שתף קטע נבחר

האפליקציה שתמנע מעיוורים להתבלבל בתרופות

מיזם של סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת בן גוריון עתיד לשים סוף לבעיה שהשלכות חמורות בצידה - היכולת של עיוורים לזהות את התרופה שהם נוטלים. היישומון יסרוק את הברקוד של אריזת התרופה וחווי קולי יאמר לעיוור באיזו תרופה הוא אוחז

במסגרת לימודי הרפואה שלהם באוניברסיטת בן גוריון שבנגב ביקרו שירן שרעבי ונעם הדר בבית העיוור בבאר שבע. "שאלנו את העיוורים איך אנחנו יכולים לעזור להם כרופאים לעתיד", מתארת שרעבי. העיוורים, כך מספרת הסטודנטית, ציינו בעיה אקוטית אחת שהם ישמחו אם תבוא על פתרונה – אמצעי שיסייע להם לזהות את התרופות אותם הם נוטלים.

 

עוד בנושא:

הפיתוח הישראלי שמסייע לעיוורים לראות צבעים

צעצועים, גננת וכלבי נחייה: גן הילדים שמיועד לעיוורים בלבד

איך עיוורים גולשים באינטרנט?

 

"זה היה נשמע לנו אבסורד שאין אף פיתוח שעוזר לעיוורים לדעת איזו תרופה הם לוקחים", מציינת שרעבי, "אני מודה שכסטודנטית לרפואה אף פעם לא שאלתי את עצמי איך עיוורים מסוגלים לזהות איזו תרופה הם לוקחים. הטכנולוגיות שיכולות לפתור את הבעיה האקוטית הזו קיימות, אבל לא מצאנו אף אפליקציה שעושה את הדבר היחסית פשוט הזה".

 

שרעבי והדר חברו לניר דוניץ, סטודנט למדעי המחשב מבן גוריון, ויחד הם פיתחו את אפליקציית PharmaSee, יישומון אשר סורק את הברקוד שעל גבי אריזות התרופות ונותן לעיוור חיווי קולי באשר לשם התרופה שהוא אוחז.

 

פארמהסי לכתבה בלבד (צילום: נעם שרון)
מפתחי האפליקציה: שירן שרעבי, נעם הדר וניר דוניץ(צילום: נעם שרון)

 

"מתסכל להיעזר בזולת כדי לקחת תרופה"

"מבחינת העיוורים מדובר בפיתוח בעל חשיבות גדולה מאוד. יש בארץ מאות אלפי אנשים הסובלים מלקות ראייה. הראייה גם נפגמת ככל שמתבגרים. נטילת תרופה לא נכונה היא טעות שיכולות להיות לה השלכות קשות ביותר. זה די מדהים שעד כה לא מצאו פתרון לבעיה הזו. כיום נאלצים העיוורים להסתמך על הזיכרון שלהם או להיעזר בזולת כדי לוודא שהם נוטלים את התרופה הנכונה. זה מאוד מתסכל שאדם בוגר נדרש להיעזר במישהו כדי לקחת תרופה", מציינת שרעבי.

 

לדבריה עד כה גרפה האפליקציה תגובות נלהבות ביותר: "הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה עם בית העיוור ועל פי הצורך שלהם. התגובות למיזם מאוד מרגשות. המשתמשים מספרים שהאפליקציה עוזרת להם בבעיה שעד כה לא היה לה שום פתרון. אנחנו נלהבים מהאפשרות שהפיתוח שלנו יגיע למשתמשים רבים ויסייע להם בעניין הזה".

  

"לא רוצים להתעשר מהפיתוח"

הסטודנטית מוסיפה ומציינת כי "אין לנו שום רצון להתעשר מהפיתוח. אנחנו סטודנטים לרפואה. מגיל 6 חלמתי לעזור לאנשים ולכן הלכתי ללמוד רפואה. מעולם לא דימיינתי שאצליח לעשות טוב דווקא בעזרת מיזם טכנולוגי שנותן פתרון פשוט לבעיה לא פשוטה בכלל".

 

האפליקציה פותחה במסגרת תוכנית "סטודנטים חושבים חדשנות" המשותפת לאוניברסיטת בן גוריון, חברת Google, משרד המשפטים ורשות התקשוב הממשלתי. בתוכנית מפתחים צוותים משולבים של סטודנטים מיזמים טכנולוגיים שמטרתם לייעל ולשפר את שירותי המגזר הציבורי בארץ.

 

היזמים מציינים כי כיום הם עובדים על הרחבת מאגר המידע של האפליקציה וכי היא תהיה זמינה להורדת המשתמשים בעתיד הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בעיה חמורה ללא פיתרון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים