שתף קטע נבחר

לחולי סרטן כליה יש סיבה טובה לאופטימיות

סרטן כליה הוא הגידול ה-5 הנפוץ ביותר בקרב גברים וה-7 בקרב נשים ואחד הקשיים בו הוא היעדר סימפטומים בשלבים המוקדמים, כך שלא תמיד ניתן לאבחן אותו בזמן. תוצאות מחקרים מראים כי תרופות חדשות הן בעלות השפעה משמעותית על התכווצות ואף חיסול הגידולים. רופאה מסבירה למה מדובר במהפכה של ממש

סרטן כליה גובה מדי שנה את חייהם של כ-143 אלף בני אדם ברחבי העולם. זהו הגידול ה-5 הנפוץ ביותר בקרב גברים וה-7 בקרב נשים. כך על פי נתוני מכון המחקר הבינלאומי לסרטן. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-900 חולים, מתוכם מעל 800 מאובחנים בגידול מסוג RCC) Renal Cell Cancer).

 

אחד הקשיים המשמעותיים ביותר בהתמודדות עם המחלה הוא היעדר כמעט מוחלט של תסמינים בשלביו המוקדמים. במרבית המקרים, סרטן כליה מאובחן במקרה, כאשר אנשים עוברים בדיקות מסיבות שונות.

 

בשלביו המוקדמים של הגידול הטיפול היעיל ביותר הוא הסרה כירורגית של הכליה באופן חלקי או מלא. בשלב המתקדם והגרורתי של המחלה הטיפול המקובל הוא תרופתי.

 

קראו עוד

בדיקה תציל ממוות: 7 מיתוסים על מחלות כליות

דירוג האונקולוגים: 12 תרופות הסרטן החשובות

  

השפעה מהפכנית של התרופות על הגידול. סרטן כליה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השפעה מהפכנית של התרופות על הגידול. סרטן כליה(צילום: shutterstock)

 

הגידול הסרטני מתכווץ ואף נעלם

כעת ניתנת לחולי סרטן כליה גרורתי סיבה טובה לאופטימיות. מחקר חדש פאזה 3 שהוצג לראשונה בכנס האירופי השנתי לאונקולוגיה (ה-esmo), בדק את משלב התרופות האימונותרפיות אופדיבו (ניבולומב) וירבוי (איפילימומאב) בקרב מטופלי סרטן כליה RCC בקו ראשון, לעומת טיפול בתרופה ביולוגית סוטנט (סוניטיניב).

 

התרופה הביולוגית היוותה בעשר שנים האחרונות את הטיפול המקובל והיעיל ביותר בסרטן כליה גרורתי. המחקר בוצע בקרב 1,100 מטופלים מרחבי העולם, כולל בישראל.

  

תוצאות המחקר חסרות תקדים, ומעניקות לנו את שיעור התגובות הטוב ביותר שהתקבל עד כה לטיפול תרופתי במצב של סרטן כליה גרורתי, מתקופת מעקב של 17.5 חודשים.

 

על פי תוצאותיו, 42% ממטופלי הקומבינציה האימונותרפית הגיבו לטיפול, לעומת 27% ממטופלי הטיפול הביולוגי. מקרב המטופלים אשר מוגדרים במצב בינוני עד גרוע, הטיפול האימונותרפי הוריד דרמטית את סיכוייהם למות מהמחלה ב-37%.

 

על פי תוצאות המחקר, בקרב 9% ממטופלי הקומבינציה האימונותרפית הגידול הסרטני נעלם, זאת לעומת 1% ממטופלי התרופה הביולוגית סוטנט. כמו כן, בקרב 32% מהמטופלים הגידול הסרטני התכווץ, ו-31% מהם הוגדרו במצב יציב, כלומר במצב בו הגידול לא מתכווץ אך גם מפסיק להתפשט. מנגד בקרב 25% ממטופלי סוטנט התכווץ הגידול, ובקרב 45% מהם נרשמה יציבות של המחלה.

 

מערכת החיסון הינה מערכת ההגנה של הגוף כנגד איומים כגון תאי סרטן, חיידקים ועוד. אך לעתים, הגידול שולח אות אשר יכול למנוע ממערכת החיסון לבצע את תפקידה.

 

אופדיבו חוסמת את קליטת האות (של קולטן PD-1 על פני תאי T) ובכך מסייעת בשיקום התגובה של מערכת החיסון נגד הגידול. לעומתה, יירבוי (Anti CTLA-4) הינו נוגדן הגורם לשפעול פעילות תאי ה- T והתפשטותם בשלב זיהוי האנטיגן במערכת החיסון. לכן השילוב של שתי תרופות אלו הינו סינרגיסטי ומגביר תפקודה של מערכת החיסון נגד הגידול הסרטני.

 

אופציה טיפולית יעילה יותר

חשיבות הצלחת המחקר טמונה בהרחבת האפשרויות הטיפוליות שלנו לחולי סרטן כליה, ובקבלת אופציה טיפולית יעילה יותר מהקיים כיום (בקבוצת חולים בסיכון בינוני וגבוה). המחקר מציג אופציה טיפולית יעילה יותר מהסטנדרט בקרב קבוצת חולים הכי מורכבת, זאת לצד שיפור איכות חיי המטופל.

 

בזכות הטיפול החדש אנחנו יכולים להעביר יותר ויותר מטופלים ממצב של מחלה סופנית להתמודדות עם מחלה כרונית. בעקבות מחקר זה ותהליכי מחקר לגידולי סרטן אחרים, הקהילה הרפואית מבינה יותר ויותר כי כבר אין צורך להסתפק בתרופה אחת בלבד, וכי עתיד המאבק בסרטן טמון בשילוב של תרופות ממנגנונים שונים כמו למשל טיפול אימונותרפי וביולוגי יחדיו או שתי תרופות אימונותרפיות.

 

מספרים בצד, לפני הסטטיסטיקות אנו מטפלים ראשית כל באנשים. אבות, אחיות של, אנשים שברגע אחד עולמם חרב עליהם, והם מוצאים את עצמם במאבק על חייהם נגד גידול סרטני, נאחזים בכל בדל של תקווה.

 

הרגע בו אנו זוכים לבשר למטופל כי הטיפול הצליח – הוא המשענת שלנו, האור בתוך ים של בשורות מכאיבות. כרופאים שלקחו חלק במחקר, נוכחנו לראות את התוצאות החיוביות הרבה לפני קבלת תוצאות המחקר הרשמיות, ולאורך כל הדרך חשנו שאנו זוכים לקחת חלק במהפכה של ממש.

 

הכותבת היא מנהלת מחלקת אשפוז במכון לאונקולוגיה, מרכז דוידוף בי"ח בילינסון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
סרטן כליה. סיבה לאופטימיות
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים