שתף קטע נבחר

מחקר ענק: צחצוח שיניים עשוי למנוע אימפוטנציה

מחקר בסין שכלל מעל 200 אלף איש מצא שאלה שהיו בעלי היגיינת פה ירודה, היו בסיכון של כמעט פי 3 לסבול מבעיות זיקפה. מומחה: יש קשר ברור בין מחלות חניכיים למחלות כלי דם

סיבה נוספת לצחצח שיניים: סקירת מחקרים שכללו מעל 200 אלף גברים, מחזקים את הקשר בין היגיינת פה ירודה לבין בעיות זיקפה. המחקר פורסם בכתב העת לרפואה מינית.

 

הפרעות זיקפה מוגדרות כחוסר יכולת להשיג ולשמר זיקפה המאפשרת קיום יחסי מין. הזיקפה היא תהליך שמשלב את מערכת העצבים, העורקים וגם הוורידים. שכיחות בעיות הזיקפה עולה עם הגיל, כאשר כמחצית מהגברים מעל גיל 40 מדווחים על דרגה מסוימת של בעיות זיקפה.

 

בקרב גברים עם בעיות זיקפה, קיימת שכיחות גבוהה של מחלות נלוות ובהן סוכרת, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומנים בדם, מחלות לב, עודף משקל, הפרעות נפשיות והפרעות הורמונליות.

 

צחצוח שיניים (צילום: shutterstock)
קשר בין היגיינת פה ירודה למחלות לכלי דם(צילום: shutterstock)

 

הקשר בין מחלות חניכיים למצב הבריאות

חוקרים מאוניברסיטת ג'ינאן בסין סקרו חמישה מחקרים שבדקו את הקשר בין מחלות חניכיים (מחלות פריודונטליות) לבין הפרעות בתפקוד המיני. הם מצאו שגברים שסבלו ממחלות חניכיים, שנגרמו בשל היגיינת פה ירודה, היו בסיכון גבוה פי 2.85 לסבול מבעיות זיקפה.

 

המחקר החדש תומך במחקרים רבים מהעבר שמצאו קשר בין היגיינת פה ירודה לבין מחלות כלי דם. חלק מההשערות גרסו כי החיידקים המצויים בחלל הפה חודרים לגוף וגורמים לתהליכים דלקתיים גם בכלי הדם.

 

סברה אחרת גורסת כי במחלות חניכיים חלה עלייה בחלבון דלקתי הקרוי CRP, העולה גם במחלות שונות ובהן מחלות לב וכלי דם. הפרעות זיקפה נובעות מפגיעה בכלי הדם שבפין, האחראיים על הזיקפה.

 

"מאות מחקרים הצביעו על הקשר בין היגיינת פה למחלות לב וכלי דם", אומר ל-ynet פרופ' שלמה מטלון מהפקולטה לרפואת שיניים בתל אביב וכללית סמייל, "יש לנו בפה 700 מינים של חיידקים בכמויות של מיליארדים, ואצל אלה הסובלים ממחלות חניכיים יש חיידקים פתוגניים שעלולים לתקוף גם איברים שונים בגוף ובהם כלי דם ולב.

 

"אנחנו נוטים לזלזל בחניכיים מודלקים שהם לרוב לא כואבים", מוסיף פרופ' מטלון, "בעשור הרביעי לחיים, עיקר הבעיות בחלל הפה כוללים לא חורים בשיניים אלא דווקא בעיות חניכיים, בגלל שינוי אוכלוסיית החיידקים בפה. כשמערכת החיסון הולכת ומידרדרת עם הזיקנה, היא אינה מתמודדת עם החיידקים בחלל הפה שמסתננים לזרם הדם, לא מתחסלים ועלולים לסכן את הבריאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הקשר בין אימפוטנציה לצחצוח שיניים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים