שתף קטע נבחר

בטיפולי הפריה? זו הדיאטה שתעזור לך להיקלט

הקשר בין הקיבה לרחם: מחקר גילה כי נשים שאימצו דיאטה ים־תיכונית חצי שנה לפני שהחלו בטיפולי פוריות שיפרו את הסיכוי להרות ב־65%. הסייג: ההשפעה קיימת רק מתחת לגיל 35. מה לאכול: פירות, ירקות, עוף, דגים, קטניות, אגוזים ושמן זית

מחקר חדש, שפורסם בסוף השבוע החולף בירחון Human Reproduction השייך לאוניברסיטת אוקספורד היוקרתית, מצא שאם נשים מאמצות תזונה המבוססת על "הדיאטה הים־תיכונית" במשך חצי שנה לפני טיפולי הפוריות — יש להן סיכוי טוב בהרבה להיכנס להיריון.

  

המחקר, שנערך באוניברסיטת אתונה, התבסס על קבוצה של 244 נשים מתחת לגיל 35, שעמדו לעבור את טיפול ההפריה החוץ־גופית הראשון שלהן. הנשים נשאלו בשאלונים לגבי הרגלי התזונה שלהן ודורגו בהתאם לשלוש קבוצות לפי מידת השמירה שלהן על ה"דיאטה הים־תיכונית".

  

 ( ) ( )

 

החוקרים מצאו שלנשים אשר אכלו בחצי השנה שלפני הטיפולים יותר ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, דגים ושמן זית — והקפידו לצרוך עוף ודגים במקום בשר אדום — היה סיכוי גדול בשיעור של 68%-65% להיכנס להיריון בהשוואה לנשים שאכלו רגיל.

  

לעומת זאת, כשהתזונה הזאת נבדקה אצל נשים מעל גיל 35 — היא לא השפיעה על סיכויי הכניסה להיריון. לדברי החוקרים, לאחר גיל 35 הנשים עוברות שינויים הורמונליים, יש ירידה במספר הביציות ושינויים גופניים הנובעים מהגיל — ש"מטשטשים" את התרומה של שינוי התזונה לסיכויי ההפריה.

 

"מדובר במחקר קטן יחסית, ונדרשים עוד מחקרים נלווים כדי לאשש את הממצאים", אומר פרופ’ שלמה משיח, מומחה לפוריות. "המסר החשוב שניתן ללמוד מהמחקר היווני הוא שעל נשים שסובלות מבעיות פוריות להקפיד על תזונה בריאה כגון 'הדיאטה הים־תיכונית' הכוללת ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, קטניות, דגים ושמן זית. תזונה כזאת משפרת את הבריאות בכלל ואיתה גם את סיכויי הצלחת השגת היריון ולידת ילד בריא. זה עשרות שנים ידוע שבעיות הנובעות מתזונה לקויה כגון השמנת יתר וסוכרת פוגעות בסיכויי הכניסה להיריון".

 

רק לאחרונה פורסם מחקר מקיף, שנערך על ידי ד"ר רונית מכטינגר בקרב 360 נשים שעברו טיפולי הפריה חוץ־גופית (IVF) בבית־החולים שיבא בין השנים 2014 ל־2016. מחקר זה מצא שאצל נשים שצורכות משקה ממותק לא דיאטטי לפחות פעם ביום יש סיכוי קטן בכ־20% להיכנס להיריון וסיכון גבוה פי 3.5 להפלות בהשוואה לאלה שלא צרכו משקאות ממותקים כלל.

  

"חשוב גם לציין שמחקרים קודמים מצאו שתזונה בריאה דוגמת 'הדיאטה הים־תיכונית' תורמת רבות גם לכמות ולאיכות הזרע הגברי, וכך גם משפרת את פוריות הגבר", מוסיף פרופ' משיח. "הממצאים של המחקר הנוכחי מחזקים את התפיסה שלתזונה נכונה ובריאה, כמו גם לסגנון ולאורח חיים נכון ובריא שכולל פעילות גופנית, הפסקת עישון ואי־צריכת אלכוהול וסמים, יש השפעה מהותית על סיכויי הכניסה להיריון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
התזונה שתעזור להיכנס להריון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים