שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: הטיפול שנמצא יעיל לחולי פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא מחלת כאב שאין לה הסבר והטיפול בה לא יעיל במקרים רבים. מחקר ישראלי שבחן מאות חולים מצא כי 81% מהחולים העמידים לטיפול, דיווח על הטבה ניכרת במצבם לאחר חצי שנה בטיפול בקנאביס רפואי

מחקר ישראלי שעקב אחר מאות חולי פיברומיאלגיה במשך חצי שנת טיפול בקנאביס רפואי מצא כי הטיפול הפחית משמעותית את הסימפטומים מהם סבלו החולים.

 

הטיפול, כך נמצא במחקר שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Journal of Clinical Medicine הפחית את רמת הכאב הכרוני של חולים מרמה ממוצעת של 9 לרמה של 5, וכן הפחית את כמות השימוש בתרופות ממכרות לשיכוך כאב בכמעט רבע מהחולים.

 

פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) היא מחלת כאב כרוני המלווה בעייפות וברגישות. המחלה, אשר נפוצה יותר בקרב נשים, גורמת לכאב מפושט במערכת השרירים ופוגעת ב-3-4 אחוזים מכלל האוכלוסייה. הגורמים למחלה אינם ידועים ויעילות הטיפול בה מוגבלת ביותר. פיברומיאלגיה מאובחנת על ידי תגובת כאב בלחיצה על לפחות 11 נקודות בגוף מתוך ה-18 הרגישות שמאפיינות חולים.

 

קראו עוד:

"הפכתי לצל של מה שהייתי פעם": לחיות עם פיברומיאלגיה

החיים עם כאב שלא נגמר: נטע לא מוותרת לפיברומיאלגיה

הכאב איתך 24 שעות ביממה. לחיות עם פיברומיאלגיה

 

"עקבנו אחר 367 חולים במשך חצי שנה של טיפול בקנאביס רפואי בחברת 'תיקון עולם'", מפרט ד"ר יפתח שגיא, רופא ביחידה לראומטולוגיה בבית חולים סורוקה וחוקר במרכז למחקרים קליניים של בית החולים. "מדובר במחקר הכי גדול שפורסם עד היום בטיפול בקנאביס רפואי בחולי פיברומיאלגיה".

 

קנאביס רפואי (צילום: shutterstock)
נמצא יעיל וללא תופעות לוואי חמורות(צילום: shutterstock)

 

במחקר נמצא כי יותר מ-81% מהחולים דיווחו בתום חצי השנה על הטבה ניכרת במצבם. רמת הכאב הכרוני עליה דיווחו המשתתפים פחתה מרמה של 9 בסולם של 0 עד 10, לרמה של 5. 73% מהחולים דיווחו גם על שיפור בהפרעות בשינה, אחד התסמינים הנפוצים של המחלה.

 

"לא מדובר בריפוי המחלה, אך בהחלט מדובר בנתונים מעודדים. קנאביס הוא טיפול בקו אחרון לחולי פיברומיאלגיה. המחקר בוצע בחולים הקשים והעמידים ביותר, שנדרשו להוכיח טיפול של שנה לפחות בתרופות קונבנציונאליות", מפרט ד"ר שגיא, שיחד עם פרופ' ויקטור נובק, פרופ' מחמוד אבו שקרא וליהי בר-לב שליידר, מנהלת תחום המחקר בתיקון עולם, ערכו את המחקר.

 

22% דיווחו על הפחתה או הפסקת נטילת תרופות ממכרות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
22% דיווחו על הפחתה או הפסקת נטילת תרופות ממכרות(צילום: shutterstock)

 

"החולים דיווחו על שיפור משמעותי במצבם הפיזי ובאיכות החיים שלהם", מוסיף ד"ר שגיא, "יותר מ-22% מהחולים דיווח על הפחתה או הפסקה של תרופות אופיאטיות לשיכוך כאב. יותר מ-20% הפחיתו מינון של תרופות בנזודיאפיניות לנדודי שינה.

 

"המודעות לנזקים של תרופות ממכרות רק הולכת וגוברת בעולם. תרופות אופיאטיות גובות חיי אדם. תופעות הלוואי עליהן דיווחו חלק קטן המשתתפים היו סחרחורות, יובש בפה והפרעות עיכול, כך שבטווח הקצר מדובר בטיפול שהוא גם בטוח".

 

ד"ר שגיא מסתייג ומוסיף: "עדיין אין נתונים על ההשפעה ארוכת הטווח של קנאביס ולמחקר לא הייתה קבוצת ביקורת, אך התוצאות מצביעות על אינדיקציות חיוביות שמעודדות עוד מחקר בתחום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפול בפיברומיאלגיה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים