שתף קטע נבחר

רוצה MRI בלי להמתין? שלם למאכער 350 שקלים

המתנה לבדיקת MRI יכולה להימשך שבועות ארוכים. חברה פרטית מציעה תמורת מאות שקלים תור בתוך שלושה ימים, וברוב המקרים אף פחות. מבקר המדינה: "תופעה שפוגעת בעיקרון השוויון ונותנת עדיפות למי שממונו בכיסו"

ההמתנה לבדיקות דימות בישראל, ובראשן בדיקת MRI, יכולה להימשך זמן רב. בשנת 2015 קבע מבקר המדינה כי "בחלק מהמקרים זמן ההמתנה לבדיקה מתארך באופן לא סביר – עד 90 יום לבדיקה ללא הרדמה". ההמתנה לבדיקת MRI בהרדמה, כך מתאר המבקר, יכולה לארוך בין חודש וחצי ועד שישה חודשים.

 

שיעור מכשירי ה-MRI ביחס לגודל האוכלוסייה בישראל הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD. מנתוני הדו"ח עולה כי רק במקסיקו והונגריה יש פחות מכשירי MRI לנפש. "גם מספר בדיקות ה-MRI בישראל הוא מהנמוכים במדינות המפותחות", מציין המבקר ומוסיף: "נתונים אלה מעלים חשש למחסור במספר המכשירים, אשר עלול לפגוע בשירות הרפואי לנזקקים לו, לזמן המתנה ארוך לבדיקות ולהסתפקות בבדיקות מתאימות פחות".

 

"קידום תורים פוגע בעיקרון השוויון". מכשיר MRI (צילום: בני אדם) (צילום: בני אדם)
"קידום תורים פוגע בעיקרון השוויון". מכשיר MRI(צילום: בני אדם)

 

הפקת רווחים על חשבון הציבור

זמני ההמתנה הארוכים לבדיקות הדחופות גורמים לתופעה של חברות פרטיות המציעות למטופלים תורים מוקדמים תמורת תשלום. תופעת פעילות ה"מאכערים" המקצרים תורים תמורת כסף עלתה כבר בדו"ח המבקר בשנת 2007: "לתופעה זו עלולות להיות השפעות שליליות על הנורמות האתיות בשירות הציבורי, על יעילות תפקודו ועל האמון שנותנים התושבים. כמו כן התופעה עלולה לפגועה ברווחת הציבור, משום שהיא מאפשרת למספר קטן של 'מאכערים' להפיק רווחים על חשבון הציבור הזקוק לשירותי הגופים הציבוריים". הדו"ח גם מתאר כי תופעה זו פוגעת בעיקרון השוויון.

 

מבקר המדינה העיר למשרד הבריאות כי עליו "להקפיד שתור הממתינים לבדיקות בכלל, ולבדיקות דימות בפרט, יתנהל בשוויוניות ובשקיפות. מתן האפשרות להקדים את התור תמורת תשלום, באמצעות מי שיש לו גישה למנהלי התורים, מפר את האיזון התקין ואת ערך השוויון ונותן עדיפות למי שממונו בכיסו".

 

תור עוד שבועיים? שלם וקבל תור מחר

עדיפות בתור לבדיקת MRI למי שממונו בכיסו זה גם מה שמתרחש בבית החולים לניאדו בנתניה. חברת "מדאסיסט" היא חברה המתחייבת לתאם ללקוחותיה תור לבדיקת MRI תוך 24 עד 72 שעות בתמורה לתשלום של 350 שקלים. "קיבלת הפניה לבדיקת MRI דחופה והתור הכי קרוב בעוד חודשיים? צור קשר עכשיו וקבל תור לעוד 24-72 שעות", מציעה מודעה של החברה.

 

הסבר כי מדובר בבדיקה דחופה לא הועיל. ביה"ח לניאדו (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
הסבר כי מדובר בבדיקה דחופה לא הועיל. ביה"ח לניאדו(צילום: עידו ארז)

 

מטופלים המבקשים לתאם בדיקת MRI בלניאדו שלא באמצעות החברה נדרשים להמתין זמן ארוך בהרבה. בשיחה שערכנו עם המוקד לזימון תורים של בית החולים אמרה הנציגה כי התור הקרוב עבור הבדיקה הוא בעוד כשבועיים. גם הסבר כי מדובר בבדיקה דחופה לאבחון גוש החשוד כסרטני לא הועיל לקידום מועד הבדיקה.

 

שיחה עם חברת מדאסיסט סידרה תור מוקדם בהרבה. "אשתי קיבלה הפניה לביצוע MRI בשד. הבדיקה מאוד מלחיצה אותה. התקשרתי הבוקר לבית חולים לניאדו והם אמרו שהתור הכי קרוב לבדיקה הוא בערך בעוד שבועיים. הבנתי שאתם יכולים לעזור עם העניין הזה, שאתם מציעים שירות להקדים את הבדיקות", שאלנו בשיחה.

 

"אנחנו יכולים לעזור לך עם העניין הזה. אנחנו חברה לקידום תורים מהירים. אנחנו מאפשרים למטופלים שלנו לבצע את הבדיקות עד 72 שעות מרגע קבלת ההפניה. ההתחייבות היא עד 72 שעות, אבל בדרך כלל אנחנו מאפשרים לבצע את הבדיקה הרבה לפני", תיאר נציג החברה.

 

כששאלנו כיצד מצליחה החברה לקבל תורים מוקדמים השיב נציג כי "יש לנו הסדר עם בית החולים".

 

נציג החברה: יש לנו הסדר עם ביה"ח (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נציג החברה: יש לנו הסדר עם ביה"ח(צילום: shutterstock)

 

"קומבינה על חשבון החולים"

ת', אשר נדרש לבצע בדיקת MRI בברכו, התעניין בשירות של מדאסיסט. "התקשרתי לבית החולים ושאלתי מתי יש תור הכי קרוב", מספר ת', "אמרו לי שהתור הכי קרוב הוא עוד שבועיים. דרך החברה הציעו לי תור תוך יומיים".

 

ת' הגיע לבית החולים בנתניה וגילה כי עובדת של חברת מדאסיסט נוכחת במקום. ת' ביקש לברר עם נציגת בית החולים אם היא עובדת של בית החולים. "לא. היא של החברה החיצונית. היא לא שלנו", השיבה לו הנציגה. ת' המשיך: "אה, אז היא יושבת פה ולוקחת תורים?". "כן", ענתה לו נציגת המרפאה של לניאדו.

 

ת' גם שאל את עובדת מדאסיסט לפשר מעשיה במקום: "מה את עושה פה? את עוזרת לאנשים, אבל למה בכסף?". היא ענתה: "אני לא עושה שום דבר, אני באתי לבדוק כמה דברים. אני לא יושבת פה כל היום".

 

ת' פנה למנהלת המרפאה של לניאדו: "מותר לה לשבת בבית החולים ולתפוס תורים לאנשים?", הוא תהה. "היא לא תופסת תורים. היא באה לתצפת על העבודה שלנו. לראות איך אנחנו עובדים. היא באה ומתצפתת. היא באה רק פעמיים וביקשתי ממנה לעזוב כי אני לא מוכנה לזה יותר", הסבירה מנהלת המרפאה.

 

"זה לא ראוי שאנשים שאין להם כסף לשלם לחברה פרטית נאלצים להמתין בעוד שמי שיש לו את הסכום יכול לקבל בדיקות מהיום למחר. זו קומבינה על חשבון החולים", מטיח, ת'

 

לניאדו: החברה קיבלה שריון של מספר תורים

מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "מכון ה-MRI בלניאדו הינו אחד מהמכונים המובילים בארץ. רק לאחרונה פורסם סקר של משרד הבריאות, בנוגע לחוויית המטופל ובו דורג מכון MRI בלניאדו במקום השלישי ברמה הארצית, עם ציון של 90.9% שביעות רצון של המטופלים.

 

"אנו מציעים למטופלים תורים בזמינות גבוהה מאוד, עד שבועיים לכל היותר. הנהלת לניאדו משקיעה מאמצים רבים על מנת לאפשר את קיצור התורים למינימום.

לאחרונה קיבלנו פנייה מחברה חיצונית, המפנה מטופלים ממקומות מרוחקים או מטופלים שקיבלו תורים ארוכים במרכזים רפואיים אחרים.

 

"החברה קיבלה שריון של מספר תורים במכון MRI בלניאדו על מנת להקל על סבלם של המטופלים, החברה ומנהלת את התורים הללו לפי שיקול דעתה הבלעדי.

 

יודגש כי לניאדו לא מקבל כל תמורה כספית עבור תורים אלו, למעט קבלת התשלום מקופות החולים באמצעות טופסי 17, או לפי מחירון משרד הבריאות לביצוע הבדיקה".

 

מחברת מדאסיסט נמסר בתגובה: "חברת מדאסיסט מספקת סיוע רפואי בארץ ובעולם ובעלת ניסיון רב שנים בתחום הפארא-רפואי. כחלק מהפעילות הרבה בארץ, החברה מסייעת ומנגישה תורים לקהל הרחב מתוך הבנה כי ישנם תורים אשר אינם מאוישים בבתי החולים, קליניקות, מרפאות וכן תורים זמינים במכונים רפואיים ברחבי הארץ".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ככלל, קביעת תורים צריכה להיעשות על פי שיקולים רפואיים בלבד. אנו נבחן את הנושא מול בית החולים".

 

כך פועל מכשיר MRI. צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: jupiter
"עדיפות למי שממונו בכיסו"
צילום: jupiter
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים