שתף קטע נבחר

הטיפול בקנאביס יהפוך לטיפול לעשירים

הקנאביס הרפואי נחת על מדפי סופר פארם. החדשות הטובות: הצורכים פחות מ-30 גרם קנאביס בחודש לא יחוו עליית מחיר, ולחלקם אף יוזל הטיפול. החדשות העצובות: צורכי כמויות גדולות, לרוב חולי סרטן או ניוון שרירים, יצטרכו לשלם מאות אחוזים יותר

 

מכירת קנאביס רפואי בבתי מרקחת:

 

 

החששות הפכו למציאות: אתם צורכים יותר מ־30 גרם קנאביס רפואי בחודש? זה הולך לעלות לכם הרבה יותר. אתמול התחילה מכירת הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת של סופר-פארם, ובימים הקרובים יתחילו הרוקחים לנפק ב-25 סניפי הרשת את הטיפול ללקוחות בעלי מרשם. בהמשך השירות יינתן בכ־50 בתי מרקחת ברחבי הארץ. המחירים צפויים לעמוד על 120-140 שקל ל-10 גרם, כאשר עד היום שילמו החולים השתתפות עצמית של 370 שקל, ללא תלות בכמות הנצרכת.

 

קראו עוד:

מחקר ישראלי: איך משפיע קנאביס רפואי על מבוגרים

לראשונה: מוצר קנאביס רפואי ישווק בבתי המרקחת

לקחת לריאות בגיל 90: הקשישים שמשתמשים בגראס רפואי

 

המהלך הוא חלק מהרפורמה של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות שהוביל סגן השר יעקב ליצמן. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"ממון", הרשת טוענת שהמחירים יהיו זולים עבור רוב המטופלים, אך חולים רבים טוענים שמדובר בעליית מחיר של מאות אחוזים.

 

קנאביס רפואי בסופר פארם (צילום: אלכס קולומויסקי)
קנאביס רפואי בסופר פארם(צילום: אלכס קולומויסקי)

המחיר - לפי רמת ה־THC

היצרנית BOL Pharma משמשת כספק העיקרי עבור רשת סופר־פארם, ואתמול החלה המכירה בסניף הראשון בשכונת תלפיות בירושלים. המוצרים נמכרים באריזות של 10 גרם, והמחיר (120־140 שקל) נקבע בהתאם לריכוז החומרים הפעילים (THC ו־CBD) המצויים במוצר. בבתי המרקחת יוצעו למכירה תצורות שונות של מוצרים המופקים מהצמח: תפרחת גולמית, יחידות מגולגלות ומוכנות לשימוש ושמן לצריכה בטיפות. כל המוצרים יונפקו על ידי רוקחים ייעודיים שעברו הכשרה של משרד הבריאות.

 

עד לאחרונה כל מטופל היה משלם 370 שקל בחודש לקנאביס - ללא קשר לכמות. כעת חולים שמקבלים מעל 30 גרם בחודש צפויים לשלם יותר. החולים שזקוקים לכמות גדולה של קנאביס צפויים לשלם גם אלפי שקלים בחודש.

 

"הרפורמה עושה בדיוק את ההפך ממה שהיא הייתה אמורה לעשות", אומרת דנה בראון, חולה בניוון שרירים שזקוקה ל־180 גרם קנאביס בחודש, בעשר השנים האחרונות. "הטיפול בקנאביס יהפוך לטיפול של עשירים. אני לא יודעת איך אשלם 2,500 שקל כשאני חיה על קצבת נכות. אם לא אשתמש בקנאביס רפואי - אצטרך להתנייד בכיסא גלגלים", היא מסבירה בייאוש.

 

דנה בראון: "לא יודעת איך אשלם כשאני חיה על קצבה" (צילום: אוראל כהן)
דנה בראון: "לא יודעת איך אשלם כשאני חיה על קצבה"(צילום: אוראל כהן)

"רוב הלקוחות ישלמו פחות"

ספקי הקנאביס דוחים את הטענות: "הצרכנים ייהנו עתה ממוצר איכותי ונקי יותר, ולמרות עלויות הייצור הגבוהות יותר - שנובעות מהאיכות ומהתקנים המשופרים - המחיר יהיה אטרקטיבי יותר משיטת התמחור שלפני הרפורמה", טוען ד"ר תמיר גדו, מנכ"ל BOL Pharma. "השתדלנו להוריד את המחיר לצרכן כך ש־90% מהלקוחות ישלמו בין 240־360 שקל לחודש, לעומת 370 שקל בהסדרה הקיימת. זו ירידה ממוצעת של 30% לרוב החולים".

 

ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם, מוסיף: "אנו גאים לקחת חלק ברפורמה חשובה זו ולהנגיש לעשרות אלפי המטופלים את השירות. בתי המרקחת של הרשת נמצאים בפריסה ארצית ופתוחים בשעות גמישות, ואני בטוח שזו הקלה גדולה למטופלים".

 

 ( )

גורמים בענף הקנאביס סבורים שמספר החולים שמקבלים למעלה מ־30 גרם קנאביס בחודש גדול יותר מהנתונים המדווחים במשרד הבריאות. "הנתונים ביחידה לקנאביס רפואי לא כוללים את היחידות האונקולוגיות, וחולי סרטן רבים מקבלים קנאביס במינונים גבוהים", מסביר גורם בענף. "בימים האחרונים אנחנו מקבלים המון טלפונים מחולים במחלות כרוניות, מנכי צה"ל, מבעלי רישיון הסובלים כאבים עזים וממטופלים עם פוסט־טראומה שמודאגים מאוד מהעובדה שהמחירים הולכים לזנק".

 

בנוסף, החולים טוענים שבבתי המרקחת אין פירוט של זני הקנאביס על האריזה, אלא יופיע רק ריכוז החומרים הפעילים שבמוצר. "אני לא יודעת האם הזנים שאני מקבלת יהיו בבתי המרקחת כי הפרט הזה לא מצוין על האריזות. אני מודאגת שהטיפולים יהיו פחות אפקטיביים עבורי", אומרת בראון, ומוסיפה: "יש ילדים שסובלים מאפילפסיה ואוטיסטים שמקבלים זנים מאוד ספציפיים שנבחרו בקפידה על ידי הספק והרופא המטפל, ואם הם לא יקבלו אותו זן של שמן שהם רגילים אליו הם פשוט לא יגיבו לטיפול".

 

 

מחברת תיקון עולם הודיעו כי המחירים אצלם יישארו תמיד כפי שהם היום, 370 שקלים בחודש לכל כמות - גם לתפרחות וגם לשמנים. ירון זקהיים, מנכ"ל רפא, שמוצרי הקנאביס שלה יהיו זמינים לרכישה בבתי המרקחת: "אנחנו גאים לעמוד בחוד החנית של הרפורמה המהפכנית ופורצת הדרך שמובילה היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, המשמשת מורת דרך למדינות רבות בעולם. אנו עומדים בפני עידן חדש שבו יותר חולים הזקוקים לטיפול יוכלו למצוא מזור לסבלם בזכות מוצרי קנאביס רפואי שלא בעישון שיהפכו את הטיפול למדויק, עקבי, מפוקח ונגיש יותר, בדומה לתרופות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תשלום גבוה יותר על קנאביס רפואי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים