שתף קטע נבחר

תבליני חורף מחממים ומרפאים: כך הם בריאים עבורנו

כשקר בחוץ, אנחנו פונים לאמצעים שיחממו אותנו, ביניהם תבלינים שנוכל להוסיף למזונות החורף החמים. איזה תבלינים יעזרו לנו להתחמם ואיך הם בריאים עבורנו?

בימי החורף הקרים הנטייה הטבעית שלנו היא לחפש אמצעים שיחממו אותנו. אנחנו לובשים בגדים ארוכים מבדים נעימים ומחממים, מחליפים את שמיכות הקיץ לפוך חם ומפנק, וגורבים גרביים כי אימא תמיד אמרה שאם הרגליים חמות אז חם בכל הגוף. אבל אחד הדברים שהכי מחממים - זה אוכל.

 

התזונה שלנו בחורף משתנה. אנחנו אוכלים יותר מאכלי קדירה, מרקים, ירקות מבושלים. פחות ארוחות קלילות וסלטים עם ירקות טריים ומנת חלבון כארוחה.

 

בתזונה המערבית מזונות מחממים הם כאלה שמבשלים ואופים. על פי התזונה הסינית, יש אבחנה ברורה בין מזונות מחממים למזונות מקררים על פי תכונת המזון עצמו ולא דרכי הבישול שלו, שכן הסיווג הוא על פי האנרגיה של המזון ולא על פי טמפרטורת האכילה שלו.

 

תה חם. המשקה המועדף של החורף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תה חם. המשקה המועדף של החורף(צילום: shutterstock)

 

תבלינים לשתייה מחממת

הקינמון – החומר הפעיל בקינמון – קינמאלדהיד הינו חומר שעוזר בזרימת הדם ותורם על ידי כך לחימום הגוף. הוא יכול לעזור בחימום אזורים "רחוקים" מהלב כמו כפות ידיים ורגליים שהקור בחורף מורגש בהם מייד.

 

על פי התזונה הסינית הקינמון יכול לשפר את הכאב המלווה מחלת פרקים המחמירה בקור. לחימום הגוף ניתן לשתות תה מתובל מקלות קינמון.

 

ג'ינג'ר (זנגוויל) - החומר הפעיל נמצא בשורש. מומלץ להשתמש בשורש טרי. הג'ינג'ר מכיל שמן אתרי המשפר את זרימת הדם ועל ידי כך גורם לחימום הגוף.

 

החריפות של הג'ינג'ר תורמת לחימום הגוף. מקובל להשתמש בתיאור חריף כמגדיר טעם, אך בפועל זה לא טעם כי אם תחושת כאב. כאב של צריבה. החומר הפעיל של המזונות החריפים נכנס לתעלות עצב על פני הלשון ומעביר מסר של כאב למוח.

 

תגובת הגוף לטעם החריף היא העלאה של קצב הלב ועלייה בטמפרטורת הגוף. החריפות גורמת לגוף להזיע ועל ידי כך הגוף מאזן ושומר על טמפרטורת הגוף שלו. לחימום הגוף שתיית מים רותחים שהושרו בהם פלחי ג'ינג'ר כ-10 דקות.

 

ג'ינג'ר. משפר את זרימת הדם ועל ידי כך גורם לחימום הגוף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ג'ינג'ר. משפר את זרימת הדם ועל ידי כך גורם לחימום הגוף(צילום: shutterstock)

 

 

תבלינים לבישול מחמם

פלפל שחור לבן –הפלפל נחשב כמייבש ומחמם מאוד. לפי הרפואה הסינית, פלפל שחור מסייע לגוף להתמודד עם שפעת והתקררות בכך שהוא מסלק את הקור מהגוף עוד בשלבי המחלה המוקדמים.

 

אגוז מוסקט – אגוז המוסקט ( "ריחני" ) ידוע כתבלין מחמם, בעל טעם מתקתק ועדין. מומלץ להשתמש בו בכמות קטנה ( בכמויות גדולות מסוכן).

 

שום וזרעי חרדל.

 

בנוסף להיותם תבלינים מחממים, יש לתבליני החורף על פי הרפואה הסינית וההודית תכונות נוספות העוזרות להתגבר ולהתמודד עם תחלואי החורף. השתמשו בתבלינים אלו בתפריט היומי בתבשילי החורף, הם יוסיפו טעם ובריאות.

 

תבלינים ( )

 

טופז דרזנר היא הדיאטנית הראשית של חברת שומרי משקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להתחמם בחורף באמצעות אוכל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים