שתף קטע נבחר

דלקת בגוף: איך היא נגרמת - ומה הטיפול התזונתי שיעזור

דלקת היא תגובה טבעית ותקינה של מערכת החיסון שמטרתה להגן על רקמות הגוף מפני פגיעה. איך היא נגרמת ואיך תזונה עשויה לתרום לטיפול בה?

בשיתוף אלטמן 

  

דלקת היא תגובה טבעית ותקינה של מערכת החיסון שמטרתה להגן על רקמות הגוף מפני פגיעה. כדוריות הדם הלבנות השייכות למערכת החיסון שלנו מתגייסות בצו 8 למלחמה נגד פולש חיצוני דוגמת חיידק או וירוס.

 

דלקת יכולה להתפתח גם במקרה של פציעה, במצבים של מחלות אוטואימוניות בהן "הגוף תוקף את עצמו", דוגמת מחלות ראומטיות ובנוסף יכולה להתפתח דלקת כרונית כתוצאה ממחלות שונות כמו סוכרת.

 

מה כולל התהליך הדלקתי?

ראשיתו של התהליך הדלקתי הוא בהרחבת כלי הדם באזור הפגוע, וכך מתאפשרת זרימת דם מוגברת ועלייה במספר תאי הדם הלבנים המגיעים לרקמה. תאי הדם הלבנים מתגייסים להגנה מפני הפולש או לשם טיפול ברקמה הפצועה על ידי הפרשת חומרים ביו-אקטיביים המכונים ציטוקינים וחלבונים פעילים נוספים.

 

בנוסף, ישנה עלייה בחדירות כלי הדם שבאזור הפגוע וכך דליפה של נוזל הדם ויצירת בצקת ונפיחות. הכאב נגרם בין היתר בעקבות הנפיחות המאפיינת שלוחצת על עצבים מקומיים המאותתים כאב.

 

מלווה במצבים של כאב. דלקת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מלווה במצבים של כאב. דלקת(צילום: shutterstock)

 

מה התסמינים של דלקת?

דלקת מקומית למשל במפרקים, מאופיינת באודם, נפיחות, נוקשות וכאב. במצבי דלקת מערכתיים אחרים, למשל מחדירת פולש זר, אנו עלולים לראות עלייה בחום הגוף, ירידה בתאבון, חולשה ועוד.

 

מה ההבדל בין דלקת אקוטית לדלקת כרונית?

דלקת אקוטית היא תגובה מקומית חריפה, לרוב כתגובה לחדירת פולש או לפציעה, והיא מלווה בין היתר בנפיחות, אדום וכאב, ובגיוס גדול של לוחמי מערכת ההגנה של הגוף.

 

דלקת כרונית לעומת זאת היא דלקת הנמשכת זמן רב "על אש נמוכה", ועשויה להשפיע על שאר מערכות הגוף.

 

מצב זה מתאפיין ברמות גבוהות מהנורמה של סמנים דלקתיים בדם דוגמת חלבון ה-CRP. דלקת כרונית בעלת השפעה מערכתית, ונמצאה קשורה למחלות שונות דוגמת סוכרת, מחלות לב וכלי דם, ממאירויות שונות ועוד.

 

אם כך אפשר כבר להבין שדלקת היא למעשה חרב פיפיות; ללא התהליך הדלקתי פצעים לא היו מחלימים וחדירת פולשים זרים עלולה הייתה להיות קטלנית. מצד שני כאשר הדלקת נמשכת זמן רב ובעוצמה חריפה היא יוצאת משליטה ועלולה לפגוע בגוף שלנו ו בבריאותנו.

 

מה קורה כשהדלקת יוצאת משליטה?

כפי שכבר הבנו, קיים קשר בין תהליכים דלקתיים למחלות מטבוליות שונות. ישנו מעגל אכזרי בו מחלות מסוימות דוגמת אסטמה, סוכרת ומחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית) מאופיינות במצב דלקתי המעודד פגיעה ברקמות שונות וכך מעלות סיכון לתחלואות נוספות.

 

לכן הפחתת המצב הדלקתי היא מטרה בפני עצמה ויחד עם זאת מהווה אסטרטגיה לשמירה על בריאות איתנה.

 

ומה בנוגע לנזק חמצוני לגוף?

על "רדיקלים חופשיים" בטח כבר שמעתם. אלה הם חומרים עם פעילות ביו-אקטיבית שיוצרת נזק חמצוני ברקמות הגוף.

 

הרדיקלים החופשיים נוצרים באופן טבעי בגופנו אך גם מגיעים מהסביבה (זיהום אוויר, עישון, תזונה). כשרמתם בתא עולה מעבר ליכולת הגוף להתמודד עם נטרולם מתחילה שרשרת תגובות שבסופה מתרחש נזק לתא ופגיעה ב-DNA.

 

המצב הנוצר מכונה "סטרס חמצוני" והוא מעלה סיכון למחלות שונות דוגמת סרטן, טרשת עורקים, מחלות נוירולוגיות דוגמת פרקינסון ואלצהיימר, תהליכי ההזדקנות ועוד.

 

איך מנטרלים את הנזק החמצוני? נוגדי חמצון המגיעים אלינו מהתזונה יכולים לעצור את שרשרת התגובות וכך להגן על הגוף מפני הרדיקלים החופשיים.

 

איך נשלוט בתגובה הדלקתית ונמנע נזק חמצוני?

לתזונה ולאורח החיים שלנו יש השפעה משמעותית על בריאותנו. שמירה על אורח חיים פעיל ועל תזונה המכילה נוגדי דלקת ונוגדי חמצון עשויה להפחית תהליכים דלקתיים.

 

איך תוספי תזונה נוגדי דלקת עשויים לעזור?

פוליפנולים - משפחה של רכיבים הנמצאים במזונות צמחיים שונים ובעלת השפעה על צבעו, טעמו וריחו של הצמח.

 

לתרכובות אלה מיוחסות סגולות בריאותיות רבות, ביניהן יכולת נוגדות דלקת ונוגדת חמצון. שילובם של פוליפנולים בתזונתנו תסייע בהפחתת תהליכים דלקתיים ותהיה בעלת פוטנציאל מניעתי ואף יכולת להיטיב עם הנזק הדלקתי שנוצר. ניתן למצוא אותם למשל בכורכום, יין אדום, בפולי קפה ועוד.

 

כורכום - מחקרים רפואיים מהללים את היכולת שלו להילחם בדלקות ולסייע לגוף להתמודד עם גורמים מזהמים ויראליים, ואף כנוגד חימצון חזק. צריך לקחת את החומר הפעיל במידה מספקת.

 

החומר הפעיל בשורש הכורכום מהווה רק 2%-5% ממנו. כמוסה של כורכום שווה ל-6 כפיות תבלין כורכום. כמות החומר הפעיל (הכורכומנאידים) בכפית כורכום נעה בין 150-250 מ"ג .כדי להגיע להשפעה טיפולית של התבלין כמו במחקרים, עלינו לצרוך בין 500-3,000 מ"ג/יום. כורכום c3 advance הינו עם אפקט אנטי חימצוני.

 

 אומגה 3 – חומצת שומן חיונית הנמצאת בעיקר בדגים ממים עמוקים, בזרעי פשתן, זרעי צ'יה ועוד. חומצות שומן הינן בעלות תכונות אנטי דלקתיות ואף נמצאו כמפחיתות רמות טריגליצרידים בדם ובעלות תרומה לתפקודים קוגניטיביים ולזיכרון.

 

 ויטמין E – ויטמין המשמש כנוגד חמצון חזק. את הוויטמין ניתן למצוא בדגנים מלאים דוגמת שיפון ושעורה, באגוזים וזרעים, באבוקדו, בשמן זית ועוד.

 

הכותבות הן צוות מדעי אלטמן

 

בשיתוף אלטמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כשבגוף יש דלקת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים