שתף קטע נבחר

מעסיקים פראמדיק במקום רופא: טרם לשימוע במשרד הבריאות

הנהלת רשת מרפאות טרם הוזמנה לשימוע בשל תלונה על מתן ייעוץ וטיפול החורג מסמכות במרפאות המטיילים של הרשת. טרם: "דוחים מכל וכל את הטענות"

האזינו להקלטת השיחה עם מוקדנית טרם: 

 

 

הנהלת רשת המרפאות טרם הוזמנה לשימוע במשרד הבריאות, עקב תלונות על טיפול וייעוץ רפואיים, שחורגים מסמכות במרפאות המטיילים של הרשת.

 

על פי התלונה, מטופלים במרפאות המטיילים של טרם, קיבלו ייעוץ וטיפול על ידי פראמדיקים. הנחיות משרד הבריאות מאפשרות רק לרופאים ולאחיות שהוסמכו לכך להעניק לנוסעים לחו"ל ייעוץ ולחסנם.

 

בעקבות תלונה שהוגשה בנושא, הוזמנה הנהלת רשת המרפאות לשימוע. מנהלת המחלקה לבקרה על השירותים הרפואיים בקהילה במשרד הבריאות, השיבה למתלונן כי לאחר תלונתו, "בוצעו מספר בקרות. בעקבות הבקרות חברת טרם זומנה לשימוע באחד בספטמבר אצל פרופ' גרוטו, המשנה למנכ"ל המשרד".

 

בהמשך תשובתה מתארת מנהלת המחלקה כי "לפראמדיקים אין הרשאה וסמכות לבצע חיסונים. רק רופא יכול להוציא מרשם למלריה ולאורמוקס (תרופה למחלת גבהים א.ע.)".

 

מרפאות טרם מרפאת טרם ( )
מרפאת המטיילים של טרם בבני ברק

 

חוזר משרד הבריאות: רופא או אחות מוסמכים להעניק טיפול

בהקלטה של פקידה במוקד הזמנות התורים של הרשת, משיבה הפקידה כי הייעוץ למתן חיסונים או תרופות במרפאות המטיילים מתבצע על ידי פראמדיקים. "אצלנו הפראמדיק מחסן. זה פראמדיק שעבר הכשרה של משרד הבריאות. הוא יודע הכל. אם הוא יחשוב שהוא צריך לתת לך מרשם למשהו, אז כן, הוא ייתן לך מרשם", פירטה הנציגה.

 

חוזר ראש שירותי בריאות הציבור של משרד הבריאות מחודש אוקטובר אשתקד, קובע מי מוסמך להעניק טיפול במרפאות חיסונים. המטפל, כך מגדיר החוזר, הוא רופא או רופאה, אח או אחות שעברו הכשרה ייעודית במשרד הבריאות. בחוזר אף מודגש כי רצוי שהאח או האחות יעבור קורס על בסיסי בבריאות הציבור וכי הרופא או הרופאה במרפאת החיסונים יהיו מומחים בבריאות הציבור, ברפואת ילדים או משפחה, רפואה פנימית או מתמחה במחלות זיהומיות. פראמדיקים אינם יכולים לעבור הכשרה זו.

 

במקרה אחר, אשר תיעודו הגיע לידי ynet, צולמה פראמדיקית בסניף בראש העין של רשת המרפאות, אשר נותנת למטייל ייעוץ בדבר נטילת תרופות נגד מלריה ומדריכה אותו כיצד לטפל במחלת גבהים.

 

קיראו עוד:

"במוקדי טרם מעניקים למטופלים טיפול החורג מסמכותם"

באה עם שטף דם מוחי ל"טרם" - הרופא שלח אותה לישון

מסקנות חמורות נגד "טרם" בעקבות מותה של נוגה בת ה-4

נוגה שוחררה ממוקד טרם – ונפטרה מהתייבשות 3 שעות לאחר מכן

  

פרוטוקולים טיפוליים למצבים רפואיים

מסיכומי ביקור של מטופלים במרפאות המטיילים של הרשת, עולה כי הם קיבלו מרשמים לתרופות וחיסונים כשעל המסמכים אין חתימת רופא.

 

בחודש יולי אשתקד פרסמנו כי מעדויות של עובדי הרשת עולה, כי עובדים שאינם רופאים מעניקים למטופלים טיפול שאינו בסמכותם. בין היתר, מטופלים קיבלו זריקות וולטרן להקלה על כאבי גב מאנשי צוות שאינם רופאים, אחרים הופנו לבדיקות על ידי פראמדיקים שאינם מוסמכים לעשות זאת.

 

בחודש אוגוסט 2017 בוצעה ביקורת פתע במוקד לילה של טרם בקרית גת, אשר העלתה ממצאים בדבר חריגת אנשי צוות של מוקד טרם, מסמכותם הקבועה בחוק.

 

בראשית דו"ח הביקורת שחיברו אנשי משרד הבריאות מצוין, כי "צוות המוקד לא איפשר לצוות הבקרה להיכנס לבצע בקרה בטענה שיש הנחיה ממנכ"ל החברה לחכות למנהלת צוות הפראמדיקים". צוות הביקורת מוסיף ומפרט כי לאחר כעשרים דקות, ובעקבות התרעות כי מניעת כניסתם של אנשי משרד הבריאות תוביל להכשלת המרפאה, הוכנס צוות הביקורת למרפאה.

  

בדו"ח שחיברו אנשי משרד הבריאות נכתב כי "בעת הבקרה עבדו במוקד פראמדיקים החורגים מסמכויותיהם על פי חוק". בהמשך הדו"ח מתואר כי "קיימים פרוטוקולים טיפוליים לטיפול במצבים רפואיים שכיחים. בפרוטוקולים מצוין באילו מקרים הצוות הסיעודי לא צריך להתייעץ עם הרופא ויכול להתחיל טיפול לבד. חלק מסמכויות אלו חורגות מהחוק".

  

בהמשך הביקורת נכתב כי פראמדיקית שהועסקה במרפאה כעוזרת רופא, לא עברה את ההכשרה הנדרשת על ידי משרד הבריאות, וכי סמכויותיה חורגות מסמכויות עוזר הרופא שמוגדרות בתקנות. את הדו"ח חתם צוות הביקורת בכותבו כי "יש לוודא שעבודת הצוותים המטפלים היא על פי סמכויותיהם בחוק". 

 

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הנהלת החברה זומנה לשימוע בנושא. בהתאם לתוצאות השימוע יתקבלו החלטות המשרד".

 

מרשת טרם נמסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את הטענות. בניגוד גמור לנאמר, הטיפול שניתן היה מקצועי ומדויק ועל ידי הגורמים המוסמכים ובהם רופאים, אחיות מוסמכות ופראמדיקים תחת השגחת רופא. יובהר שאין כל צורך ברופא למתן הייעוץ, וכך נהוג גם בלשכות הבריאות של משרד הבריאות עצמו וכל ניסיון לטעון אחרת היא שקר מוחלט.

 

"בנוגע למטופל, מדובר בבנו של ד"ר נתן חביב, אשר מצוי בסכסוך אישי עם טרם, ובידי טרם הוכחות כי הוא פעל ופועל שלא בתום לב וזאת במטרה לנסות ולהכשיל את אנשי הצוות של טרם ממניעים אישיים, ולמרות זאת אנו שמחים כי לא נפל כל דופי גם בפעילות זו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
טיפול חורג מסמכות. מרפאת טרם
צילום: מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים