שתף קטע נבחר

רופאים ישראלים גילו: טיפול בתא לחץ מרפא נזקי הקרנות בחולי סרטן

חולי סרטן שסבלו מנזקים קשים בעקבות הקרנה החלימו באזורי הפגיעה לאחר טיפול במשך חודשיים בתא לחץ. החוקרים: על הרופאים ליידע את החולים על אפשרות הטיפול הממומן בסל הבריאות

הבטחה זהירה נוספת בעקבות טיפול בתא לחץ: רופאים ישראלים מדווחים כי חולי סרטן שסבלו מנזקי הקרנות חמורים, החלימו באזורי הפגיעה בעקבות טיפול בחמצן היפרברי של תא הלחץ. הרופאים קראו למומחים לעדכן את המטופלים באופציית הטיפול הממומנת בסל הבריאות.

 

במאמר המתפרסם בגיליון החדש של כתב הרפואה, כותבים ד"ר גליה מזרחי, ד"ר זמר ואנג וד"ר אייל ברקוביץ מהמכון לרפואה היפרברית באילת והמחלקה הפנימית של בית החולים יוספטל, מציינים החוקרים כי נזק לרקמות מקרינה הוא תופעה שכיחה המופיעה בקרב 5 עד 15% מהמטופלים.

 

הפגיעה מהקרינה תלויה במינון ההקרנות, בגיל המטופל ובאזור המוקרן. האזורים בגוף הצפויים לפתח סיבוכי קרינה רבים יותר הם הראש, הצוואר, בית החזה ואברי האגן. התסמינים עשויים להופיע מיד לאחר הטיפול, אולם גם לאחר שבועות, חודשים ואף שנים רבות לאחר השלמת הטיפול בקרינה.

 

לטיפול בתרופות המוצעות היום יש הצלחה מוגבלת בלבד. מלבד הטיפול בתרופות, נאלצים לעיתים החולים לעבור הליכים רפואיים ניתוחיים, צריבה של אזורים מדממים ולעיתים גם כריתה חלקית של איברים. המטופלים נאלצים להסתגל פעמים רבות לנכות, ומלבד הסבל הגופני הם חווים ירידה באיכות החיים, בעיות רגשיות וקשיים בתפקוד החברתי.

 

צפו: כך פועל תא הלחץ

 

 

במאמר בכתב העת הרפואה, מציגים הרופאים שני מטופלים שעברו סיבוכים בעקבות טיפול קרינה, ולאחר הטיפול בתא לחץ השתפר משמעותית מצבם עד כדי החלמה של אזורי הנזק. באחד המקרים, אישה בת 53 שסבלה מסרטן ועברה כריתה של אזורים בצוואר, פיתחה נזקי קרינה מוקדמים באזור הצוואר.

 

החולה השני, כבר בן 72 שנים שקיבל טיפול בהורמונים ובקרינה עקב סרטן הערמונית, סבל גם כן מנזקי קרינה בשלפוחית השתן ובמערכת העיכול. שני המטופלים טופלו בחמצן היפרברי במסגרת תא לחץ, שהביא להחלמה של הרקמות שניזוקו.

 

השיפור המשמעותי נצפה גם בצילומי הדמיה, וגם בדיווח המטופלים על שיפור משמעותי באיכות חייהם. הטיפול כלל 60 טיפולים יומיים רצופים בתא לחץ, חמישה ימים בשבוע.

 

הקרנות (צילום: shutterstock)
שיפור מצב החולים שניכר גם בהדמיות

 

שיפור זרימת החמצן לרקמות

על פי ההשערות, הטיפול בתא לחץ משפר את זרימת החמצן לרקמות הפגועות ומפחית תהליכים דלקתיים באזור שניזוק. התוצאה היא האצת הריפוי וההחלמה של האזורים שעברו הקרנה ונפגעו.

 

עדויות ליעילות הטיפול בתא לחץ קיימות בספרות הרפואית מזה שנים רבות. עוד משנות השבעים של המאה הקודמת, נמצאים דיווחים על שיפור בחולי סרטן שניזוקו מההקרנות ומצבם השתפר בעקבות הטיפול בתא לחץ.

 

"הטיפול בנזקי הקרנות בתא לחץ הוא יעיל ואינו כואב", מסכמים החוקרים, "זיהוי המטופלים הסובלים מהשפעות הלוואי של ההקרנות, והפנייתם מראש לטיפול זה, הממומן בסל הבריאות, עשוי להיטיב עם המטופלים ולמנוע סבל מתמשך".

 

במאמר נלווה הוסיף פרופ' יהודה מלמד, מנהל תא הלחץ בבית החולים רמב"ם בחיפה: "נזקי קרינה הם בעיות רפואיות שניתנות לטיפול ולריפוי ביעילות באמצעות מינוני חמצן גבוהים הניתנים בתא לחץ בצורה בטוחה ביותר. הרחבת מודעות ותובנות רופאים לאפשרות טיפול לחולים אלה, תאפשר למטופלים רבים יותר לקבלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים