שתף קטע נבחר

הטיפולים הטבעיים בדלקת בדרכי השתן - מה באמת עובד?

אין אישה שלא סבלה מדלקת בדרכי השתן לפחות פעם בחיים. למה זה קורה ואילו טיפולים טבעיים יכולים לעזור להעלים את הדלקת? הרבליסט קליני מסביר

מחקרים מראים שכל אישה שנייה תסבול מדלקת בדרכי השתן לפחות פעם אחת בחייה, ומתוכן רבע יסבלו מדלקות חוזרות ונשנות.

 

דלקת בדרכי השתן היא תופעה נפוצה הנגרמת בשל חדירה של חיידקים לשלפוחית השתן ויצירת זיהום מקומי המתבטא בכאב ובתחושת צריבה.

 

הסיבה לשכיחות הגבוהה של הופעת הדלקת דווקא אצל נשים נובעת מהמבנה האנטומי שמאפשר במצבים שונים כניסה של חיידקים מזהמים למערכת השתן בקלות רבה, בשל צינור שופכה קצר יותר לעומת הגברים.

 

בשנים האחרונות התפתחו המלצות שונות לטיפול כדוגמת שתיית מיץ חמוציות, שתיית מים מרובה ואפילו נטילת תוסף ויטמין C, למניעת התופעה השכיחה והטורדנית. אז מה באמת עוזר?

 

חמוציות. ידועות בהשפעתן המיטיבה על דלקות בדרכי השתן בזכות רכיב ה-PAC (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חמוציות. ידועות בהשפעתן המיטיבה על דלקות בדרכי השתן בזכות רכיב ה-PAC(צילום: shutterstock)

 

מיץ חמוציות

האמריקאים, אך גם הישראלים, אוהדים את מיץ החמוציות הממותק, בין היתר בשל הקונוטציה הרפואית שיש לו. ואכן חמוציות ידועות בהשפעתן המיטיבה על דלקות בדרכי השתן בזכות רכיב ה-PAC, שנחקר רבות והתגלה כי מונע את היצמדות החיידקים לרקמה ומסייע לשטיפתם החוצה דרך השתן.

 

אך כאשר מדובר במיץ חמוציות, ריכוז ה-PAC הוא כה זניח עד כי לשתיית מיץ החמוציות אין כל ערך רפואי. פחות נפוצים הם המיצים בעלי הערך הטיפולי שמגיעים בריכוזים גבוהים יותר של החומרים הפעילים, אך כמובן הרבה פחות טעימים ובעלי חמיצות גבוהה.

 

איך בכל זאת החמוציות יכולות לעזור? ההמלצה המחקרית העדכנית היא להקפיד ליטול תוסף חמוציות מרוכז מאוד מבחינת כמות הפרי שהוא מכיל. יש לוודא כי התמצית מכילה את כלל רכיבי פרי החמוציות ולא רק את המיץ – לאור הערך המוסף שלהם, ושאחוז הרכיב הפעיל PAC רשום על האריזה והוא למעלה מ- 5%.

 

מומלץ מאוד לשלב נטילת פרוביוטיקה גם בעת זיהום פעיל וגם כדי לסייע למנוע הישנות. חיידקים פרוביוטיים כגון לקטוס בצילוס רמנוסוס ולקטובצילוס פאראקאזי, פועלים להעלאת רמת החומציות בנרתיק לרמה שהחיידקים המזהמים לא יכולים לשגשג בה ובכך תורמים למניעת דלקות. בנוסף, הם מפרישים חומרים (בקטריוצינים) שמהווים מעין 'אנטיביוטיקה טבעית' שמשמידה חיידקים מזהמים.

  

ויטמין C

על פי מחקרים, ויטמין C כשלעצמו לא יוכל להילחם בזיהום פעיל בדרכי השתן. אך הם מצביעים על כך שיש לו דווקא ערך מניעתי עבור נשים הסובלות מדלקות כרוניות.

 

מחקרים הראו כי ויטמין C  מגביר שחרור של מולקולת חנקן-חמצני nitric oxide בשתן אשר התגלתה כבעלת השפעה אנטי-מיקרוביאלית כנגד 3 החיידקים הנפוצים ביותר בזיהומים בדרכי השתן.

 

חשוב לזכור כי אומנם מדובר בוויטמין מסיס במים שעודפים ממנו מופרשים דרך השתן, אך מינונים גבוהים של ויטמין C, מעל ל-2,000 מיליגרם ביום, עלולים לגרום לתופעות לוואי או להתנגש עם תרופות, לכן אין לעבור על המינון המומלץ, ובמקרה של מחלות רקע כגון אבנים בכליות כדאי להיוועץ עם גורם מקצועי לפני נטילת הוויטמין.

 

שתיית מים מרובה

אין ספק כי שתייה של מים היא מבורכת, אך ההשפעה של הפעולה לא בהכרח תסייע לגוף להתמודד עם הבעיה הזיהומית. הרעיון שעומד מאחורי נושא זה הוא שככל שנרבה בשתייה, יותר נוזלים יעברו בדרכי השתן והחיידקים יישטפו החוצה, אך למעשה אצל רוב הנשים זה פשוט לא עובד.

 

כשהדלקת מתחילה להיות מורגשת החיידקים ככל הנראה כבר חדרו לתאים והשטיפה לא חזקה דיה כדי להוציא אותם משם.

 

עם זאת, מחקרים הראו כי כמות המים בגוף מתקשרת לסיכון ללקות דלקת בדרכי שתן וכי שתייה מרובה יכולה לסייע למניעת הדלקת. יצירת כמות גדולה יותר של שתן מקשה על החיידקים להיצמד לדופן הרקמה מלכתחילה. המלצת החוקרים היא לשתות 2-3 ליטרים של מים ביום למניעת זיהומים.

 

שתייה מרובה יכולה לסייע למניעת הדלקת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שתייה מרובה יכולה לסייע למניעת הדלקת(צילום: shutterstock)

 

לחכות עד שהדלקת תעבור

דלקת בדרכי השתן שאינה מטופלת עלולה לסכן את בריאות האישה ולהידרדר לפגיעה בשלפוחית או עליית הדלקת לכיוון הכליות עד כדי צורך באשפוז ומתן אנטיביוטיקה דרך הווריד.

 

לטיפול שמתחיל בשלב מאוחר מדי לוקח יותר זמן להשפיע ובינתיים נגרם נזק המלווה בסבל רב. הטיפול בגישה הטבעית מתייחס להתערבות מיד עם תחילת הסימנים הנפוצים וחשוב עוד יותר – הוא מתייחס בראש וראשונה לאספקט המניעתי שמיועד לשבור את מעגל הקסמים של זיהום-טיפול אנטיביוטי-הישנות הזיהום.

 

שמירה על היגיינה

כאן לא מדובר לגמרי במיתוס, שכן שמירה על היגיינה בהחלט חשובה במניעה ובטיפול של דלקות בדרכי השתן. יש מקרים בהם מנגנוני הגנה טבעיים אינם מתפקדים כראוי ומערכת השתן מזדהמת בקלות ללא קשר לרמת ההיגיינה באזור, אך לרוב שמירה על היגיינה מפחיתה את העומס הבקטריאלי באזור ואת הסיכוי לזיהום.

 

חשוב להקפיד על ניקיון האזור על בסיס קבוע ועדיף להימנע משימוש בבשמים וחומרים שפוגעים ברקמות. כדי למנוע סביבה לחה וחמה שתורמת להתרבות החיידקים מומלץ להעדיף בגדים תחתונים העשויים מחומרים טבעיים כמו כותנה למשל.

 

אחד מהגורמים השכיחים להיווצרות הדלקת הם יחסי מין המייצרים סביבה נוחה לכניסת החיידקים לדרכי השתן, ולכן, למרות הפגיעה בספונטניות, רצוי ששני בני הזוג יקפידו על שטיפה לפני ואחרי קיום יחסי המין.

 

כשהדלקות מתחילות לחזור על עצמן בתדירות גבוהה, היתרון של טיפול טבעי הכולל צמחי מרפא, הוא בכך שהטיפול מתייחס בצורה הוליסטית לכלל הגורמים המשפיעים על מערכת ההגנה כמו סטרס, גורמים סביבתיים, תזונתיים או מצבים בריאותיים אחרים שמחלישים אותה, ולכך מותאם טיפול מקיף.

 

הטיפול הטבעי בהחלט יכול להשתלב עם הטיפול התרופתי אך חשוב לעשות זאת לאחר ייעוץ עם מטפל מוסמך.

 

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת והוא לא מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה או הוראה או עצה לשימוש או שינוי או הורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר.

 

נשים בהיריון, מניקות, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

 

הכותב הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דלקת בדרכי השתן. מה יעזור להעלים?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים