שתף קטע נבחר

חדש: מתיחת פנים שמחזירה את המראה שהיה בצעירותכם

חדש: מתיחת פנים שמתחשבת ומתכתבת עם הפנים שהיו לכם בצעירותכם. כך זה מתבצע ויכול להחזיר אתכם שנים אחורה

בשביל ד"ר ביאנקה רוזנברג, מומחית לכירורגיה פלסטית ותיקה ומוערכת, דפדוף באלבומי תמונות לא נועד להעלות זיכרונות נוסטלגיים של רגעים בעבר. כשהיא מבקשת מהמטופלים שלה להציג לה תצלומים שלהם מגיל העשרה המטרה היא אחת: לנסות ולשחזר את התהליכים שעברו על תווי הפנים שלהם במהלך עשרות השנים שחלפו, כדי לשחזר ולתקן את מה שעשה הזמן.

 

"ניתוחי פנים כבר מזמן אינם מסתכמים במתיחת עור בלבד", אומרת ד"ר רוזנברג, הנמנית עם קבוצת רופאים בשם "אסטרה", שחזונה הוא שיתוף פעולה יצירתי בין מומחים מובילים במקצועות המשיקים לכירורגיה הפלסטית. במסגרת זו פותחה גם גישה חדשה לתהליך הניתוחי שמקובל לכנות בשם הרמת פנים (Face Lifting), המתבססת על הבנות חדשות של המשתנים הפועלים בתהליך ההזדקנות.

  

מה קורה בתהליך ההזדקנות?

"ניתן להצביע על 4 אלמנטים שמרכיבים את תהליך ההזדקנות של הפנים. הראשון הוא נפילה, שנוצרת כתוצאה מהתרופפות הרקמות ושבה מטפלים בניתוח על ידי מתיחה. השני הוא ספיגת שומן, הגורמת לאיבוד נפח, שאפשר להחזיר באמצעות הזרקת חומרי מילוי ובעיקר - שומן עצמי. השלישי הוא שינוי במרקם העור, שאותו אי־אפשר לתקן בניתוח, אבל אפשר לשפר באמצעות פילינגים והזרקות. והרביעי הוא איבוד עצם, תהליך שאי־אפשר להחזיר לאחור אבל אפשר לשמר. לשם כך אני מפנה את המטופלים לרופאי שיניים, רופאי פה ולסת ורופאי אף אוזן גרון שאיתם אני עובדת באופן צמוד".

 

מתיחת פנים (צילום: יח
אחרי הניתוח (מימין) ולפניה. מה ההזדקנות עשתה לפנים(צילום: יח"צ)

 

איך משחזרים מה קרה לפנים?

"אני מבקשת מהמטופלים שלי להביא תמונות שלהם בגיל צעיר. על פי התמונות אפשר לקבוע אלו מהכוחות שפועלים בתהליך ההזדקנות פעלו ובאיזו מידה. כך אני יכולה להתאים לכל אחד את הטיפול הכולל שמתאים לו ולהחזיר את הפרמטרים שהשתנו למקומם".

  

האם אפשר להחזיר את הגיל לאחור?

"אי־אפשר להחזיר את הגיל וזו גם אינה הכוונה. אבל על מנת לקבל אחרי הניתוח מראה טבעי ככל האפשר, צריך להבין מה קרה לפנים של המטופל. האם יש צניחה ניכרת, האם אפשר לאתר אובדן נפח ואיפה, האם עצמות הלסת או הלחי פחות בולטות או שמא סימני הגיל העיקריים ניכרים בעור קמוט, יבש וחסר חיות או בכתמים. בכל אחד מהפרמטרים האלה אפשר לטפל במסגרת הניתוח הכולל. הניתוח עוסק למעשה בשחזור, כמו אדריכל שנקרא לשפץ מבנה היסטורי ולהחזיר לו חלק מהמראה המקורי. בניתוח, כמו בתוכנית האדריכלית, מתחשבים ברצונו של המטופל וגם בתכונות הבסיסיות שלו. כאשר מחזירים את התווים למקומם, המטופל לא ייראה שוב בן 17 אבל השינוי ייראה טבעי".

  

מתיחת פנים (צילום: יח
מתיחת פנים. כמו שחזור מבנה היסטורי(צילום: יח"צ)

 

 

איך נעשה התהליך?

"פגישות ההיכרות שלי עם המטופל כוללות אבחון המרכיבים שגורמים למראה המבוגר באחוזים - כמה מהמראה הזה נוצר מנפילה, ספיגת עצם, אובדן שומן או מרקם. ההערכה כוללת גם דלילות שיער, צניחת האף והתדלדלות התנוכים, שהם מרכיבים חשובים בהסגרת הגיל. את כל ההבנות האלה אפשר להסיק מתוך התבוננות במטופל והשוואת המראה הנוכחי שלו עם תמונות מגיל צעיר".

  

איך מיישמים את ההבנות?

"התמונה מאפשרת לעבור לשלב הבא - התכנון. השאלה הנשאלת היא מה כדאי לעשות ומה לא, והיא נבחנת בשיתוף עם המטופל, שמתבקש לציין את התמורות שמפריעות לו ביותר. זה הזמן גם להבין אם יש תווים שהמטופל לא אהב בפניו כשהיה צעיר ושאפשר לתקן עכשיו - צורת האף למשל. כל האלמנטים האלה עולים בשיחה במפגש שקודם להחלטה על הניתוח".

  

יש עוד גורמים שיש להביא בחשבון?

"בוודאי. חשוב לי מאוד להעריך גם את מצבו הנפשי של המטופל. להבין מה מניע אותו ומה גרם לו להחליט על השינוי שהוא עתיד לעבור. לעיתים אני מתרשמת שהמטופל הוא טיפוס שאינו מרוצה משום דבר שכרוך במראה שלו או במצבו - אז הניתוח לא עתיד לשנות את אופיו. יש מטופלים עם רמת ציפיות לא הגיונית, שחושבים שהניתוח יחזיר אותם להיות האדם שהיו בשנות העשרים או שמקווים לתוצאה בן יום - אני חייבת להסביר שציפיות כאלה לא יתממשו. אם המטופל עבר טראומה, נמצא באבל או עומד לפני שינוי גדול בחייו, אני מנסה להסביר שזה אולי לא הזמן".

  

מהם הדברים שהמטופל צריך לדעת לפני הניתוח?

"הדבר החשוב ביותר בניתוחים אסתטיים הוא תיאום ציפיות. אני מסבירה למטופלים הן את תהליך הניתוח וההחלמה ממנו, מה צפוי להתרחש בתקופה זו ומתי אפשר לראות את התוצאות - החלקיות והסופיות. אני מסבירה כמובן גם על סיבוכים אפשריים ותופעות לוואי, כמו לפני כל התערבות כירורגית".

  

מה קורה בניתוח עצמו?

"הניתוח נעשה בהרדמה מקומית ותחת טשטוש, כך שהמטופל אינו חש בכאב או אי־נוחות. במהלכו מתבצעת מתיחה של הרקמות - לא רק של העור - לכיוונים הנכונים ובדיוק של מילימטרים, כשכל התווים מטופלים. אני מבצעת בו־זמנית גם הזרקה של שומן עצמי, כדי להחזיר את הנפח למקומות שבהם חלה התדלדלות וספיגה. השומן העצמי תורם גם לשיפור במרקם העור".

  

האם ניתן לבצע ניתוח חלקי?

"הגישה שלי טוענת שאין טעם לעבוד בחלקים. מאחר שכל פעולה משפיעה על יותר מתו אחד - למשל, מתיחת הלחי משפיעה גם על סביבת הפה והעיניים - אני מאמינה שעדיף לבצע את כל התיקונים בניתוח אחד. מתיחה אחידה ובמקומות שונים במקביל מעניקה מראה טבעי. לעומת זאת, יש אנשים שאצלם חלק מהפנים נראה עדיין במקומו וההתבגרות ניכרת יותר בחלק אחר. במקרים כאלה אפשר לבצע חצי ניתוח - ואני מעדיפה לבצע מתיחה של החצי העליון של הפנים ולא של התחתון, אלא אם כן מדובר בתיקון מסיבי באזור הצוואר".

  

כמה זמן נמשך הניתוח ובמה כרוכה ההחלמה ממנו?

"ניתוח שחזור פנים מלא נמשך כחמש שעות, ניתוח חצי פנים נמשך כשלוש שעות. המטופלים משתחררים באותו היום, ללא נקזים או חבישה. אחרי הניתוח לא צפויים כאבים אבל יש נפיחות ובצקות וכן שטפי דם, שנספגים במהלך הימים הבאים. בדרך כלל אפשר לחזור לעבודה אחרי שבועיים".

  

מהו הגיל המומלץ?

"בניגוד למה שרווח היום, אני לא ממליצה לבצע ניתוח מתיחה ושחזור פנים לפני גיל 55. ניתוח בגיל מוקדם טוב לפלסטיקאי, פחות למנותח. צריך להבין שכל חתך גורם לצלקת וכשמפרידים את העור מהרקמה - וזה מה שקורה בזמן הניתוח הוא הופך אטרופי. כשחוזרים על כך העור כבר לא נראה טבעי. אני מעדיפה לבצע ניתוח פעם אחת בחיים, כדי לא לגרום נזק".

 

כמה זמן מחזיקות התוצאות?

"נהוג לומר שתוצאות ניתוח מתיחת פנים מחזיקות מעמד 7 עד 10 שנים אבל מניסיוני, אם הניתוח מתבצע אחרי גיל 55, התוצאות מחזיקות מעמד גם 20 שנה".

  

ומה מחירו של הניתוח?

"ניתוח מלא יעלה 70־60 אלף שקל, ניתוח לחצי פנים - 65־30 אלף שקל".

 

הכתבה מתפרסמת במוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות"

 

ולמה אקנה עלול להופיע גם במבוגרים?

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להחזיר את השנים לאחור
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים