שתף קטע נבחר

ניצולי שואה: כך תממשו זכויות נעלמות

להגדיל את הקיצבה החודשית בהתאם למצב רפואי ואישי. שני עורכי דין מסבירים מי זכאי לעוד אלפי שקלים בחודש "הכסף הזה יטיב את מצבם הכלכלי של מבוגרים רבים, במיוחד בימי החורף הקרים" הם אומרים ומרכיבים מדריך קצר להתנהלות נכונה

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

רבים מניצולי השואה כלל אינם מודעים לזכויות רבות ולהטבות שהם זכאים לקבל, בנוסף לתגמול הבסיסי החודשי מהרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר או מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות. במקרים רבים מדובר בזכאות לתוספת של אלפי שקלים לחודש ובזכויות חשובות אחרות, שיטיבו באופן משמעותי את מצבם הכלכלי של ניצולי השואה.

 

לפניכם עיקרי הזכויות של ניצולי השואה והסבר כיצד ניתן לממשן בדרך הטובה ביותר, חשוב לזכור כי ניתן להתנהל מול משרדי הממשלה השונים לבד, ללא ייצוג של עורכי דין, אולם במידה ואתם בוחרים לעשות זאת בליווי ייצוג משפטי דעו כי על פי החוק, שכר הטרחה מוגבל ל-4.8% מגובה התוספת שהעו"ד מסייע לקבל. מניסיוננו, משך הטיפול בתיק אורך בין ארבעה חודשים לשנה, הממוצע הוא שנה וחצי.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מחקר מצא: 5 הרגלים שיוסיפו 12 שנים טובות לחיים

גם בגיל 80: למה אימוני משקולות חשובים בכל גיל

הזדקנות חיובית: השינוי הנדרש למען המבוגרים

 

שני גברים וילד (צילום: shutterstock)
להגדיל את הקיצבה החודשית בהתאם למצב(צילום: shutterstock)
 

2 פרמטרים להגדלת התגמול החודשי

הפרמטר הראשון להגדלת התגמול החודשי הינו על ידי הגדלת אחוזי הנכות של ניצול השואה ברשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר. העקרון הוא שככל שרמת הנכות המוכרת גבוהה יותר כך התגמול החודשי עולה בהתאמה.

 

הפרמטר השני הינו מבחן הכנסה של ניצול השואה, המיועד לניצולי שואה אשר אינם מסוגלים להשתכר למחייתם, ואלו, בקריטריונים מסוימים, יוכלו לקבל תוספת משמעותית להכנסתם.

 

אחוזי נכות: רשימת מחלות מוכרות

גובה התגמול הבסיסי המעודכן לחודש יוני 2018 לניצול שואה שקיבל מעמד "נרדף" מאת הרשות לזכויות ניצולי שואה, עומד על סך של 2,325 ₪. גובה התגמול נגזר מגובה דרגת הנכות וככל שאחוזי הנכות המוכרים גבוהים יותר, התגמול החודשי עולה בהתאמה, ועשוי להגיע עד לסך חודשי של 5,839 ש"ח.

 

אחוזי הנכות נקבעים על ידי משרד האוצר, במרבית המקרים, בהתאם להנחיות בדבר המחלות המוכרות על ידי ועדת שני (ועדת שני הינה ועדה של רופאים מומחים שמונו על ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה). ניתן לדרוש הכרה גם בגין מחלות אחרות נוספות שלהן קשר סיבתי לרדיפות בשואה.

 

חשוב לשים לב, כי אם קיימת לניצול השואה מחלה אשר אינה נמנית על המחלות המוכרות על ידי ועדת שני, והוא סבור, כי המחלה או הנכות ממנה סובל קשורה לרדיפות, רצוי והכרחי כי יעמוד על זכותו להכרה במחלה זו.

 

המלצות ועדת שני להכרה במחלות, שעל בסיסן, כאמור, ייקבעו אחוזי הנכות של ניצולי השואה, הינן רבות וחשובות. קיימת שורה של מחלות המוכרות על ידי ועדת שני, וביניהן, מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, סיבוכים מאוחרים של יתר לחץ דם: אירועים מוחיים, הפרעות קצב פרוזדוריות, הפרעות קצב חדריות. אוסטיאופורוזיס (על פי מדד צפיפות עצם), קבוצות מסוימות של מחלות פרקים ועמוד שדרה, הכרה במחלות עור מסוימות, הכרה בסרטן המעי הגס, החלחולת או הריאות, הכרה בשיטיון (דמנציה). חלק מההכרה במחלות אלו, תלוי אף בקריטריונים מסוימים, ביניהם, שייכות למעגל ראשון (ניצולים ששהו במחנה ריכוז, בגטו, חיי סתר, עובדי כפייה או ילדים שהתלוו להוריהם לעבודות הכפייה) או למעגל השני, מועד הופעת המחלה לראשונה וכיוצ"ב קריטריונים.

 

להגדיל את אחוזי הנכות ולערער במידת הצורך

על מנת להגדיל את אחוזי הנכות יש לפנות באופן יזום לרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר, להציג מסמכים רפואיים ובדיקות, כל זאת בהתאם לקריטריונים של כל מחלה ומחלה, גם אם המחלה הספציפית אינה כלולה ברשימת המחלות המוכרות על ידי ועדת שני.

 

חשוב לדעת כי ככל שחלה החמרה במצב הרפואי, יש להציג מסמכים רפואיים עדכניים, וייתכן כי יוגדלו אחוזי הנכות.

 

במידה שדרגת אחוזי הנכות שנקבעה לנרדף על ידי משרד האוצר נמצאת על ידו כנמוכה מדי, אנו סבורים כי כדאי ואף הכרחי לערער על ההחלטה, ולעמוד על מלוא הזכויות, שכן כאמור יש להן משמעות כלכלית לא מבוטלת.

 

מבחן הכנסות: למי מגיע וכמה

ניצול שואה שהוכר כנרדף, אשר אינו מסוגל להשתכר למחייתו, עשוי לקבל תוספת להכנסה, כאשר הזכאות נקבעת לפי מבחן הכנסה אישי של ניצול השואה. התגמול המשולם הינו השלמה לסך ההכנסות של ניצול השואה, עד לתקרת תגמול, המשתנה בהתאם לדרגת הנכות, דהיינו תקרת התגמול עולה בהתאם לדרגת הנכות.

 

כיצד לממש את הזכות לקבל תוספת להכנסה? התוספת להכנסה לא ניתנת באופן אוטומטי על ידי משרד האוצר, אלא על ניצול שואה לפנות באופן יזום, למלא טופס בקשה מתאים, ובו להצהיר על הכנסותיו, ואף להציג אישורים במידה ונדרש לכך. רצוי להגיש את הבקשה מוקדם ככל האפשר.

 

זכויות והטבות ממשרד האוצר

ניצולי שואה זכאים להטבות נוספות, ביניהן, הבראה, הנחה בארנונה, פטור מתשלום בעד תרופות מרשם, ציוד רפואי וטיפולים רפואיים הקשורים למחלות המוכרות, אישור הנחה במס רכישה למגורים, שירותים סוציאליים, הלוואות למטרות מסוימות, תגמול שארים, וכיוצ"ב הטבות.

 

יש לשים לב, כי על מנת להנות מחלק מההטבות, יש לפנות למשרד האוצר, אשר למרות שהמידע מצוי במחשביו, אינו יוזם את מימוש זכויות אלו.

 

 

הכותבים הינם עורכי דין ממשרד 'דוד ידיד עורכי דין ונוטריון'

 

 

מתגייסים למען נרדפים בכל העולם. ניצולי השואה קוראים לא לשכוח את העבר ולמנוע שנאה, פילוג ואלימות בעולם 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
זכאים לעוד אלפי שקלים בחודש
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים