שתף קטע נבחר

שברתם ביצה וגיליתם בה דם - לזרוק או לאכול?

נקשתם עם המזלג על הביצה, היא נפתחה ופתאום ראיתם שיש בה כתם דם. האם זה מסוכן, למה זה קורה - והאם אתם צריכים לזרוק את הביצה לפח?

 

 

 

התחלתם להכין חביתה או תבשיל כלשהו, שברתם ביצה וגיליתם בה כתם דם. מה השלב הבא - האם לזרוק? האם לנקות ולהמשיך בבישול? האם זה מסוכן?  

 

על מה זה מעיד?

מדובר למעשה בטיפות דם אשר מופיעות על פני הביצה. יצרני ומשווקי הביצים משתדלים להימנע ככל שניתן מהפצה של ביצים אשר בתוכן יש כתמי דם אולם מדובר בתופעה טבעית שמתרחשת לעיתים בזמן הטלת הביצה. חשוב לציין שהאמונה, לפיה כתם דם שכזה מעיד על ביצה מופרית, אינה נכונה.

 

האם זה בריא לאכול ביצים?

מחקר מצא: ההשפעה של ביצה אחת ליום על המוח

בריא לאכול ביצים, מלח וחלב? 8 מזונות במחלוקת

כמה ביצים אפשר לאכול ביום - בלי לפגוע בבריאות

 

מדוע זה קורה?

הביצה יוצאת מתוך איבר השחלה של התרנגולת דרך צינור השחלה. הן השחלה והן צינור השחלה הם איברים עמוסים בכלי דם קטנטנים. בזמן הטלת הביצה, יכול אחד מכלי הדם להיקרע וכך עלולות להגיע טיפות דם אל הביצה.

 

כאשר כתם הדם מופיע בחלמון הביצה, סביר להניח שכלי הדם נקרע בשחלה בזמן השתחררות הביצה מתוך הזקיק.

 

כתם הדם יכול להופיע גם בחלבון הביצה לעיתים. זה קורה כאשר כלי הדם נקרעו לאחר שהביצה עברה לתוך צינור השחלה בתהליך שחרור הביצה והטלתה.

 

סוג נוסף של הכתמה שיכול להופיע בתוך הביצה הוא כתם בשר או ליתר דיוק, שאריות רקמה שצבען יכול להיות לבן, חום או אדום. שאריות אלו שכיחות יותר בחלבון הביצה ומקורן בחלקי רקמה שיכולות להתווסף לביצה כאשר היא עוברת בתוך צינור השחלה.

 

ביצה (צילום: shutterstock)
בזמן הטלת הביצה, יכול אחד מכלי הדם להיקרע וכך עלולות להגיע טיפות דם אל הביצה(צילום: shutterstock)

 

האם התופעה שכיחה?

צבע הביצה הוא גורם משמעותי בשכיחות התופעה:

 

בביצים חומות שכיחות הופעת כתמי הדם בביצה הוא 18% לעומת 0.5% בלבד בביצים לבנות. ואגב, ההבדל בין ביצה חומה ללבנה הוא בסוג בתרנגולת המטילה - תרנגולת בעלת נוצות כהות תטיל ביצה חומה ותרנגולת בעלת נוצות לבנות תטיל ביצה לבנה, פשטני ככל שזה נשמע.

 

עוד גורם אשר משפיע על שכיחות הופעת כתמי דם בביצה הוא גיל התרנגולת. כתמי דם שכיחים מעט יותר בקרב תרנגולות מבוגרות הנמצאות בסוף מחזור הרבייה שלהן, ומנגד גם בתרנגולות צעירות אשר זה עתה החלו להטיל.

 

משווקי הביצים מקפידים שביצים אלו לא יגיעו לחנויות. כיצד?

על מנת לזהות את אותן ביצים המכילות כתמי דם ו/או שאריות רקמה ולהימנע משיווקן, עוברות הביצים לאחר הטלתן, תהליך שיקוף הנעשה באמצעות שימוש במקור אור בהיר המאיר על הביצים ומסייע לזהות הופעת כתמים ושאריות בביצה וכך לפסול ביצים אלו לשיווק.

 

אולם לעיתים תהליך השיווק לא יזהה את ההכתמות והביצה תגיע לשולחננו. כיוון שתהליך השיקוף הוא פחות יעיל בביצים חומות עקב הקליפה הכהה והקושי לזהות את תכולתה, יותר ביצים חומות עם כתמי דם יגיעו אל השווקים.

 

כיוון שבארץ רוב הביצים המשווקות הן לבנות, התופעה כמעט ואינה נראית.

 

סלט ירקות עם לימון (צילום: shutterstock)
בכל מקרה מומלץ לבשל את הביצים(צילום: shutterstock)

 

האם זה מסוכן?

על פי הרשויות המוסמכות בעולם כגון המועצה לבטיחות ביצים או הרשות החקלאית האמריקאית, מדובר בתופעה בטוחה לאכילה.

 

חשוב לזכור שבכל מקרה רשויות הבריאות בעולם מזהירות מפני אכילת ביצים שאינן מבושלות לחלוטין מחשש לסלמונלה, חיידק מחולל מחלה אשר עלול להיות מסוכן וזאת ללא קשר להופעת כתמי דם.

 

בישראל, נושא כתמי הדם, הוא בעל חשיבות נוספת מסיבות הלכתיות. על פי מספר גישות בהלכה, אכילת ביצה המכילה כתמי דם היא אסורה. זו גם הסיבה שעיקר הביצים המשווקות בישראל הן לבנות ואילו בחו"ל ניתן למצוא ברשתות גם ביצים חומות.

 

אז מה לעשות?

אם שברתם ביצה ומצאתם בה כתם דם, בעיקרון אין כל בעיה להמשיך ולהכין את המאכל שרציתם בתנאי שהביצה תהיה מבושלת. אולם, אם התופעה הרסה את התיאבון, ניתן להסיר את כתם הדם עם סכין עוד לפני בישול הביצה.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
איך מגיע הדם לביצה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים