שתף קטע נבחר

מתי ואיך להשתמש באביזרי תמיכה לאיברים כואבים

מפחדים להרים משאות ושוקלים לרכוש חגורת גב? מפרק היד כואב במהלך עבודה על המחשב והמליצו לכם על מתקן מקבע? מפחדים לקרוע רצועות בברך במהלך משחק כדורסל ושוקלים לקנות עבורה מגן מיוחד? שי גרינברג עושה סדר ומסביר אילו תומכים אורתופדיים באמת יועילו במשהו, ומתי

אם אתם סובלים מכאב באחד ממפרקי הגוף, סביר להניח שאנשי המקצוע ימליצו לכם להניע אותו ולבצע תרגילים לחיזוק השרירים שמייצבים את המפרק. זאת מתוך הבנה שהפעלה שרירית נכונה גורמת להפחתת כאב ולשיפור בתפקוד המפרק. הבעיה היא שלעיתים התנועות האלה עלולות בטווח הקצר לגרום לכאב.

  

מצד שני, חלק מאנשי המקצוע ימליצו על שימוש בתומך אורתופדי, שנותן תמיכה חיצונית למפרק ולמעשה מגביל את התנועה שלו. השימוש בתומך יכול להפחית את הכאבים, אך מצד שני לפגוע בתנועה הטבעית של המפרק ולאורך זמן להחליש את השרירים.

  

בשנים האחרונות גדל היצע סוגי התומכים, הטכנולוגיה משתפרת ונוחות השימוש עולה בעקביות. היקף המכירות של תומכים אורתופדיים הגיע בשנת 2015 לכשלושה מיליארד דולר, והתחזיות צופות עוד עלייה משמעותית בשנים הבאות. אז מומלץ להשתמש בתומכים, או לא? ואם כן, מתי? הנה התשובות.

 

קיראו עוד על התמודדות עם כאבים:

כאבי מפרקים: האם מנוחה עוזרת - ומהם הטיפולים החדשים

דלקות מפרקים: 6 דרכים להתמודדות עם המחלה

כאבי גב תחתון: כל הטיפולים שבאמת יקלו

  

צוואר (צילום: shutterstock)
תומך צוואר. יעיל רק לטווח הקצר יותר(צילום: shutterstock)

 

תומך צוואר

ההיגיון: כתוצאה מישיבה מול המחשב או שימוש מופרז בטלפון הנייד, שיעור כאבי הצוואר באוכלוסייה נמצא בעלייה מתמדת. כאשר הראש מוטה למטה לאורך שעות, העומס על חוליות ושרירי הצוואר גדול מאוד - מה שגורם לעלייה בשיעור כאבי הצוואר.

  

יעילות: הפופולריות של תומכי צוואר (צווארון) ירדה משמעותית בשנים האחרונות, בשל חשש ששימוש ממושך בהם עלול לפגוע בשרירי הצוואר. אולם לפי מחקרים, כשהכאבים מלווים בהקרנות לידיים, הרגשת נמלול ואף ירידה בכוח השרירים - שימוש בתומך צוואר רך בשבועיים הראשונים, במשך מספר שעות ביום, גורם להטבה משמעותית.

 

תומך כזה התגלה כיעיל יותר מתומך קשיח, ויעילותו הייתה אפילו זהה לטיפולי פיזיותרפיה. לעומת זאת, כאשר כאבים ממוקמים רק באזור הצוואר עצמו, כאשר מדובר בכאבים כרוניים שנמשכים מעל שלושה חודשים, או לאחר תאונת דרכים (תסמונת צליפת שוט), אין יעילות לשימוש בתומך צוואר. למעשה, הוא אפילו עלול לפגוע בקצב ההתאוששות. תוכנית תרגול שכוללת הדרכה לתנועה יעילה הרבה יותר.

  

שורה תחתונה: יעיל רק כשכאבי הצוואר מלווים בהקרנות לזרועות, ובטווח הקצר בלבד.

 

חגורת גב. מומלץ ללבוש אותה רק בימים הראשונים של הכאב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חגורת גב. מומלץ ללבוש אותה רק בימים הראשונים של הכאב(צילום: shutterstock)

 

חגורת גב

ההיגיון: בהתחשב בכך שכ־80 אחוז מאיתנו נסבול מכאבי גב בשלב כלשהו, שימוש בחגורה שתומכת בגב התחתון נשמע כמו פתרון נוח לייצוב החוליות, למניעת פציעות ולהחלמה מהירה מכאבי גב.

  

יעילות: מחקרים רבים בדקו את ההשפעה של שימוש בחגורת גב והראו תוצאות לא אחידות. היא התגלתה כיעילה בעיקר בקרב אנשים שעובדים בעבודות פיזיות הכרוכות בהרמת משאות כבדים על בסיס יומיומי.

 

מבחינה ביו־מכנית, שימוש בחגורת גב לא באמת מפחית את העומסים המופעלים על המבנים האנטומיים של הגב התחתון. היתרון הגדול שלה הוא פסיכולוגי: היא נותנת הרגשה שהגב יציב, ולכן מפחיתה את החשש של אנשים לבצע תנועות עם הגב. לכן, הם חוזרים לתפקוד ולשגרת חייהם מהר יותר, וזה השלב החשוב ביותר בהתמודדות עם כאבי גב.

  

שורה תחתונה: שווה רק אם אתם מרגישים "בטוחים" יותר איתה. מומלץ ללבוש אותה רק בימים הראשונים של הכאבים. בשימוש ממושך היא עלולה דווקא להאט את קצב הירידה בכאב.

 

תומך ברך קל. לכאב קל שלא מגביל ()
תומך ברך קל. לכאב קל שלא מגביל

  

תומך ברך

ההיגיון: הברך היא המפרק הפגיע ביותר בזמן פעילות ספורטיבית וזה שחשוף ביותר למחלות ניווניות של הסחוס, שגורמות להופעת כאבי ברכיים בזמן הליכה, עליית מדרגות ועוד.

  

יעילות: במהלך השנים התפתחו תומכים בעלי דרגות הגנה שונות, שיעילותם תלויה בחומרת הכאב. כאשר מדובר בהופעת כאב לא מוכר בברך, שלא מגביל את ההליכה או התפקוד היומיומי, מתברר ששימוש בתומך רך ללא כל תמיכה יעיל בהפחתת הכאבים.

 

כאשר מדובר בכאב כרוני שנמשך מעל לשלושה חודשים ומגביל את ההליכה והתפקוד, או בכאב שמלווה בשינוי על רקע ניווני במבנה הברך, תומכים מסיביים יותר - שכוללים תמיכה קשיחה משני צידי הברך - נמצאו יעילים בהפחתת הכאבים. הם גם מפחיתים את העומסים הביו־מכניים שפועלים על עצמות הברך, מה שיכול להאט את הפגיעה ברקמת הסחוס.

  

לעומת זאת, אם אתם סובלים מפגיעה ברצועות הברך או מעוניינים למנוע פגיעה כזו, ועוסקים בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית שכוללת שינויי כיוון - אין צורך בתומך מסיבי ומורכב יותר. מחקרים מראים שתומכים שכוללים מספר צירים, אינם יעילים בהפחתת העומס המופעל על רצועות ועצמות הברך בזמן הפעילות.

 

שורה תחתונה: לכאב קל שלא מגביל - תומך רך. לכאב כרוני מגביל - תומך עם צירים קשיחים. אותו תומך מומלץ גם לאנשים שסבלו בעבר מכאבי ברכיים ומעוניינים לעסוק בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית.

  

תומכים רכים יותר אמנם יעילים בהפחתת הנפיחות, אך אינם יעילים בשמירה על יציבות הקרסול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תומכים רכים יותר אמנם יעילים בהפחתת הנפיחות, אך אינם יעילים בשמירה על יציבות הקרסול(צילום: shutterstock)

 

תומך קרסול

ההיגיון: הקרסול הינו מפרק מורכב, שמצד אחד נושא את רוב משקל הגוף ומצד שני מאפשר תנועה רבה לכף הרגל. זה גורם לו להיות פגיע, בעיקר במצבים טראומטיים, נפילות או איבוד שיווי משקל רגעי, שגורם לפגיעה בתפקוד הרצועות. הפגיעה המוכרת היא נקע, שמלווה בכאב ובנפיחות.

  

יעילות: מחקרים מראים ששימוש בתומכי קרסול קשיחים זמן קצר לאחר טראומה, או במצבים של כאבים בקרסול על רקע של דלקות גידים, הוא טיפול יעיל מאוד בהפחתת הכאב והחזרה לתפקוד מהיר של הקרסול. עד כמה? כמו טיפולי פיזיותרפיה.

 

לעומתם, תומכים רכים יותר אמנם יעילים בהפחתת הנפיחות, אך אינם יעילים בשמירה על יציבות הקרסול. לעומת היעילות בטווח הקצר, שימוש ממושך בתומכים קשיחים על בסיס יומיומי ובמהלך פעולות שגרתיות לא מומלץ, ואף עלול לפגוע ביציבות הדינמית של מפרק הקרסול. השימוש מומלץ רק בזמן פעילות ספורטיבית עצימה על מנת למנוע פגיעות חוזרות.

  

שורה תחתונה: שימוש בתומך קשיח מומלץ עד שבועיים לאחר טראומה, כשיש דלקות בגידי הקרסול, או בזמן פעילות ספורטיבית עצימה. שימוש יומיומי עלול להזיק.

  

תומך כף יד

ההיגיון: בעולם המודרני, גידים, רצועות, מפרקי ועצבי כף היד חשופים לעומס רב במהלך הקלדה במחשב ושימוש בטלפון הנייד. העומס מופעל על אזור עדין, שכולל עצמות קטנות ושרירים וגידים דקים. זו הסיבה לשיעור עולה של דלקות וכאבים באזור זה.

  

יעילות: כאשר מופיע כאב באזור מפרק כף היד או האצבעות, בעיקר האגודל, ואנו ממשיכים בהקלדה, זה עלול לעכב משמעותית את ההחלמה. בשל המורכבות האנטומית של מפרק זה, קיבוע המפרק על ידי תומך יכול להיות פתרון יעיל לא רק בהפחתת הכאב, אלא גם בזירוז ההחלמה ומניעה של כאבים.

 

שימוש בתומך קשיח גם במהלך היום וגם במהלך הלילה, נמצא יעיל גם במצבים של כאבים עצימים. כאשר מדובר בכאבים פחות חמורים, שימוש בתומך קשיח של כף יד יעיל בעיקר בזמן ביצוע פעולות שמעמיסות על המפרק.

  

שורה תחתונה: יעיל לטיפול בכאבים בדרגות שונות. משך השימוש תלוי בעיקר בחומרת הכאבים. שימוש ממושך לרוב לא גורם להגבלה בתפקוד של כף היד.

  

הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף בהרצליה לשיקום פיזיותרפיה וכושר אישי

 


פורסם לראשונה 19/05/2019 11:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האביזרים שיעלימו את הכאבים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים