שתף קטע נבחר

כך תדעו אם האסתמה שלכם היא מתמשכת – ומה הטיפול

אסתמה הינה מחלה דלקתית כרונית, בעלת דרגות חומרה שונות, כאשר הקשה שבהן מתאפיינת בדלקתיות כרונית שגורמת להתקפים קשים בדרכי הנשימה. איך נעשה האבחון ומה הטיפול היעיל?

בישראל ישנם כ-300,000 חולי אסתמה, אשר מצבם מוגדר על-פי תדירותם וחומרתם של ההתקפים. מתוכם, בין 5 ל-10 אחוזים סובלים משלב מתקדם יותר של אסתמה, המוגדר כ"אסתמה מתמשכת" (Severe Asthma).

 

חולים המוגדרים כסובלים מ"אסתמה מתמשכת", מוגבלים מאוד בשל המחלה, מאחר שמדובר באנשים החווים קוצר נשימה קבוע המקשה על הפעילות היומיומית שלהם, ויש אף כאלה הנדרשים לאשפוזים תכופים בשל חסימה בדרכי הנשימה.

 

מהי אסתמה?

אסתמה הינה מחלה דלקתית כרונית, בעלת דרגות חומרה שונות, כאשר הקשה שבהן מתאפיינת בדלקתיות כרונית בעצימות גבוהה, הכרוכה בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה המובילה להתקפים רבים. ההתקפים, אשר נקראים על ידי רבים כ"צפצופים", קשורים לחסימה בדרגות משתנות של זרימת האוויר בריאה.

 

אסתמה לא נשלטת – מסכנת חיים

חולי "אסתמה מתמשכת" הם חולים אשר לוקחים את הטיפול המניעתי שנרשם להם על ידי הרופא בצורה סדורה, אך עדיין אינם מאוזנים מבחינה נשימתית.

 

חולים אלו נדרשים למשאפים רבים, נקלעים למצוקה נשימתית לעתים תכופות, מגיעים לאשפוזים ואף במצבי קיצון נדרשים להנשמה. חשוב להסביר כי מרבית חולי האסתמה מאוזנים על-ידי הטיפול הסטנדרטי.

 

מצוקה נשימתית לעתים תכופות. אסטמה מתמשכת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מצוקה נשימתית לעתים תכופות. אסטמה מתמשכת(צילום: shutterstock)

 

ההערכה כיום היא כי מספר חולי האסתמה המתמשכת בישראל עומד על כ-15 אלף חולים. הדבר החשוב ביותר לזכור הוא כי אסתמה לא נשלטת מסכנת חיים, כאשר האסתמה אינה מאוזנת ולא מטופלת כראוי, היא יכולה להוביל לאשפוזים חוזרים ונשנים ואף במקרים קיצוניים להסתיים במוות.

 

ישנם מספר דרכי טיפול באסתמה מתמשכת:

אחד הטיפולים הוא טיפול המשלב מספר משאפים. טיפול המביא להקלה משמעותית בדרכי הנשימה.

 

אם הטיפול המשולב אינו מועיל, ישנם כיום גם טיפולים ביולוגים שניתנים בזריקה תת-עורית, אלו טיפולים מאוד יקרים אשר מתאימים למספר מצומצם של חולים, וזאת על פי אפיון ספציפי של מחלת האסתמה שלהם. יש לציין שרוב החולים מצליחים להתאזן על ידי משאפים מונעים ובטיפול המשולב.

 

טיפול במשאפים מביא להקלה משמעותית (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
טיפול במשאפים מביא להקלה משמעותית(צילום: shutterstock )

 

אבחון עצמי – האם יש לי אסתמה מתמשכת?

חולים הנמצאים בסיכון הם חולים אשר מתלוננים על התקפים גם במנוחה, על שיעולים בלתי פוסקים, חולים אשר מתעוררים בלילה עם קוצר נשימה או לוקחים מינון גבוה יותר של משאפים ממה שניתן להם על ידי הרופא.

 

גם לרופא משפחה יש כלים אשר יכולים לסייע באבחון, ישנם שאלונים קצרים, הנפוץ מביניהם הוא שאלון ACP. מדובר בשאלון קצר שדירוג גבוה בו מעיד על כך שמדובר באסתמה שאינה מאוזנת. בנוסף קיימת גם בדיקה ביתית בשם 'פיקומטר' – בה החולה מקבל אינדיקציה אודות חומרת מצב האסתמה שלו.

 

טיפול מונע – מרכיב מרכזי בטיפול באסתמה

טיפול מונע, תוך שימוש נכון במשאפים למען קבלת השפעה מקסימלית של התכשיר הרפואי, הינו מרכיב מרכזי בטיפול הן באסתמה רגילה והן במתמשכת. בנוסף, ישנם עוד מספר צעדים אשר מסייעים לטיפול והתמודדות עם מחלת האסתמה:

 

להתחסן - הן מפני דלקת ריאות והן מפני שפעת, ככה מסייעים לגוף לשמור על עצמו.

 

להימנע מאלרגנים - הימנעות מיציאה בעת אובך קיצוני וכן מהימצאות בסביבה עם חתולים ובעלי חיים פרוותים.

 

מודעות עצמית - על כל חולה להכיר את מגבלותיו מבחינה נשימתית ולדעת לזהות 'תקופה רגישה' וסימני החרפה של המחלה. כמו כן, על חולי אסתמה להפסיק לעשן.

 

חולי אסתמה אשר יתמידו בטיפול המניעתי ויבצעו את הצעדים שלעיל, יצליחו במירב המקרים לשמור על אסתמה מאוזנת. אך אם למרות כל זאת, האסתמה אינה מאוזנת, היתכן והינם סובלים מאסתמה

מתמשכת אשר דורשת טיפול.

 

הכותב הוא מנהל מחלקת ריאות, מרכז וולפסון ואוניברסיטת תל אביב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שיעולים בלתי פוסקים והתקפים במנוחה. אבחון אסטמה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים