שתף קטע נבחר

ביהמ"ש הורה על ניתוח קיסרי כפוי באישה

בית המשפט קבע כי אישה בסוף השבוע ה-38 להריונה תעבור ניתוח קיסרי בניגוד לרצונה. "האישה אובחנה כחסרת יכולת לקבל כל החלטות הקשורות להליך הלידה", נכתב בהחלטה

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים הורה על ביצוע ניתוח קיסרי בכפייה באישה שמאושפזת במחלקה פסיכיאטרית.

 

האישה, שמצויה בסוף השבוע ה-38 להריונה, אינה מעוניינת בביצוע הניתוח, בניגוד להמלצת הרופאים. בית המשפט הורה על ביצוע ההליך משום שהוא "דרוש לשמירת שלומם הגופני והנפשי של האישה והיילוד".

 

מהדיון בבית המשפט עולה כי האישה אינה משתפת פעולה עם מטפליה, ודורשת לעבור לידה טבעית. אביה של האישה, אשר מונה כאפוטרופוס שלה, נתן את הסכמתו לביצוע הניתוח.

 

בשל התנגדותה של האישה לעבור את הניתוח נקבע בפני בית המשפט דיון בהול, שהתקיים בשבוע שעבר. השופט איתי כץ מציין בהחלטתו כי האישה בחרה שלא להיות נוכחת באולם בית המשפט בזמן הדיון.

 

בחוות דעת שהוגשה לבית המשפט מטעם המוסד בו מאושפזת ההרה נכתב כי היא אינה כשירה להביע את הסכמתה או אי הסכמתה לביצוע הפרוצדורה.

 

"פגיעה ניכרת בשיפוט וביקורת המציאות" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"פגיעה ניכרת בשיפוט וביקורת המציאות"(צילום: shutterstock)

 

"בדיון שבפניי העיד פרופסור מ' כי החלטת הצוות הרפואי המטפל התקבלה בפורום רחב שכלל צוות ממחלקת נשים, מחלקה פסיכיאטרית, צוות מחלקת טיפול ביילודים, עובדים סוציאליים, מחלקת הרדמה והייעוץ המשפטי של בית החולים", מתאר השופט.

 

עורך דינה של האישה טען בשמה כי היא חוששת מהניתוח ומזמן ההחלמה שההליך יצריך, וכן מכך שהניתוח עשוי להשפיע לרעה על הריונות עתידיים.

 

השופט קיבל, כאמור, את בקשת בית החולים והורה על ביצוע הניתוח הכפוי. "פסיכיאטרית מומחית מן המחלקה של האישה כתבה כי לאישה פגיעה ניכרת בשיפוט וביקורת המציאות וכי היא 'אינה מסוגלת כעת לטפל בענייניה ולהביע הסכמתה לגבי הניתוח'", קובע השופט כץ בהחלטתו.

 

"אם תדע על הניתוח - תהפוך סוערת ואלימה"

סוגיה נוספת שעלתה בדיון הייתה התזמון שבו יודיע הצוות הרפואי לאישה כי הולכים לבצע בה ניתוח קיסרי.

 

רופאיה של האישה כתבו בחוות דעת כי "במידה ותדע זמן רב מראש על כוונתנו לבצע ניתוח קיסרי, מצבה הנפשי יחמיר אף יותר מכפי שהינו היום, תהפוך להיות סוערת ואלימה עוד יותר, תסכן את עצמה, מאושפזים אחרים במחלקה, היילוד והצוות הרפואי".

 

ביהמש: האישה תתבשר על הניתוח רק ערב לפניו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ביהמש: האישה תתבשר על הניתוח רק ערב לפניו(צילום: shutterstock)

 

בשל כך ממליץ הפסיכיאטר בחוות דעתו להודיע לאישה על הניתוח רק ערב קודם כדי שזו "תוכנס לחדר סגור על מנת להבטיח שתהיה בצום 8 שעות לפני ביצוע הניתוח כנדרש".

 

בעדותו הוסיף הרופא כי הודעה מוקדמת יותר תחייב מתן תרופות הרגעה במינון גבוה יותר לאישה ולזמן ממושך יותר, דבר שעלול לסכן אותה ואת העובר.

 

עורך דינה של האישה ביקש להודיע לה על הניתוח עם קבלת ההחלטה. "לא נכון לקבוע כבר כעת שהיידוע יתבצע לכל היותר 8 שעות לפני הניתוח. צריך קודם כל לראות מה תהיה תגובתה ואז יש 8 שעות לקבוע ניתוח", טען בדיון.

 

בית המשפט לענייני משפחה קיבל את עמדת בית החולים וקבע כי ההודעה על הניתוח תבוצע ערב קודם יום ביצוע הניתוח. "לאור אישור ביצוע הפרוצדורה אף לא ללא הסכמת האישה לא ברור גם מה תתרום הודעה מוקדמת יותר לעניין", פסק השופט.

 

מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אשר ייצג את האישה באמצעות עו"ד ניר כחלון והתנגד לביצוע ההליך, נמסר כי תחילה תכנן בית החולים ליידע את האישה על הניתוח רק לאחריו. עו"ד דניאל רז, ממונה תחום אשפוז כפוי בסיוע המשפטי, מסר: "מדובר בניתוח רב השלכות וקשה. לא הייתה שום זכות לבית החולים להסתיר מהאישה את המידע החשוב והקריטי הזה. טוב עשה בית המשפט לענייני משפחה שהבהיר לבית החולים שבניגוד לעמדתו הראשונית צריך וחובה ליידע את האישה על הזכויות הבסיסיות שמגיעות לה ובוודאי כשמדובר על מהלך כמו ניתוח קיסרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תנותח קיסרית חרף רצונה בלידה טבעית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים