שתף קטע נבחר

דיכאון בגיל מבוגר: כך תזהו ותטפלו

העלייה בגיל, משברים, מחלות, בדידות ובושה מהווים סיבות לדיכאון בגיל מבוגר. "רבים מתביישים לספר שהם חווים דיכאון ולא מקבלים עזרה וטיפול", אומר פסיכולוג קליני מסביר איך מאבחנים דיכאון אצל מבוגרים ונותן ארבע המלצות פשוטות לעזרה

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

דיכאון הוא מושג שנהיה נפוץ בשנים האחרונות ומיקם את עצמו כאבחנה השנייה הנפוצה בתחום בריאות הנפש. אוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 60 נמצאת בסיכון גבוה לדיכאון וזאת עקב המשברים המאפיינים את הזקנה ואת החיים בגיל מבוגר.

 

מחקרים מראים שיותר מ20% מכלל אוכלוסיית המבוגרים סובלים בצורה כזו או אחרת מדיכאון ולא כולם מאובחנים ומטופלים כראוי, אם בגלל חוסר ידע ומידע בתחום או בושה לספר שהם נמצאים במצב שכזה בגילם.

 

עוד במדור 60 פלוס:

זהו אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לחיים מאושרים

אחרי 60? 5 צמחים שכדאי לכם לשתות לאנרגיות מחודשות

מחקר מצא: 5 הרגלים שיוסיפו 12 שנים טובות לחיים

 

המבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר לדיכאון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר לדיכאון(צילום: shutterstock)
 

5 סיבות לדיכאון בגיל מבוגר

הסיבה העיקרית לדיכאון בגילאים מבוגרים היא השינויים שחלים באורח החיים של אותם אנשים ומשפיעים עליהם בצורה כזו או אחרת:

 

1: מחלות. עם הגיל הגוף נהיה חלש יותר וישנם יותר מצבים בריאותיים אשר דורשים התערבות רפואית, מצבים בהם לא נתקלו בעבר. בין אם אלו מחלות שקשורות בגיל, או מחלה רגילה אך הגוף תשוש מדי והיא משפיעה קשה מדי – מצב בריאותי יכול להשפיע על המצב הנפשי ולגרום לדיכאון. חוסר איזון בגוף כמו מחסור בויטמינים מסוימים או שינוי במצב ההורמונאלי ואף תופעות לוואי של חלק מהתרופות שמבוגרים נוטלים עלולים גם הם לגרום לדיכאון.

 

2: הזדקנות. למבוגרים רבים קשה להשלים עם כך שהם כבר "עשו את שלהם" והם מוצאים את עצמם מתמודדים בצורה מוחשית עם מוות של חבריהם, מחלות סופניות, שכחה ומצבים נוספים אשר משפיעים על מצב רוחם- שלא יוכלו עוד לעשות דברים שהיו רגילים לעשות, שחבריהם לא ישובו מה שמוביל למחשבות דיכאוניות ואף אובדניות.

 

3: בדידות. בין אם הם עדיין חיים בזוג או כבר אלמנים, רוב המסוגרים גרים בדיור מוגן או בדירתם אך הרחק מהמשפחה. המפגשים המשפחתיים הם ההזדמנות היחידה להיפגש וגם אם הם מרובים, ביום יום הם מוצאים את עצמם לבד ובודדים. ניתוק מהמשפחה ומחייהם הקודמים גורמים לחוסר שייכות ולמצב רוח דיכאוני.

 

4: משברים. מבוגרים רבים עברו/עוברים משברים- בין אם מדובר בחבר או בן משפחה שכבר איננו, במחלה קשה, או אפילו ביחסים עם הילדים והנכדים- משברים קטנים כגדולים יכולים להשפיע על ההתנהלות היומיומית של אנשים מבוגרים ולהשפיע עליהם קשה יותר מבעבר, אפילו גירושין, מעבר דירה מרוחק של הילדים, נכד לוחם בצבא- כל אלה עלולים לגרום לדיכאון.

 

5: לא פונים לקבלת עזרה. רוב המבוגרים לא ידברו בגלוי על הרגשה או מחשבות דיכאוניות ויעדיפו להסתיר זאת ולהתמודד לבד. בין אם הם לא מודעים למצבם ובין אם הם מתביישים- רובם לא יפנו באופן מודע ופעיל לבקשת סיוע. רובם גם בטוחים שכבר לא ניתן לעזור להם ושאלו חייהם עד הסוף. לכן על המשפחה שלהם לשים לב לסימנים השונים, לדפוסי התנהגות מדאיגים ולדאוג לקבלת טיפול מתאים שיכול לשפר את איכות חייהם משמעותית.

 

איך מאבחנים דיכאון אצל מבוגרים

על מנת להבחין אם מדובר במצב רוח רע ורגעי או בתופעה הדורשת התייחסות, יש לבדוק אם אותם דפוסים או אותן התנהגויות מדאיגות חוזרות באופן קבוע לאורך זמן.

 

אם לאורך כחודש חוזרים סימנים כגון עייפות, רצון להתבודד, הפרעות בשינה, חוסר תאבון המוביל לירידה משמעותית במשקל, מחשבות אובדניות וחוסר חשק לשוחח יש לפנות לטיפול שכן מדובר בסימנים היכולים להיות קשורים לדיכאון.

 

עם זאת, לעיתים המבוגרים ינסו לשדר 'עסקים כרגיל' ולא לשתף במצבם לכן חשוב מאוד לעקוב אחר ההתנהלות היום יומית שלהם לאורך זמן ולא רק במפגשים קצרים. חשוב גם לא להתבייש לשאול אותם ולדובב אותם על מצב, ההרגשות והרגשות שלהם.

 

4 דרכים לתמיכה

אם אתם חוששים שאחד מההורים שלכם סובל ממצב של דיכאון חשוב לשוחח איתו, לשקף בפניו את המצב וכמובן להשיג עבורו את הטיפול המהיר והיעיל ביותר שכן גם בגיל מבוגר חשוב לחיות חיים באיכות גבוהה וטובה ולא לסבול.

 

אך בנוסף לטיפול של איש מקצוע, חשוב שתהיו שם בשבילם ותסייעו להם לצאת מהדיכאון ולהבין שיש בשביל מה לשמוח ולחיות.

 

תהיו שם בשבילם: אל תשאירו אותם בודדים, בעיקר אם הם חווים דיכאון קשה או מחשבות אובדניות. דאגו שיהיה להם לוח זמנים מסודר בו הם מרגישים פעילים וגם כשאינם רוצים להסתובב או לבצע פעולות- שיהיה איתם מישהו. אם הם משתפים פעולה הוציאו אותם מהבית לטיולים, לארוחות משפחתיות וכמה שיותר בשביל שירגישו יעילים ופעילים.

 

דאגו לבריאות שלהם: קחו את העניינים בידיים. מבוגרים, בעיקר אם אינם חשים בטוב, לא תמיד זוכרים ליטול את התרופות שלהם וגם לא תמיד אוכלים כמו שצריך. וודאו שהם נוטלים את כל התרופות שלהם ואוכלים בצורה מאוזנת. ארוחה מאוזנת יכולה לסייע רבות לשיפור מצב הרוח.

 

ארגנו להם פעילויות: חשוב להבין שלא מדובר בילדים ולכן אינכם יכולים וצריכים להיות אחראים עליהם כל הזמן. ארגנו להם פעילויות, מפגשים, התנדבויות בקהילה- כל דבר שיגרום להם למלא את הזמן שלהם ולהיות פעילים אך עם זאת לא תלויים בכם כל הזמן.

 

לכו איתם לטיפול מקצועי: חשוב למצוא עבור ההורים שלכם מטפל מוסמך המתאים להם. אל תתייחסו אליהם כאנשים קשישים שאינם יכולים להחליט לבד ולכן לאחר שהסכימו לקבל טיפול בחרו ביחד איתם את הטיפול הנכון ואת המטפל המתאים ולכו איתם לפגישת הכרות ראשונית. היו בקשר עם המטפל על מנת לקבל כלים כיצד להתמודד בעצמכם וגם בשביל לדעת איך מתקדם הטיפול עצמו.

  

אם במהלך התקופה אתם חשים שהמצב של הוריכם אינו משתפר חשוב מאוד להפנות אותו לייעוץ מקצועי. ישנם פסיכולוגים ופסיכיאטרים המתמחים בטיפול באוכלוסייה המבוגרת ומציעים פגישות אחד על אחד, קבוצות תמיכה וטיפולים נוספים. במקרים מסוימים יחליט הרופא על מתן תרופות נוגדות דיכאון אך לרוב ישתדל להימנע מכך שכן לאותן תרופות תופעות לוואי רבות וגם ההשפעה לוקחת זמן רב ואינה מיידית.

 

חשוב לזכור שחלק משמעותי ביותר בטיפול בדיכאון הוא ההכרה של המטופל שהוא אכן סובל מדיכאון. לכן במידה ואתם מזהים סימנים, או תופעות מדאיגות- מהרו לשוחח, לשקף, להסביר שניתן ורצוי לטפל במצב אך הצלחת הטיפול תלויה בעיקר ברצונו של המטופל.

 

 

הכותב הינו פסיכולוג קליני ברימון - מרכז מומחים לטיפול פסיכולוגי

 

 

11 סימנים לדיכאון:

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
מתביישים לספר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים