שתף קטע נבחר

הנחיות חדשות: הנקה תוך שעה מהלידה מפחיתה תמותה

דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי ויוניצ"ף מגלה כי על אף שהנקה תוך שעה מהלידה מפחיתה משמעותית את סיכון התמותה, מרבית התינוקות בעולם מתחילים לינוק בעיכוב רב לאחר שיצאו לאוויר העולם. הסיבות: היעדר הדרכת הצוות הרפואי, עלייה בשיעור הלידות הקיסריות ושיעור גבוה של תינוקות שמוזנים בפורמולה

ארגון הבריאות העולמי יוצא בהנחיות חדשות שקוראות ליולדות להניק את תינוקן בחלב אם תוך שעה מהלידה. לדברי הארגון, הנקה כזו מפחיתה משמעותית תחלואה ותמותה ומגבירה את הסיכוי של האם להמשיך ולהניק. ההנחיות מתפרסמות לקראת שבוע ההנקה הבינלאומי שיחל ב-1 באוגוסט.

 

על פי הדו"ח החדש של ארגון הבריאות העולמי וארגון יוניצ"ף (קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים), שלושה מכל חמישה ילדים בעולם, ובסך הכל 78 מיליון תינוקות, אינם מתחילים לינוק תוך שעה מהלידה. תינוקות אלה, על פי מומחי הארגונים, נמצאים בסיכון תמותה גבוה מתינוקות אחרים.

 

ההנקה הראשונית חשובה לבריאות התינוק ומפחיתה סיכויי תמותה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ההנקה הראשונית חשובה לבריאות התינוק ומפחיתה סיכויי תמותה(צילום: shutterstock)
 

גם דחייה של ההנקה בכמה שעות עלולה להוביל לסכנת חיים. מגע עור על עור של התינוק ואימו, וגירוי התינוק לינוק מהשד, הם בעלי חשיבות רבה, גם כאשר מדובר בחלב האם הראשוני קולוסטרום. חלב זה, על פי הארגון, עשיר בחומרי תזונה ונוגדנים, ומתפקד כ"חיסון הראשון של התינוק".

 

עוד כתבות:

"הנקה בכל מחיר - גם אם האם מעשנת או משתמשת בסמים"

"בואו נירגע עם הלחץ על הנקה"

משרד הבריאות מסמן יעדי הנקה ל-2020: כ-97% מהנשים

 

"כאשר מדובר בתחילת ההנקה, התזמון משמעותי ביותר", אמרה ראש ארגון יוניצ"ף הנרייטה פור, "מדי שנה מיליוני תינוקות מפספסים את יתרונות ההנקה המוקדמת. אימהות אינן מקבלות הדרכה מתאימה גם בבתי החולים בנוגע לחשיבות ההנקה, באותן דקות הראשונות הקריטיות בחיי היילוד".

 

על פי הדו"ח, שיעורי ההנקה בשעה הראשונה לחיים הם הגבוהים ביותר במזרח ודרום אפריקה (65%) והנמוכים ביותר באסיה ואזור הפסיפיק (32%). קרוב ל-9 מכל 10 ילדים שנולדו בבורונדי, סרי לנקה או וונטאו יונקים חלב אם תוך שעה מהלידה. בניגוד להם, רק 2 מכל 10 תינוקות שנולדו באזרבייז'ן, צ'אד או מונטנגרו יונקים חלב אם תוך שעה מהלידה.

 

 ( ) ( )

מניתוח נתונים מ-76 מדינות, מצאו בארגונים את הסיבות לעיכוב בהנקה. אלה כוללים שיעור גבוה של מתן פורמולה במקום הנקה, עלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים והיעדר הדרכה נאותה ליולדות מהצוותים הרפואיים.

 

נתונים קודמים שצוטטו בדו"ח הארגון הראו כי ילודים שהחלו לינוק בין שעתיים עד 23 שעות מהלידה, היו בסיכון תמותה גבוה ב-33% בהשוואה לתינוקות שהחלו לינוק תוך שעה מהלידה. אצל תינוקות שהחלו לינוק רק יום או יותר לאחר הלידה, סיכון התמותה היה גבוה פי 2 בהשוואה לילודים שינקו תוך שעה מלידתם.

 

ומה המצב בישראל?

על פי נתוני משרד הבריאות מלפני כארבע שנים, עולה כי כ-88% מהיולדות היהודיות ו- 97% מהיולדות הערביות ציינו כי הן מתכוונות להניק את התינוק. 42% מהיולדות היהודיות ו- 39% מהיולדות הערביות דיווחו כי היה ניסיון הנקה בחדר הלידה. מבין אלו שלא ניסו להניק בחדר הלידה מיד לאחר הלידה, 28% מהיהודיות ו-34% מהערביות דיווחו כי לא הוצע להן להניק על ידי הצוות בחדר הלידה.

 

שיעור ההנקה באוכלוסייה היהודית בגיל חודשיים היה 70%. בגיל חצי שנה שיעור ההנקה ירד ועמד על 51% בקרב נשים יהודיות ו-65% בקרב נשים ערביות. בגיל שנה הנתונים ירדו עוד יותר ועמדו על 26% ביהודיות ו- 36% בערביות.

 

על פי ההמלצות המקובלות בישראל ובעולם המערבי, הנקה היא דרך ההזנה הבלעדית המומלצת לתינוק בששת החודשים הראשונים לחיים. ההנקה מומלצת בשילוב עם מוצקים, מגיל חצי שנה עד גיל שנה לפחות.

 

 

רוצים לעודד הנקה? הניחו לנו להניק בציבור והאריכו את חופשת הלידה: דעה של אימא 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להתחיל כבר בשעה הראשונה לחיי התינוק
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים