שתף קטע נבחר

נכה צה"ל מצוק איתן: "מונעים ממני התרופה היחידה שעוזרת לי"

הטיפול היחיד שעוזר לע', לוחם במילואים שנפצע בצוק איתן, להתגבר על הכאבים העזים הוא קנאביס רפואי, אלא שמרפאת הכאב בה הוא מטופל חדלה להעניק או לחדש רישיונות. המשמעות – ע' ייאלץ לחזור ליטול תרופות נרקוטיות, מהן הוא נגמל בייסורים קשים. "אין לי את הכסף לרופא פרטי. אני סובל ולא יכול לקבל את התרופה היחידה שעוזרת לי. חוסר האונים הזה מרתיח לי את הדם"

"קנאביס רפואי אתה לא תקבל" - האזינו לשיחה עם מרפאת הכאב:

 

 

הטיפול היחיד שעוזר לע', לוחם במילואים שנפצע בצוק איתן, להתגבר על הכאבים העזים הוא קנאביס רפואי, אלא שמרפאת הכאב בה הוא מטופל חדלה להעניק או לחדש רישיונות. המשמעות – ע' ייאלץ לשלם אלפי שקלים לרופא פרטי.

 

עוד בנושא:

קנאביס רפואי לכאב? בבתי החולים מסרבים לתת

אידוי, אכילה או הסנפה: כל הדרכים לצרוך קנאביס רפואי

 

ע' נפצע במהלך שירות מילואים מבצעי בצוק איתן. לאחר שנפגע נזקק ע' להליך שיקומי ארוך של כשנה וחצי. בתום טיפול בן שנה במרפאת הכאב של בית החולים בני ציון בחיפה קיבל ע' רישיון לקנאביס רפואי. למרות היעילות הרבה של הטיפול, בשבוע שעבר התבשר כי עליו להפסיק את הטיפול.

 

"הגמילה ממשכי הכאבים - אחד הדברים הקשים שעברתי" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הגמילה ממשכי הכאבים - אחד הדברים הקשים שעברתי"(צילום: shutterstock)

 

ע' מתאר כי לפני קבלת הטיפול בקנאביס רפואי הוא נטל משככי כאבים נרקוטיים ממשפחת האופיואידים. "הפציעה בצוק איתן גרמה לי לכאבים אורתופדיים קשים מאוד", אומר ע', "במשך שנה נטלתי כדור מסוג אוקסיקוטין. זה כדור שהוא סם לכל דבר ועניין. הגמילה ממנו הייתה אחד הדברים הקשים שעברתי בחיים".

 

"הקנאביס הרפואי הציל אותי"

בחודש ינואר 2016 קיבל ע' רישיון לטיפול בקנאביס רפואי. "הקנאביס הרפואי הציל אותי. הכאבים הפכו לנסבלים ולא היו לטיפול תופעות לוואי. אחת לשישה חודשים הייתי מגיע לביקורת ומקבל הארכה של הרישיון", הוא מתאר.

 

אלא שלמרות יעילותו הרבה של הטיפול, הלוחם במילואים נאלץ, כאמור, להפסיקו. "לפני כשבועיים קיבלתי טלפון ממרפאת הכאב של בני ציון. הם הודיעו לי שהנהלת בית החולים החליטה שלא לטפל יותר בקנאביס רפואי – הם לא מנפיקים רישיונות חדשים ולא מחדשים את הקיימים", מפרט הלוחם.

 

"אבסורד שמונעים מחולים שסובלים טיפול" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"אבסורד שמונעים מחולים שסובלים טיפול"(צילום: רויטרס)

 

בתחילת החודש הבא יפקע תוקף הרישיון של ע'. הוא מתאר כי ניסה להתקשר לכל מרפאות הכאב של בתי החולים בארץ ובכולן הוא קיבל את אותה התשובה – סירוב קטגורי להעניק טיפול בקנאביס רפואי.

 

"התקשרתי לכל מרפאה – מהעמק בצפון ועד סורוקה בדרום – בכל המרפאות נאמר לי שהפסיקו את הטיפול בקנאביס. האפשרות היחידה שנותרה בפניי היא לפנות למרפאה פרטית. כדי לחדש רישיון דרך מרפאה פרטית אאלץ לשלם 3,000 שקלים. אין לי את הסכום הזה. מעבר לעניין הכלכלי יש פה גם עניין עקרוני. זה לא ייאמן שכל מרפאות הכאב הפסיקו להעניק את הטיפול ואף אחד לא מקים קול זעקה. אני נכה צה"ל. אני סובל מכאבים עזים ואני לא יכול לקבל את התרופה היחידה שעוזרת לי. כמוני יש עוד מאות רבות של חולים, אנשים שסובלים ושפשוט מונעים מהם טיפול. זה אבסורד".

 

הלוחם שנפצע בצוק איתן: "חוסר אונים שמרתיח את הדם" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
הלוחם שנפצע בצוק איתן: "חוסר אונים שמרתיח את הדם"(צילום: עידו ארז)

 

ע' מוסיף כי "מדובר בהפרה בוטה של חוק זכויות החולה. זה מטריף אותי שאומרים לי לחזור לכדורים שההתמכרות שלי אליהם הייתה קשה. אני לא אדם שמתעצבן בקלות, אבל חוסר האונים שאני חש פשוט מרתיח לי את הדם".

 

משרד הבריאות: "אין הנחיה כזו"; מרפאות הכאב: "ההנחיה היא לא לתת קנאביס רפואי"

בחודש שעבר פרסמנו כתבה על אודות הסירוב הקטגורי של מרפאות הכאב של בתי החולים להעניק למטופליהם קנאביס רפואי, וזאת חרף העובדה כי 70 אחוזים ממטופלי הקנאביס הרפואי בארץ נוטלים את הטיפול כדי להקל על כאבים.

 

בתגובה לידיעה טענו במשרד הבריאות כי "אין הנחיה כזו, גורפת או פרטנית", אלא שמשיחה שערכנו עם מרפאת כאב בבית חולים במרכז הארץ עולה תמונה הפוכה לחלוטין.

 

נציגת השירות של המרפאה אמרה בשיחה כי "אין לי שום בעיה לקבוע לך תור לבדיקת רופא, אבל אם זה ספציפית לקנאביס רפואי אתה לא תקבל". בהמשך השיחה הסבירה הנציגה כי זו הנחיית בית החולים. "אני יודעת מניסיוני של קרוב להמון שנים כאן שלא נותנים כאן כרגע קנאביס רפואי. זה הכל. אם אתה בא ספציפית בשביל זה ותקבע תור ותשמע לא אז חבל", פירטה נציגת המרפאה שטענה כי זו הנחיית בית החולים.

 

קנאביס בבני ציון לכתבה בלבד ( )
"נבצר מאיתנו להמשיך ולסייע". המכתב שקיבלו מטופלי בני ציון

 

עו"ד אירית אבישר, אחות אקדמאית ויועצת למטופלי קנאביס רפואי, מתארת כי "סגירת דלתות מרפאות הכאב בפני מטופלי הקנאביס הרפואי מותירה בידם שתי ברירות – או שהמטופלים פונים לרופאים פרטיים שעלות הטיפול שלהם היא אלפי שקלים, או שהם פונים לשוק השחור וקונים קנאביס ברחוב".

 

מבית החולים בני ציון נמסר בתגובה: "נושא של מתן או אי מתן קנאביס רפואי איננו בסמכות בלעדית של מרפאת כאב בבית החולים. כל רופא משפחה או כל רופא אחר שמכיר את המטופל רשאי למלא את הטפסים ולהפנותו לוועדה שתחליט אם לאשר למטופל שימוש בקנאביס. בחיפה פועלות שלוש מרפאות כאב בבתי החולים רמב"ם, כרמל ובני ציון ולנוכח מצוקת רופאים בתחום, יש קושי בקביעת מועדים".

 

חרף פנייתנו, ממשרד הבריאות לא התקבלה תשובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
"הפרה של חוק זכויות החולה"
צילום: אביהו שפירא
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים