שתף קטע נבחר

"החצבת לא חלפה מהעולם בגלל אנשים שלא מתחסנים"

בדיון שנערך הבוקר בכנסת בשל התפרצות החצבת, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי יוציא ניידות לחיסון חרדים, שכן אצלם ההתפרצות הגבוהה ביותר; המשרד מתנגד לאסור לא מחוסנים לגנים. קופות החולים: "חיסוני החצבת בישראל אזלו"

מגפת החצבת ממשיכה להתפשט – אך הילדים הלא מחוסנים יוכלו להמשיך ולהיכנס לגנים ולסכן אחרים: בדיון סוער בוועדת הבריאות של הכנסת היום (ב'), אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו כי המשרד יוציא ניידות לחיסון אוכלוסיות חרדים שם מרבית מקרי ההדבקה.

 

עם זאת במשרד מתנגדים לאסור על ילדים לא מחוסנים להיכנס לגנים ולבתי הספר. ח"כ אורן חזן אמר בדיון: אסור להכניס ילדים לא מחוסנים למוסדות החינוך, בגללם נדבקתי כילד במחלות ואושפזתי בלי סוף. במקביל מדווחות קופות החולים: חיסוני החצבת אזלו".

 

הדיון הבוקר התקיים בצל מגפת החצבת שפוקדת את ישראל. בדיון אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' איתמר גרוטו: "החצבת לא חלפה מהעולם בגלל אנשים שלא מתחסנים" אולם הרגיע כי "המצב בשליטה".

 

לשכנע להתחסן נגד חצבת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לשכנע להתחסן נגד חצבת(צילום: shutterstock)

 

"אי אפשר להכריח, צריך לשכנע"

ח"כ איילת נחמיאס ורבין, מיוזמות דיון החירום, סיפרה: "אני חליתי בחצבת כילדה, זו מחלה עם השפעות ארוכות טווח". ואילו ח"כ יעל גרמן שאף היא יזמה את הדיון, הוסיפה: "אני קוראת לרבנים להוציא קול קורא לחסן את הילדים. אי אפשר להכריח לחסן, צריך לשכנע". דבריה של גרמן היו בהמשך לנתונים המצביעים על כך שכ-60% ממקרי החצבת אירעו בקרב המגזר החרדי, בעיקר בירושלים.

 

ח"כ חזן, שקרא בעבר לאסור על כניסת ילדים לא מחוסנים לגנים, אמר בדיון: "גדלתי עם המון בעיות בריאות. את מרבית חיי ביליתי בבתי חולים. המערכת החיסונית שלי היתה פקעקט. הייתה לי תקופה מאוד קשה. שנים בביה"ס לא קיבלתי תעודה כי ביליתי את רוב השנים בבתי חולים. הייתי נפגע ממחלות, בגלל ילדים שלא חוסנו. פשוט נדבקתי. כמוני יש אלפי ילדים וילדות בישראל.

 

"החיסון הוא לא רק כדי לשמור על הפרט, אלא על בריאות הציבור. יש הרבה מאוד אנשים שחשופים לאינספור מחלות שהם לא מחוסנים. אישתי רינת לוקחת את הילדה שלנו לגן, ודמיינו איזה סיכון היא מביאה לעצמה כשיש ילדים לא מחוסנים.

 

"הסיפור של החיסונים זו החובה שלנו גם אם קשה וגם אם יש ביקורת מחוגים נוספים. הנושא הזה פוגע ונוגע בכלל הציבור. כולם בני אדם, כולם נפגעים באותה מידה וכולם צריכים להיות מחוסנים באותה מידה".

 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' גרוטו, אמר כי בכוונת המשרד להוציא ניידות שיבצעו חיסונים לאוכלוסיות החרדיות בירושלים שאינן מתחסנות. אחת ההשערות הן שריבוי הילדים במשפחות החרדים, מקשים עליהם להתייצב בטיפות החלב ולחסן את כלל הילדים. באשר לקריאה לאסור כניסת ילדים לא מחוסנים לגנים, השיב גרוטו כי הדעות על כך חלוקות ואין בכוונת המשרד ליזום מהלך כזה. החצבת לא חלפה מהעולם בגלל אנשים שלא מתחסנים".

 

בתוך כך דיווחו נציגי קופות החולים כי מלאי חיסוני החצבת בישראל אזל, והאשימו את משרד הבריאות כי לא הנחה להצטייד במלאי חיסונים נוספים לאור התפרצות החצבת הנוכחית. הפרופ' גרוטו השיב לנציגי הקופות: "רגילים להאשים את משרד הבריאות. האם גם כשייגמרו לכם חיסוני השפעת, תאשימו שוב את משרד הבריאות?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
ח"כ אורן חזן
צילום: ירון ברנר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים