שתף קטע נבחר

בלי אשפוזים או תופעות לוואי: מהפכת הטיפול בסרטן כבר כאן

בשנים האחרונות הופך הטיפול בחולי סרטן לממוקד ואישי הרבה יותר. טיפולים אימונותרפיים מתקדמים לקווי טיפול ראשונים ואף מחליפים במקרים מסוימים את ההקרנות והכימותרפיה. פרופ' יעקב שכטר על המהפכה הגדולה הצפויה בטיפול בחולי סרטן בשנים הקרובות

השנים האחרונות היו לא פחות ממופלאות בכל הקשור לטיפול בחולי סרטן. טכנולוגיות חדשות לטיפול במחלה נכנסות לשימוש באופן קבוע ואט-אט תופסות את מקומם של הטיפולים המסורתיים. למעשה, נראה כי בעוד מספר שנים הטיפול בחולי סרטן כבר לא יכלול רק כימותרפיה והקרנות וגם כמות הניתוחים להוצאת גידולים סרטניים תרד בהדרגה.

 

למעשה, בטיפולים כימותרפיים והקרנות, המהווים בעשרות השנים האחרונות טיפולים מקובלים כמעט בכל סוג סרטן, אנו עדים לא אחת להישנות המחלה וחזרתה בעוצמה ובחומרה רבה יותר, בשל העמידות שהגוף מפתח לטיפולים אלו.

 

מה גם שטיפול כימותרפי אינו ייחודי רק לתאים הסרטניים ופוגע גם בתאים בריאים, דבר הגורם לפגיעה ברקמה הבריאה ולתופעות לוואי לא קלות.

 

זו הסיבה שבשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה בגישת הטיפול בסרטן, שנובעת מהתפתחות טכנולוגיות ולצידן ניסויים קליניים המעידים על כך שאימונותרפיה או טיפול מוכוון מטרה (טיפול ביולוגי) הינם טיפולים מבטיחים גם לחולים עם סרטן מתקדם.

 

 

מהפכה בגישת הטיפול בסרטן. כבר לא חייבים כימותרפיה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מהפכה בגישת הטיפול בסרטן. כבר לא חייבים כימותרפיה (צילום: shutterstock)

 

גיוס מערכת החיסון לטיפול בסרטן

כבר במאה הקודמה וזו שלפניה מדענים הבינו שמערכת החיסון קריטית ביכולתה למגר מחלות, ביניהן מחלת הסרטן. אלא שהידע על אופן פעולת מערכת החיסון והסרטן היה מוגבל ולא לגמרי ברור.

 

מהות הטיפול האימונותרפי היא חיזוק התגובה החיסונית על מנת לחסל את התאים הסרטניים בשני מנגנונים ביולוגיים: שיחרור הסבילות (tolerance) של מערכת החיסון למחלת הסרטן וכן נטרול מנגנוני ההתחמקות של תאי הסרטן, מה שיוביל להגברת יכולת האיתור והחיסול של מערכת החיסון כנגד התאים סרטניים.

 

זו הסיבה שבשנת 2016 הוגדרה אימונותרפיה על פי הדו"ח השנתי של החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) כטיפול בו חלה ההתקדמות המשמעותית ביותר בתחום הטיפול בסרטן.

 

בעקבות השימוש הנרחב יותר בטכנולוגיה האימונתרפית, הופך הטיפול בחולה האונקולוגי לפשוט הרבה יותר. רוב המטופלים סובלים מהרבה פחות תופעות לוואי, יכולים להמשיך ולחיות את חייהם כרגיל כמעט ללא שינוי, וזוכים ליעילות בטיפול לטווח ארוך.

 

ואכן, בשנים האחרונות אנחנו עדים למעבר של הטיפול באימונותרפיה מקווי טיפול מתקדמים לקו טיפול ראשון בסרטן. שתי הדוגמאות הטובות ביותר לכך, הן סרטן הריאה ומלנומה, שם נמצא כעת הטיפול האימונותרפי כקו טיפולי ראשון.

 

די ברור כבר עתה שגם בסוגי סרטן אחרים יקבל הטיפול האימונותרפי קדימות, יעבור לקווי טיפול ראשוניים יותר ואף ישולב עם סוגי טיפול קיימים כקו טיפולי ראשון. כך למשל, גם אם יוחלט על ניתוח, יוצע למטופל טיפול אימונולוגי מקדים.

 

למעשה, בתוך 10 או 15 שנה סוג הסרטן או המיקום שלו בגוף יהיו פחות חשובים בכל מה שקשור לדרך הטיפול במחלה. מה שיהיה חשוב זה המרקרים הסרטניים - הסמנים, שהם החומרים שניתן לזהות בדם במקביל למחלה סרטנית. על פי המרקרים הללו יינתן הטיפול הרפואי.

 

טיפול בסרטן ריאה.  הטיפול האימונותרפי כקו טיפולי ראשון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול בסרטן ריאה. הטיפול האימונותרפי כקו טיפולי ראשון(צילום: shutterstock)

 

עד לפני 5 שנים הידע האימונותרפי או הביולוגי היה מוגבל. כשטיפולים אלו עשו מהפכה בטיפול בחולי מלנומה, ישבו האונקולוגים ולמדו על השיטה לעומקה.

 

מאוחר יותר הטיפולים הללו נכנסו לסרטן ריאה וזו הייתה הנקודה שכולם הבינו שזהו עתיד הטיפולים בסרטן. למעשה העולם האונקולוגי נמצא כעת במירוץ למצוא תרופות אימונותרפיות נוספות – וכל שנה נמצאות תרופות חדשות נוספות, יעילות הרבה יותר משיטות הטיפול הישנות.

 

כיום כבר נמצאות בשימוש קומבינציות של טיפולים אימונתורפיים בחלק מהגידולים, כגון מלנומה וסרטן כליה, מה שמשפר באופן ניכר את יעילות הטיפול עם תרופה אימונותרפית בודדת.

 

הקושי העיקרי בטכנולוגיה זו הוא המדיני-תקציבי. מטבע הדברים מדובר בטיפולים חדשים ומאוד יקרים. אבל אני מעריך שכמו כל תרופה ופטנט, גם כאן כשתפוג תקופת הפטנט, המחירים ירדו ב-90 אחוזים.

 

ואם בעבר אונקולוגים היו מאוד זהירים בכל מה שקשור למילה "ריפוי", היום אנחנו עדים, בעזרת טכנולוגיות חדישות אלו, שכבר לא צריך להיזהר מהמילה "ריפוי".

 

אנחנו עדים לחולים עם סרטן ראש צוואר שהטיפול הכימותרפי וההקרנתי שעברו לא צלח והגיבו יפה מאוד לטיפולים אימונולוגים. עד לפני 5-6 שנים חולים שהתבשרו שיש להם מלנומה גרורתית יכלו רק להתחיל להיפרד מהחיים, היום הם חיים, וחיים טוב.

 

מדובר ללא ספק במהפכה של ממש בעולם האונקולוגי שהולך להשתנות מקצה לקצה. יהיו פחות ביופסיות, פחות הדמיות. הטיפולים יהיו מאוד חכמים ולגמרי אישיים.

 

השינוי הזה שהוא אסטרטגי, יחייב גם את האוכלוסייה וגם את הרופאים להשתנות. חלק גדול מהטיפולים ניתן יהיה לקבל בקהילה, בקופות החולים. חולים כבר לא ייאלצו לשהות באשפוז ממושך בבית החולים. חולי סרטן ימשיכו לעבוד כרגיל, לא יסבלו מתופעות לוואי קשות, לא יצטרכו להתמודד עם נשירת שיער עקב הטיפולים. חולים יחוו רמיסיה במחלתם ואפילו ריפוי. כן, ריפוי.

 

כך מתפתח תא סרטני:

 

 

הכותב הוא מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה בבית חולים שיבא – תל השומר

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שינוי בטיפול בסרטן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים