שתף קטע נבחר

למה מחירי המזון הבריא בישראל גבוהים בעד 120%?

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עלה כי מחירי מוצרי מזון בריא גבוהים ב-40 עד 120 אחוזים ממוצרי מזון רגילים. מחירי המזון הבריא גבוהים גם מאלה שברוב המדינות המפותחות. ח"כ איתן כבל: "מדובר באבסורד, הגיע הזמן לפקח על סל מזון בריא"

רוצים לחיות בריא? זה יעלה לכם ביוקר: ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון לקראת יום הסוכרת הבינלאומי בו נחשפו נתונים על מחירי מוצרי המזון הבריא בישראל, הגבוהים בעשרות אחוזים מאלה של מזון רגיל. יוקר המוצרים הבריאים גבוה בהרבה גם מבמרבית המדינות המפותחות.

 

ועדת הכלכלה של הכנסת ציינה את יום הסוכר הבינלאומי שיתקיים מחר (ד'), בדיון שיוחד להוזלת מחירו של סל מוצרי מזון בריא. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר: "מדובר באחד האבסורדים הכי גדולים בכלכלה הישראלית, שבו מצד אחד המדינה מפקחת על מוצרי היסוד הלא בריאים, ולמעשה מעניקה להם סוג של סבסוד שמעודד את הצרכנים לרכוש אותם, ומצד שני משקיעה מיליארדים כדי להתמודד עם הבעיות הבריאותיות שנובעות מצריכת מוצרי מזון לא בריאים. חלם זה כאן".

 

כבל הוסיף כי בכוונתו לטפל בנושא ולא להרפות עד שתימצא הדרך להוזיל את סל מוצרי המזון הבריא ומתח ביקורת על הממשלה ומשרדי האוצר והכלכלה, שלא עשו דבר בעניין.

 

ועדת הטייקונים (צילום מסך)
ח"כ איתן כבל. להוזיל את מחיר המוצרים הבריאים(צילום מסך)

 

מנהלת המועצה לביטחון תזונתי, ג'נטה אזרייבה, הציגה נתונים לפיהם בשנת 2005 מרבית מחירי המזון בישראל היו נמוכים בהשוואה למחיר הממוצע במדינות המפותחות, בעוד שכיום זינקו המחירים ומחירי הלחם המלא גבוהים ב-67 אחוזים מהממוצע במדינות המפותחות, מחירי הבשר גבוהים ב-22 אחוזים ומחירי הפירות והירקות שהיו נמוכים ב-40 אחוזים מהממוצע ב-2005 נמוכים היום רק בשמונה אחוזים מהממוצע.

 

"רוב התמותה בישראל היא כתוצאה ממחלות הנגרמות מתזונה לא בריאה", ציינה התזונאית ד"ר דורית אדלר, יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, "מדובר פה במלחמה".

 

כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי שהצרכנים בוחרים את המוצרים מהמדף לפי מחירם וצורכים את המוצרים הזולים ולא את הבריאותיים. לדבריו, סקרי מחירים שעשתה המועצה גילו פערים של בין 40 ל-120 בין המוצרים הבריאים ללא בריאים וכל פתרון חייב גם לטפל בפער של המחיר לצרכן.

 

הוא הוסיף כי באירופה פתרו את הבעיה באמצעות מיסוי מוצרי מזון מזיק או סובסידיות לחקלאים, ותמך בהצעה לתת לרשתות השיווק "להרגיש לא בנוח" ולהראות את הפער בין המחיר ששילמו לחקלאי לבין המחיר במדף ולהכניס לפיקוח מחירים על מוצרים בריאותיים.

 

לדברי ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) משרד האוצר פותח את השוק לייבוא ומפעיל מנגנון השמדה עצמית לחקלאות ישראלית, היחידה לדבריו שיכולה לספק תוצרת בריאה במחיר סביר. נציגת משרד הכלכלה והתעשייה, מירי שמואלי, הודתה כי משרדה עשה ניסיון לתת מריצים כלכליים ליצרנים להורדת מחירי המזון הבריא, אך המהלך לא צלח.

 

האוצר: "פיקוח על המחירים יוצר עיוותים ועלול לפגוע בתחרות"

נציג אגף התקציבים באוצר ויו"ר ועדת המחירים, כפיר בטאט, אמר כי הכלי של פיקוח מחירים לא נועד לתמרץ אזרחים לצרוך מוצר כזה או אחר, כמו שאין פיקוח על מחירי המשקאות המתוקים או הסיגריות. לדבריו, פיקוח יוצר עיוותים ועלול לפגוע בתחרות ולהוציא מהשוק מאפיות שלא יעמדו במחיר המפוקח.

 

בתגובה לדבריו של בטאט אמר ח"כ כבל: "התגובה שהציג האוצר תקועה בשנות השמונים. לצערי אנחנו מסיים את הדיון ללא בשורה, אך הנתונים מראים צורך דחוף בשינוי תפיסה בעוד הרשויות הממשלתיות לא ערוכות ולא מבינות על מה אנחנו מדברים", אמר והבהיר כי יטפל בנושא באופן אישי.

 

כאמור, מחר יציין העולם את יום הסוכרת הבינלאומי. על פי אומדנים, מספר חולי הסוכרת מסוג 2 בעולם יגיע בשנת 2025 ל-319 מיליון, ועוד 418 מיליון יסבלו מהפרעה בהעמסת סוכר. בישראל, על פי אומדנים, מספר החולים צפוי להגיע בשנת 2030 לכ-439 מיליון. בשנת 2011 היוותה סוכרת את סיבת המוות הרביעית בישראל.

 

בהנחה ששיעורי התחלואה בסוכרת יישארו דומים לאלה של שנת 2012, מספר החולים בישראל צפוי להגיע בשנת 2030 לכ-975,600 מקרים. בהנחה ששיעורי התחלואה בסוכרת ימשיכו לעלות, מספר החולים צפוי להגיע בשנת 2030 למעל מיליון מקרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כמה עולים מוצרים בריאים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים