שתף קטע נבחר

המהפכה הבאה בעולם הרפואה כבר כאן – והיא נמצאת בכיס של כולנו

המהפכה הבאה של עולם הרפואה, כך על פי ד"ר דניאל קראפט, אונקולוג אמריקאי, בוגר אוניברסיטת סטנפורד, יזם ועתידן, כבר מידפקת על דלתנו, והשינוי שזו תביא איתה יטלטל לחלוטין את האופן שבו אנו צורכים שירותים רפואיים

"אנחנו חיים בתקופה מאוד מלהיבה מבחינת הפיתוחים בעולם הרפואה", מכריז ד"ר דניאל קראפט, אונקולוג אמריקאי, בוגר אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, יזם ועתידן. "מיפוי הגנום של כל אדם ואדם, חידושים טכנולוגיים כגון מדפסות תלת מימד ומערכות לניתוח כמויות עצומות של מידע - כל אלו ישנו ללא היכר את האופן שבו אנו מקבלים טיפול רפואי".

 

העתידן מסביר כי ההשלכות של הטכנולוגיות המתקדמות שנכנסות בהדרגה לשימוש על עולם הרפואה תהיינה מרחיקות לכת, אך מחולל המהפכה, זו שתשנה את תחום הבריאות מן המסד ועד הטפחות, כבר נמצא בשימוש של כולנו.

 

ד
ד"ר דניאל קראפט בוועידת ביה"ח העתידי של שיבא(צילום: יח"צ)

 

"השינוי הדרמטי הבא בשירותי הרפואה לא יתרחש בעקבות תגלית רפואית או פיתוח טכנולוגי חדש", מנתח ד"ר קראפט, אשר הגיע ארצה כאורח בוועידת בית החולים של העתיד שקיים המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "הוא יתרחש בעקבות חיבור הנקודות בין הטכנולוגיות הקיימות – כלומר, כשנצליח לנתח את המידע שנאסוף עוד ועוד על עצמנו ונדע איך להעביר אותו באופן יעיל ושימושי. האמצעי שבעזרתו נאסוף את המידע כבר אומץ על ידנו וכולנו משתמשים בו – הטלפון הסלולרי החכם".

 

הרופא מפרט כי "כבר כיום אנשים רבים מנטרים בעצמם מדדים רפואיים רבים – מלחץ דם ורמות סוכר ועד משקל ואיכות השינה. לא רחוק היום בו המידע הזה יעבור ישירות לרופא או למערכת בעלת אינטליגנציה מלאכותית. ניתוח של המידע הזה יספק הבנה הרבה יותר עמוקה לגבי המצב הבריאותי שלנו. למידע הזה יש פוטנציאל לשנות לחלוטין את תחום הרפואה ולהפוך את שירותי הרפואה משירות שמגיב למצבים בריאותיים לשירות שיוזם פתרונות".

 

ד
"תקופה מלהיבה", ד"ר דניאל קראפט(צילום: יח"צ)

 

ד"ר קראפט בן ה-50 הוא מרצה מבוקש ונמנה עם מקימי אוניברסיטת הסינגולאריות שבעמק הסיליקון, קליפורניה. הסקרנות שלו לגבי עתיד עולם הרפואה, כך הוא מתאר, החלה עוד כסטודנט לרפואה. "התקשיתי מאוד לבחור תחום התמחות", מעיד הרופא, "במהלך כל מסלול לימודי הרפואה שאלתי את עצמי לגבי האופן שבו אנו מטפלים בחולים: למה רופאים לא מעניקים ייעוץ בטלפון? למה עדיין משתמשים בפקסימיליות? בהמשך התחלתי לגלות עניין רב בטכנולוגיה. השילוב בין שני תחומי העניין הללו היה טבעי".

 

"לא מערכת בריאות אלא מערכת חולי"  

ד"ר קראפט מסביר כי כיום מערכות הבריאות בעולם יודעות לטפל היטב במחלות, אך פחות מוצלחות במניעתן. "חברות תרופות ישקיעו כסף רב בפיתוח משאבות אינסולין למשל, אבל לא הן לא ישקיעו סנט במציאת דרכים למנוע את מחלת הסוכרת. כיום אנחנו מתגמלים רופאים ומערכות בריאות על טיפול בחולים, ולא על מניעת מחלות. מהבחינה הזו לא מדובר במערכות בריאות אלא במערכות חולי. מהפכת איסוף המידע תשנה זאת", מנבא הרופא.

 

העתידן צופה כי לא רחוק היום בו אנשים ייעזרו בנורות חיווי שיתריעו בפניהם כשהמצב הבריאותי שלהם מצריך תשומת לב, בדיוק כמו ברכבים.

 

 

תקלה במנוע נורה (צילום: shutterstock)
"בעתיד יהיו לנו נורות אזהרה בריאותיות כמו ברכב"(צילום: shutterstock)

 

"אנשים יפסיקו לחכות למחלות", מנתח הרופא, "המודעות שלנו למצבנו הבריאותי תלך ותגבר. המידע הזה יעבור למערכות הבריאות ולרופאים. גם בתי החולים יפסיקו לחכות. מטופלים כבר לא יגיעו לחדרי מיון כשהם סובלים מהתקף לב. הרופאים יציעו להם טיפול לפני שהם מגיעים לנקודה הקריטית. מחלה כמו אלצהיימר למשל, היום אנו יודעים שאפשר לזהות אותה שנים ארוכות לפני שהיא פורצת בעזרת ביו מרקרים. בעתיד יהיו נורות מצוקה שיתריעו על מצבים רפואיים, בדיוק כפי שרכבים מתריעים בפני הנהג כשיש תקלה במנוע".

 

ד"ר קראפט ממשיך את האנלוגיה בין עולם הבריאות והתחבורה: "שירותי הרפואה יעבור מהפכה בדיוק כמו שהאופן שבו אנו נוהגים במכוניות עבר מהפכה – לפני 12 שנה לא היו טלפונים חכמים ונהגים השתמשו במפות מנייר לנווט ממקום למקום. היום כולנו לוקחים זאת כמובן מאליו שלוויינים עוזרים לנו להגיע ליעדנו באופן המהיר והיעיל ביותר. המידע הרפואי שנאסוף על עצמנו לא רק ישמש אותנו – הוא יהיה לעזר רב עבור חוקרים ומערכות בריאות שיעמיקו את הידע שלהם. ליקוט וארגון המידע הם אלו שיובילו למהפכה הבאה בעולם הרפואה והתנאים להתקיימות שניהם כבר כאן.

 

"מחקרים מראים ש-80% מהביקורים במרפאות לא מצריכים מגע פיזי בין המטפל והמטופל", מסביר העתידן, "שיכלול היכולת להעניק שירותי רפואה מרחוק ישנו לחלוטין את האופן שבו אנו צורכים אותם. השירותים יהפכו להיות זמינים ויעילים הרבה יותר".

 

ד
מימין לשמאל: ד"ר קראפט, מולי אדן ופרופ' יצחק קרייס(צילום: יח"צ)
 

 

"בכל פיתוח אצורים הזדמנות וסכנה"  

עידן המידע, שלפי ד"ר קראפט אנו ניצבים ממש על סף דלתו, גם יביא עימו גם סכנות. "בעבר מיפוי גנטי אישי עלה אלפי דולרים. כיום מטופלים יכולים למפות את הגנום שלהם תמורת אלף דולר ובעוד שנים אחדות המחיר יירד למאה דולר. השירות הזה יציל חיים של אנשים רבים, אבל הוא גם טומן בחובו סכנה. גנטיקה יכולה להוות בסיס לאפליה.

 

"מעסיק יכול שלא לרצות לקבל לעבודה אדם שנמצא בסיכון לחלות באלצהיימר למשל. החשש מפני זליגת מידע רפואי לחברות ביטוח או תרופות הוא מובן מאליו. בכל פיתוח אצורים גם סכנה וגם הזדמנות – מדפסת תלת מימד יכולה לייצר פרוטזה כמו שהיא יכולה לייצר אקדח. בעיניי אסור לפחד מפני הקידמה. צריך לעודד אנשים לאסוף ולשתף את המידע, אבל במקביל צריך להבטיח שלא ייעשה בו שימוש לרעה".

 

מדפסות תלת מימד - יכולות להדפיס פרוטזה וגם אקדח ()
מדפסות תלת מימד - יכולות להדפיס פרוטזה וגם אקדח

  

ד"ר קראפט מסכם ואומר כי הוא אופטימיסט. "הרבה אנשים רוצים לחיות שנים ארוכות, אבל בעיניי אנשים צריכים לשאוף לחיים טובים. בן הדוד שלי בן ה-95 מודאג מפני יום ההולדת ה-100 שלו. הוא לא נרגש לקראתו. אני צופה שבעתיד גיל 90 יהיה ה-60 החדש. אנשים יחיו חיים ארוכים יותר ובאיכות רבה יותר. המסר שלי הוא שהציבור לא צריך לחכות לעתיד. העתיד הוא היום. האפליקציות שיעזרו לנו להקפיד על תזונה נכונה או שינה איכותית כבר פה.

 

"פיתוח ישראלי מאפשר למטופלים לנתח את המצב הרפואי שלהם על פי הקול, חברה ישראלית אחרת פיתחה חיישן לביש שמתריע כשהיציבה של המשתמש לא נכונה. בריאות היא המסד להכל. כשהבריאות היא רעה שום דבר טוב לא יכול לצמוח. המהפכה בתחום מתרחשת לנגד עינינו. זה דבר מלהיב מאוד".

 

 

צפו בהרצאתו של ד"ר קראפט:

 

 

 

 

 

 

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רפואת העתיד כבר כאן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים