שתף קטע נבחר

כאבי ברכיים בגיל מבוגר - מה עושים ומי בסיכון

יותר ממחצית מהמבוגרים סובלים משחיקת סחוסי מפרק הברך שגורמים לכאב ולהגבלה בתנועה. "לסחוס אין יכולת ריפוי או שיקום, הטיפול הוא בכאב", אומר מומחה לכירורגיה של הברך ומסביר למה מדובר בתהליך טבעי, מי נמצא בסיכון ומהן האפשרויות הקיימות היום לטיפול שאינו ניתוח

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

כאבי ברכיים הם תופעה אורתופדית נפוצה ממנה סובלים על פי מחקרים שונים כ-50% מבני 50 פלוס. בעיות ברכיים לרוב נובעות משחיקת סחוסי המפרק. מפרק הברך עומד בלחצים גדולים הנובעים מנשיאת משקל הגוף ופעילויות היומיום ומעבר להן ,למשך כל חיינו.

  

כאבי ברכיים עלולים להיגרם כתוצאה מחבלה או מאמץ. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הכאבים נגרמים על ידי תהליכי שחיקה של הסחוסים המפרקיים.

 

מקור תהליך השחיקה עדיין לא ברור ולכן הוא נקרא תהליך “ראשוני”, לדוגמא, אנשים עם עודף משקל בגילאים מבוגרים עם סחוס תקין לגמרי ובו בזמן, רזים ויחסית צעירים שסובלים משחיקה מתקדמת של הסחוס המפרקי. המונח הרפואי לשחיקת סחוס הראשונית הוא - PRIMERY OSTEOARTHRITIS.

 

עוד במדור 60 פלוס:

5 יתרונות לאימון בעצימות נמוכה - עבור מבוגרים

למה כשמזדקנים כואב יותר? 7 טיפולים מפחיתי כאב

סולמות וחבלים: להתמודד נכון עם שינויים בגיל מבוגר

 

 

דיאטה (צילום: shutterstock)
כאב שיכול להתעורר כתוצאה משחיקה טבעית(צילום: shutterstock)

4 קבוצות שבסיכון מוגבר

גיל מבוגר: בארגון הבריאות העולמי נקבע כי אנשים מעל גיל 55 נמצאים בסיכון לפתח תסמיני כאב על רקע שחיקה סחוסית.

 

מיגדר: נשים יותר מגברים סובלות משחיקה בסחוס הברך, יחס המעורבות של נשים הוא 5:1.

 

משקל גוף: בעלי עודף משקל.

 

פעילות גופנית: פעילות גופנית אינטנסיבית לאורך תקופה ארוכה עלולה לסכן את הסחוס וזאת בניגוד לפעילות ספורטיבית נוחה ועקבית המומלצת למי שסובל משחיקה סחוסית.

  

שני שלבים לטיפול

לסחוס המפרקי אין יכולת ריפוי או שיקום. לפיכך, הטיפול בעיקרו מכוון לתסמיני כאב. מומלצת שליטה ככל שניתן, בגורמי הסיכון, המסייעת ביכולת ל"שרוד" בנוחיות למרות השחיקה.

 

בשלב ראשון, ניתן טיפול שמרני משולב באמצעים תרופתיים כגון כדורים, משחות פיזיותרפיה ופעילות גופנית.

 

בשלב השני, ניתן לבצע הזרקת תרופות ישירה לברך או למפרקים אחרים לפי הצורך. קיימות שתי קבוצות עיקריות של חומרי תרופה המוזרקים לברך: סטרואידים (קורטיזון) וחומרי “סיכה” על בסיס חומצה היאלורונית. הזרקת סטרואידים מבוססת על השפעה אנטי-דלקתית חזקה שקיימת בחומר הפעיל הנקרא קורטיזון ומיועד לטיפול במצבי כאב מתפרץ .

 

סטרואידים וחומרי סיכה: להקלה על הכאב

התהליך הדלקתי בברך הוא תגובתי לשחיקה הסחוסית. רבים טועים לחשוב שדלקת היא “מחלה" בפני עצמה אך לא כך הדבר, מדובר בתגובה בלבד לפגיעה בסחוס. מכאן נובעת גם השפעתם הבלתי צפויה של הסטרואידים, מהקלה יעילה לזמן ארוך ועד אפקט שולי בלבד.

 

כמו כן, הסטרואידים הינם בעלי השפעות לוואי. הזרקות מרובות לברך גורמות לזירוז הרס רקמת הסחוס.

 

למצבי כאב כרוני עיקש וטורדני קיים טיפול באמצעות קבוצת חומרי סיכה המשלב תרכובת חומרים על בסיס “ג’ל ביולוגי” המכיל 1% סודיום היאלורונת המופק כפי שמוכר באופן עממי "מכרבולת של תרנגולות" ונקראת ארטריז.

 

הפעילות הביולוגית מתבססת על אפקט מכני של סיכוך, המוקנה על ידי צמיגות החומר המוזרק ואפקט משלים של החומצה ההיאלורונית האמורה לפעול כאבן בניין של סחוס מפרקי ובכך למתן את התהליך שחיקתי.

 

הטיפול ניתן בשלוש זריקות לברך במרווחים של שבוע ימים ויעיל ב- 80% מן המקרים. האפקט המתקבל הוא הקלה בכאבים למשך זמן ממוצע של שנה וללא השפעות לוואי.

 

חשוב לזכור כי קיימת חשיבות רבה לביצוע מיומן של ההזרקה לברך על מנת לוודא שהחומר אכן מוחדר לחלל המפרקי. שילוב נכון של הטיפולים השונים מאפשר לעיתים שליטה סבירה בתסמיני כאב לתקופות ארוכות.

 

עקרון חשוב נוסף הוא שטיפולים שמרניים, שאינם ניתוחים בין אם זריקות או כל טיפול אחר אינם מחליפים אחד את השני. מי שקיבל זריקה זה לא אומר שהוא או היא לא יזדקקו לתרופות או טיפולים אחרים זה בנוסף על פי הצורך.

 

טיפולים משלימים

מגוון הטיפולים בכאב הוא רחב הן ברפואה הקונבנציונלית או המשלימה. טיפולים מכשירנים בפיזיותרפיה כמו TENS המתבסס על עיקרון של העברת זרם חשמלי במיקרוולטאז, טיפולי אולטרסאונד ורטט.

 

שיטות ותורות המבוססות על פעילות גופנית מבוקרת. פעילות בתנאי חוסר משקל, מים, אם שחייה או הידרותרפיה, תנאים בהם אין כוח גרביטציה הפועל על המפרקים.

 

תומכי ברך שבמקרים רבים ערכם הרפואי איננו מוגדר ולכן השימוש ברובו יהיה על בסיס "ניסוי וטעיה " והרבה לפי תחושה אידיבידואלית.

 

הכותב הינו מומחה לכירורגיה של הברך, ארטרוסקופיה והחלפת מפרקים, בית חולים רמב”ם בחיפה

 

 

10 תרגילים ליציבה נכונה והפחתת כאבים: 

 

בשיתוף "מגדלי הים תיכון" 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
כאב שכיח בקרב נשים מבוגרות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים