שתף קטע נבחר

מדענים מצאו: כך מאתרים אותנו היתושים ממרחק - ועוקצים

חוקרים אמריקנים מצאו כי ליתושות (הן אלו שעוקצות) יש חוש ריח מפותח ביותר המכוון אותם אל הריח שלנו שנודף מהעור ומהנשימה. בעזרת העיניים הן מתכווננות במטס מהיר ישירות בדרך לעקוץ אותנו, למצוץ את הדם וכך לזכות באנרגיה להמשך פעילותן

אם שאלתם את עצמכם איך זה שאתם או ילדיכם נעקצים יותר מכולם, עכשיו אולי יש לכך תשובה: חוקרים מצאו כי יתושות (שכן רק נקבת יתוש היא זו שעוקצת) יכולות להריח אתכם ממרחק של 30 מטרים ובעזרת מנגנון הראייה לטוס ישר אל העור שלכם, להחדיר את המחט ולמצוץ את דמכם, לקבלת אנרגיה בדרך להמשך מסע ההזנה ההישרדותי שלהם. המחקר פורסם בכתב העת Current Biology.

 

מטרת המחקר הייתה לסייע לפתח כלים לבקרה או ביעור של אוכלוסיות יתושים המפיצים מחלות קשות כמו קדחת דנגה, קדחת הנילוס המערבי, זיקה וקדחת צהובה. היתושים מרחיבים את טווח פעילותם, ככל שהולכת ועולה טמפרטורת כדור הארץ.

 

קיראו עוד

יתוש, שושנת יריחו וסקביאס: איך לטפל בעקיצות הקיץ

הסבר מדעי: למה יתושים עוקצים אתכם יותר מאחרים?

 

עקיצת יתושה. מתבייתת עליכם ממרחק של 30 מטרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עקיצת יתושה. מתבייתת עליכם ממרחק של 30 מטרים(צילום: shutterstock)

 

גם אם לא חשבתם: היתושות רואות אותנו

כחלק מהמחקר שנערך באוניברסיטת וושינגטון, קשרו המדענים יתושות מסוג Aedes aegypty לתיל זעיר, הניחו אותן במעין סימולטור טיסה ובו מאות נורות LED מבוקרות ומדדו את תגובותיהן. בניסוי נפרד, יצרו החוקרים יתושים מהונדסים גנטית, חתכו את ראשיהם ובחנו את הפעילות המוחית שלהם תחת מיקרוסקופ, כאשר פעילותם העצבית פלטה אור ירוק זוהר.

 

במהלך הניסויים על כ-250 יתושים, העבירו החוקרים גז פחמן דו חמצני המדמה את נשימת האדם, ושינו את תצוגת נורות ה-LED. המדענים מצאו כי ריח של פחמן דו חמצני גרם ליתושות הקשורות בחוט התיל להכות בכנפיים מהר יותר. המדענים עוד הבחינו כי בסביבה חשוכה, ניסו היתושות לנוע מהר יותר לעבר מקור הפחמן הדו חמצני.

 

מאוחר יותר ביצעו החוקרים את אותן בדיקות על יתושים כאשר הם זורחים באור ירוק פלואורסצנטי בעת פעילות המערכת העצבית. בעת פליטת פחמן דו חמצני לעברם, הבחינו החוקרים כי האזורים העצביים האופטיים האחראים על מערכת הראייה, פלטו כמות גבוהה מאוד של אור ירוק,  המעיד על פעילות גבוהה של מערכת העצבים הוויזואלית.

 

המחקר כאמור מצא כי ריח של נשימה אנושית עשוי להפעיל ולשפר את היכולת של היתושים לראות אותנו. החוקרים הסבירו כי הממצאים עשויים להוביל את המדענים לפתח ריחות מסוימים שיפתו את היתושים ויהרגו אותם או יגררו אותם להטיל את הביצים שלהם במלכודות, כך שיביאו למיגורם.

 

למה העקיצה כה מגרדת?

נקבת היתוש, שהיא כאמור זו שעוקצת, ניזונה מפירות, אולם כשמגיע הרגע לייצר ביצים ולהטילן, היא זקוקה לחלבונים, אותם היא מקבלת מהדם שלנו.

 

כשהיתושה דוקרת את העור, היא מפרישה את הרוק שלה שמכיל אנזימים מעכלים ונוגדי קרישה המסייעים לה למצוץ את דמנו במהירות וביעילות.

 

הגוף שלנו, שמבחין בפולש זר (היתושה העוקצת), מתחיל במעין מלחמה, ומפריש את החומר היסטמין. המדובר בחומר שמצוי בכל רקמות הגוף, וכחלק מתגובה אלרגית הוא גורם להרחבת כלי דם. ההרחבה הזו גורמת לאדמומיות, ולזליגה של נוזל מתוך כלי הדם סביב אזור העקיצה.

 

בתוך כך, גורם ההיסטמין לגירוי של סיבי עצב בעור, ומכאן תחושת הכאב והרצון לגרד את אזור העקיצה.

 

אלא שכל גירוד נוסף גורם לשחרור של כמויות נוספות של היסטמין, לנפיחות גדולה יותר ולמעשה להחרפת הגירוי. הגירוד גם עלול לפצוע את העור ולגרום לזיהום של איזור העקיצה.

 

 

ואם כבר נעקצתם – מה תוכלו לעשות?

נסו לקרר את המקום, מה שיסייע לכיווץ כלי הדם ולהפחתת הגירוי.

  • טיפול בתרופות מפחיתות אלרגיה, בטיפות או במשחה, עשוי לסייע להפחית את האדמומיות והגירוי.
  • אם איזור הגירוי אינו מדמם או מפריש, יש הממליצים למרוח משחת שיניים או אצטון המפסיקים את הגירוד, אם כי השיטות הללו לא הוכחו מדעית.
  • שיטה נוספת היא הנחת פד הטבול במים חמים אך לא רותחים על איזור העקיצה. חימום איזור העקיצה יגרום לשחרור כל ההיסטמין באיזור בבת אחת, מה שימנע את הגירוד למשך כ-10 שעות.
  • במקרה של גירוד מתמשך, עשוי הרופא להמליץ על מריחת משחה המכילה סטרואידים. אם האיזור הזדהם, לא יהיה מנוס מטיפול אנטיביוטי.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא לגרד את מקום העקיצה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים