שתף קטע נבחר

בזכות אנג'לינה ג'ולי: תרופה ראשונה לסרטן שד תורשתי

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר את שיווקה של לינפרזה, התרופה הראשונה בעולם המיועדת ספציפית לחולות סרטן שד הנושאות את המוטציה הגנטית BRCA. את הגן הזה נושאות עד רבע מחולות סרטן השד, ובהן גם אנג'לינה ג'ולי שעברה לפני 4 שנים כריתת שד כפולה מניעתית, ובזכותה נשים רבות גילו שגם הן נושאות את המוטציה ועברו כריתה

תרופה ראשונה לסרטן מהסוג הגנטי אותו נשאה אנג'לינה ג'ולי: מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר לראשונה בעולם את שיווקה של תרופה המטפלת ספציפית בסוג סרטן זה עבור חולות המטופלות בכימותרפיה.

 

אחת מכל 8 נשים בישראל לוקות בסרטן השד. כ-20% עד 25% מהחולות נושאות את המוטציה הגנטית BRCA בגופן. מוטציה זו מגבירה את הסיכון ללקות בסרטן שד, ועל כן נשים רבות הנושאות את המוטציה הזו בוחרות לעבור כריתת שד מניעתית, כפי שעשתה השחקנית אנג'לינה ג'ולי בשנת 2013.

 

אנג'לינה ג'ולי. ניתוח כריתת שדיים מניעתי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
אנג'לינה ג'ולי. ניתוח כריתת שדיים מניעתי(צילום: MCT)

 

עד לאחרונה התרופות לסרטן התבייתו על מיקום מחלת הסרטן בגוף. הגישה התרופתית החדשה אותה מייצרת לינפרזה, מכוונת לסיבה הגנטית הגורמת להיווצרות הסרטן.

 

התרופה לינפרזה המיוצרת על ידי חברת אסטרהזנקה, משווקת מאז שנת 2014 לחולות סרטן השחלות. מדובר באחת מקבוצת תרופות חדשה הנקראת מעכבי PARP המאושרות לסרטן שד. התרופה מונעת מחלבוני ה-PARP למנוע מהגוף לתקן את הפגעים ב-DNA, מה שגורם להיווצרות תאי הסרטן.

 

האישור החדש מבוסס על מחקר בו השתתפו 302 חולות סרטן שד, אצלן הגידול התפשט מעבר לשדיים, כולן נשאו את המוטציה BRCA. לינפרזה עיכבה את זמן ההתפשטות של הסרטן: מ-4 חודשים ל-7 חודשים, כשהנשים מקבלות במקביל טיפולי כימותרפיה. כמחצית ממשתתפות המחקר הגיבו לתרופה לינפרזה, בהשוואה לרבע מהנשים שהמשיכו רק טיפול כימותרפי. עם זאת עדיין לא ברור האם התרופה מאריכה את תוחלת החיים.

 

תופעות הלוואי האפשריות שנמצאו כללו התפתחות של סרטן הדם וסרטן מח העצם, אולם אלה היו נדירות. תופעות לוואי שכיחות יותר כללו בחילות, עייפות, זיהומים במערכת הנשימה ופגיעה בספירת תאי הדם.

 

במקביל לאישור התרופה, אישר ה-FDA בדיקת דם חדשה המאתרת את המוטציה BRCA, וקובעת מי מהחולות מתאימות לקבל את הטיפול החדשה בלינפרזה.

 

אבל הטיפול בתרופה החדשה לא יהיה זול לתושבות ארה"ב, שם תשווק התרופה בקרוב: עלות הטיפול יעמוד על 13,886 דולרים לחודש למי שאין בידיה ביטוח רפואי. עם זאת בחברה הבטיחו לסייע בהנחות לנשים ללא ביטוח רפואי.

 

לא ברור האם התרופה מאריכה את תוחלת החיים. לינפרזה ( ) ( )
לא ברור האם התרופה מאריכה את תוחלת החיים. לינפרזה

 

המחלה הממאירה ביותר בעולם המערבי

סרטן השד היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד. אף שבחמש השנים האחרונות שיעור התחלואה בישראל יציב, בהשוואה לתקופות מוקדמות יותר חלה עלייה משמעותית בתוחלת החיים של הנשים שלקו במחלה וכמובן גם באיכות חייהן.

 

הסיבות לכך הן תוכנית האבחון המוקדם הארצית של משרד הבריאות, הטיפולים החדשים ומאות המחקרים שמשוחררים מדי שנה ומעדכנים ללא הרף את פרוטוקולי הטיפול.

 

לפני כארבע וחצי שנים הודיעה אנג'לינה ג'ולי כי עברה כריתת שדיים מניעתית, לאחר שנמצאה כנושאת מוטציה גנטית BRCA1. שמו של הגן ניתן לו מהקיצור Breast Cancer. הגן הזה משמעו שקיים סיכון גבוה ב-87% ללקות בסרטן שד. לצורך ההשוואה, הסיכון לסרטן שד הממוצע בנשים הוא כ-12%.

 

כריתת השדיים נקראת "מסטקטומיה כפולה": ג'ולי בחרה לכרות את שני שדיה כדי להימנע מתאי סרטן לשגשג ולשלוח גרורות. כך, הסיכון שלה לסרטן צונח מ-87% לפחות מ- 5%.

 

מדובר בניתוח בהרדמה כללית בה מוסרות כמה שיותר רקמות שד. במהלך הניתוח משמרים כמה שיותר רקמת עור, שישמשו לשחזור מאוחר יותר. בינתיים, ממלאים את השדיים כדי לשמור על האלסטיות של העור. לאחר מספר שבועות ניתן לעבור ניתוח שחזור שדיים.

 

קיימות שתי מוטציות המגבירות את הסיכון לסרטן שד BRCA1 אותו נושאת ג'ולי: BRCA1 וגם BRCA2. שתי המוטציות הללו שכיחות בכ-2 אחוז מהנשים ממוצא יהודי אירופי, אצלן הגן שכיח פי 5 מבשאר האוכלוסייה. המוטציה נמצאת גם בנשים ממוצא סקנדינבי והולנדי. אבחון המוטציה מתבצע בבדיקת דם הנשלחת לאיבחון גנטי.

 

על פי סל התרופות בישראל, זכאיות לבצע את הבדיקה ללא תשלום נשים לאחר ייעוץ גנטי. הקריטריונים לביצוע הבדיקה הן תחלואה בסרטן שד במשפחה מדרגה ראשונה או שנייה, מוטציה באחד הגנים BRCA במשפחה מדרגה ראשונה או שנייה או חולה בסרטן שד או סרטן השחלות.

 

ההחלטה על כריתת שדיים אינה קלה, ולא כל הנשים הנושאות את המוטציות בוחרות בה. אלה שבחרו לשמור על השדיים, צריכות לעבור בדיקות ממוגרפיה או MRI שד באופן תכוף.

 

בתוך כך, גם שמירה על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, תזונה מאוזנת דלת שומן הכוללת ירקות פירות וסיבים תזונתיים והימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מפחיתים את הסיכון ללקות בסרטן בכלל, ובסרטן שד בפרט.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרופה לחולות סרטן שד תורשתי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים