שתף קטע נבחר

תור של שנה: המכונים להתפתחות הילד קורסים

בית־החולים ברזילי צפוי לסגור את המכון להתפתחות הילד, ולהצטרף לשישה מכונים שכבר נסגרו והותירו רבים שזקוקים להם כל כך ללא מענה רפואי. אמא לפעוט מטופל: "סגירת המכון היא אסון". המומחים מזהירים: כל עיכוב באבחון עלול לגרום נזק

התורים מתארכים, והצוות הרפואי הולך וקטן: כך נראים מכונים רבים להתפתחות הילד ברחבי הארץ שבהיעדר מדיניות של משרד הבריאות נאלצים לסגור את שעריהם — דבר שפוגע מאוד בילדים ובהוריהם. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בימים הקרובים צפוי בית־החולים ברזילי שבאשקלון להודיע למשרד הבריאות שגם הם נאלצים לסגור את המכון העומד ברשותם.

 

לכעשרה אחוזים מהילדים בארץ עד גיל 18 יש עיכוב בהתפתחות, וחלקם מקבלים טיפולים בתחום התפתחות הילד. מדובר בבעיות כמו הפרעות בתקשורת, אוטיזם, שיתוק מוחין ומוגבלות שכלית־התפתחותית. התערבות טיפולית מוקדמת מגדילה את סיכויי הילדים לשילוב מהיר וטוב יותר בחינוך הרגיל ובחברה, ומומחים מזהירים שכל עיכוב באבחון עלול לגרום לנזק עתידי.

 

 ( ) ( )

 

בברזילי תולים את האשמה בחוסר התקצוב ובאי־מדיניות של משרד הבריאות: "התפעול של המכון הוא הפסדי, וקשה לנו להביא אנשי מקצוע — גם כי מדובר בפריפריה וגם בגלל השכר הנמוך", אמר אתמול ד"ר חזי לוי, מנהל בית־החולים ברזילי.

 

"במשרד הבריאות אין החלטה האם צריך להחזיק את המכונים הללו או להוציא אותם לקהילה, ולצערי זה לא מפריע לאף אחד. רציתי לסגור את המכון כבר לפני שלוש שנים, אבל אני לא רוצה לפגוע במטופלים", אמר ד"ר לוי והוסיף: "יש לנו רופא אחד שהוא גם המנהל, והתור אצלו לאבחון לוקח בין 8 ל־12 חודשים. אם לא אמצא מספיק עובדים — איאלץ לסגור את המכון".

 

ההחלטה לסגור את המכון בברזילי מגיעה לאחר סגירה של לא מעט מכונים בשנים האחרונות — החל מהמכון בוולפסון שבחולון ובבית־החולים בני ציון בחיפה, דרך סגירת מכונים בקריית־יערים, בלקיה ובחדרה ועד צמצום חלק מהפעילות במכון להתפתחות הילד בבית־החולים איכילוב בתל־אביב.

 

הילה סנדלר־אברמזון מגיעה כמה פעמים בשבוע עם בנה הפעוט רותם (2.5) למכון להתפתחות הילד בברזילי, וכעת חוששת מאוד מהסגירה הצפויה. כמה ימים לאחר הלידה גילו שרותם סובל מאוטם מוחי עם דימום מסיבה לא ברורה ויש לו פגיעה ברגל וביד.

 

"בהתחלה עברנו אבחון ראשוני ואז פיזיותרפיה", מספרת הילה, "כדי לקבל תור לאבחון המתנו כמה חודשים ולאחר מכן חיכינו עשרה חודשים נוספים עד שהתחלנו טיפול. מבחינתנו סגירה של המכון זה אסון. אצטרך לעזוב את מקום העבודה ולהסיע את רותם מחוץ לעיר. לא פשוט למצוא מומחה נוירולוג, והתורים במכונים של הקופות מטורפים".

 

ממתינים עשרה חודשים בתור לטיפול. הילה סנדלר- אברמזון (צילום: גדי קבלו) (צילום: גדי קבלו)
ממתינים עשרה חודשים בתור לטיפול. הילה סנדלר- אברמזון(צילום: גדי קבלו)

 

מדו"ח מבקר המדינה האחרון עולה שזמני ההמתנה לאבחון ולטיפול בהתפתחות הילד חורגים בהרבה משלושה חודשים, כפי שקבע משרד הבריאות, ולעיתים נמשכים שנה ויותר. ח"כ עמר בר־לב פנה לשר הבריאות ליצמן וביקש את התערבותו: "סגירת המכון תהיה מכה קשה לילדים, ועל כן יש להידרש לנושא בדחיפות".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לא התקבלה הודעה או כוונה לסגור את המכון. במקרה שאכן המכון ייסגר, כל מבוטח אמור לקבל מענה טיפולי על ידי הקופה המבטחת שלו, במסגרת מתקני הקופה או בקרב המכון, על ידי יחידה או ספק אשר הקופה בוחרת להיות בהסדר איתם בכל מחוז".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
ברזילי. המכון להתפתחות הילד סכנת סגירה
צילום: רועי עידן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים