה עוגות לשבת, עוגות יום הולדת מרשימות (כ-200 שקלים), שולחן מתוק למסיבות (כ-1,000 שקלים), קינוחי כוסות לאירועים (12-10 שקלים לכוס) ועוד. בקינוחים שהיא מכינה היא משלבת הרבה מאוד פירות, ובארסנל שלה יש גם קינוחים בסגנון הודי.

 

כרמי יוסף, 052-3972979, חלבי לא כשר

 

קפה שרי

"קפה שרי" הוא הגלגול החדש והמשודרג של מאפיית Beautiful Beaker של שרי לוטטי. לאחר השיפוץ, הגדיל בית הקפה את כמות מקומות הישיבה שבו ויחד איתם התרחב גם התפריט, שכולל ארוחות בוקר חלביות (59 שקלים ליחיד או 115 שקלים לזוג), פוקאצ'ות ים-תיכוניות עם או בלי ביצה לצד מטבלים (39 שקלים), שקשוקה (59 שקלים) ומגוון כריכים (35-29 שקלים).

    (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

בשעות הצהריים, התפריט מציע מבחר פסטות טריות שמיוצרות במקום (45-42 שקלים), פיצות (29 שקלים לפיצה אישית או 59 שקלים לפיצה משפחתית) וסלטים (45-42 שקלים). בימי חמישי ושישי יש שם גם מבחר מאפים שמיוצרים במקום לסוף השבוע.

 

הגפן 2 מרכז מסחרי כרמי יוסף, 052-2714748‏, ראשון-שלישי 16:00-8:00, רביעי-חמישי 19:00-8:00, שישי 15:00-8:00, כשר

 

מחלבת עברי

על הלוגו של גבינות "עברי" מתנוסס הסלוגן "משפחה של גבינות", וזה בדיוק מה שפוגשים כשמגיעים למשק המשפחתי שהוקם על ידי זוג שולה ואליהו עברי, שני החקלאיים שמנהלים את המחלבה. את הגבינות הם החלו לייצר במקרה, כמענה לדרישה לגבינה עיראקית אחרי שלא מצאו אותה על מדפי המרכולים בארץ.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

שלושת ילדיהם - מיכל, דודו ורן, המשיכו את מה שהתחילו ההורים, והפכו את המחלבה המשפחית לאחת מהמחלבות היותר מוכרות ומוצלחות בארץ, בתחום תעשיית הגבינות הישראלית. כיום, מחלבת "עברי", שעדיין שוכנת במשק של ההורים, היא אחת ממחלבות הבוטיק המובילות.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
   

מדי יום שישי, עורכים שלושת האחים קבלת שבת חגיגית בזולה ענקית שממוקמת במרכז המשק (שנראית ומרגישה כמו מאהל בדואי מינוס השטיחים והכריות על הרצפה). קבלת השבת כוללת בין היתר את הקלצונה שדודו מכין במקום ואת האירוח המרשים של מיכל. 

 

במהלך קבלת השבת הזו מתכנסים חברים, שפים ופודיז כדי לנשנש גבינות ומאפים שנאפים בטאבון המקומי, וכל זה כשברקע נשמעים קולות העיזים והכבשים שנמצאות בסמוך. ואם כל זה לא מספיק, אחת לשבועיים הזולה של "עברי" מארחת הופעות חיות של הרכבי מוזיקה מקומיים.  

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

ובנוגע לאוכל, עצה שלנו - אל תוותרו על הבוראטה שמוגשת עם סלט ירוק, על גבינת הברי האפויה שמוגשת עם ריבה ביתית, על מאפה הקלצונה המתוק במילוי נוטלה ומסקרפונה שמכינים במחלבה (35 שקלים), על "קערת ההפתעות" מבצק עם סלט ירקות וגבינה וכמובן - על מאפה הקלצונה המלוח במילוי גבינת מוצרלה, שמן זית, ירקות ובזיליקום או עם חציל שרוף, גבינת פרובלונה ושום קונפי (50-40 שקלים).

 

דרך הפרדס משק 50 מושב עזריה, 08-9227266, חמישי 16:30-12:00, שישי 14:00-8:00, כשר

 

פטל ארץ במשק שגיא

"פטל ארץ" הוא מיזם חקלאי שהקים דוד שגיא לפני כשנתיים וחצי במשק של הוריו במושב תעוז (מושב נמצא בשטחו של מטה יהודה), לאחר שסיים את לימוד הכלכלה שלו. בחווה שהקים הוא מגדל פטל שחור ואדום ללא ריסוס או הדברה, והחל מהעונה הבאה שגיא יתחיל לגדל שם גם אוכמניות. ועוד פרט מעניין על המקום: עובדים שם רק מתנדבים מהעולם, שמגיעים דרך המיזם Work away.

    (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

את תהליך ההקמה, השתילה, הגידול והקטיף, וכך גם את האריזה והשיווק, שגיא עשה וממשיך לעשות לבדו, כשהוא נעזר במתנדבים שמגיעים להתגורר במשק למשך תקופת ההתנדבות.

 

אגב, את התוצרת של "פטל הארץ" לא תמצאו בסופרים, אלא רק אצל ירקנים בודדים ובמעדניות, הפזורים ב-25 נקודות מכירה. 

 

משק 29 מושב תעוז, 054-5809655

 

מלכת המטבח - עידית קוסטיצקי

עידית קוסטיצקי היא דור חמישי בארץ למשפחת חקלאים. למרות זאת, היא החליטה לפנות ללמודי אופנה, ועל מנת להתפרנס במהלך הלימודים - היא  מכרה סנדוויצ'ים שהכינה בעצמה. כשסיימה את הלימודים החליטה לשנות כיוון, פנתה ללימודי בישול ופתחה קייטרינג.

 

כיום, בביתה שבכפר ביל"ו, היא מפעילה קורסי בישול לילדים, סדנאות אפייה וסדנאות בישול למבוגרים, ופעם בחודש גם מארחת ארוחת פופ-אפ בחצר הפרטית שלה.

    (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

מחיר הארוחה 320-280 שקלים, ומדי חודש היא מקיימת ארוחה קונספטואלית - כל פעם בקונספט אחר. הארוחות עצמן פתוחות לקהל הרחב, ויכולים להתארח בהן עד 25 סועדים. הסדנאות מיועדות ל-20-10 משתתפים, וקורס בישול לילדים מורכב מחמישה מפגשים ומחירו 1,200 שקלים למשתתף.

 

כפר ביל"ו, 053-8046061, בתיאום מראש, לא כשר

 

בתאריכים 30/8-1/9 יתקיים במועצה האזורית גזר, זו השנה החמישית, פסטיבל "חוויה בכרם", פסטיבל שבו ישתתפו יקבים, בתי בד, מסעדות ומחלבות שפועלים במועצה. במסגרת הפסטיבל יתקיימו טעימות יין, מופעי תרבות, יריד מכירות, סיורים בבתים ופעילויות לילדים. ההשתתפות בכל האירועים - ללא תשלום.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חן יעקבי
אזור חקלאי עם אוכל ביתי. מועצה אזורית גזר
צילום: חן יעקבי
מומלצים