שתף קטע נבחר

לא תאמינו איך ה"סלפי" יכול להציל את חייכם

תשכחו מה"דאק פייס" והסלפיז שאתם מעלים ללא הרף לאינסטוש. התמונות בסמרטפון יכולות באמת להציל חיים. אפליקציה חדשה מבטיחה אפילו לאתר חשש לעיוורון אצל תינוקות. הנה המחלות שאפשר לעלות עליהן באמצעות התמונה – ולרוץ לרופא

אתם מצטלמים ללא הרף בתמונות "סלפי" וממהרים להעלות אותם לאינסטגרם, מייחלים לצפיות ולייקים, אבל האם ידעתם שהתמונות לפעמים גם עשויות להציל חיים? ברחבי העולם תועדו לא מעט מקרים שבהם התמונות שהועלו לרשתות החברתיות העלו חשד למחלה, ובעצם גם הצילו את בריאותם ואפילו את חייהם של המצולמים. אספנו כמה דוגמאות למחלות כאלה, שניתן לחשוד בקיומן אפילו דרך תמונה.

 

סלפי זוגי (צילום: Shutterstock)
כך הסלפי יכול להציל את הבריאות שלכם(צילום: Shutterstock)

 

קיראו עוד:

מחקר מגלה: הקשר המפתיע בין ניתוח אף לצילום סלפי

ממצאים חדשים: האם הסמארטפון גרם להופעת "קרניים" בגולגולת?

 

מעיניים אדומות ללבנות

אפליקציה חדשה שהושקה לאחרונה, היא הבשורה האחרונה בתחום האבחון העצמי והיא נועדה לגלות מצב הקרוי לויקוקוריה, השתקפות חיוורת מאחורי העין, שעלולה להוות סימן למחלה מסוכנת בתינוקות וגם במבוגרים.

 

קשה מאוד לרופאי ילדים לבצע בדיקת עיניים לתינוקות, משום שהם נוטים לעצום את עיניהם בחוזקה. אפליקציה חדשה בסמרטפון מנצלת את העובדה שהורים נוטים לצלם את הרך הנולד בלי סוף כשהוא מביט לעבר המצלמה, וכך למעשה לעלות על הממצא העיני המסוכן.

 

היה זה בנו של בראיין שואו, נוח, שאיבד את ראייתו בשל סרטן. הרופאים אבחנו שנוח סובל מנוירובלסטומה כשהיה בן 4 חודשים, לאחר שהאירו את עיניו, וגילו שההחזר שמשתקף דרך האישונים (אותם חורים שחורים בעיניים) הוא לבן, ולא אדום.

 

  ( )
האפליקציה שבודקת את החזרי האור בעיניים

 

בראיין, אביו של נוח, מדען במקצועו, היה זה שעלה על המצב ראשון, כשהבחין בתמונות שצילם את בנו, כבר בגיל 12 ימים לחייו, באותה השתקפות לבנה מהאישונים, שאמורה להיות לרוב כהה או אדומה. בראיין החליט ליצור אפליקציה בשם CRADLE (עריסת תינוק), העושה שימוש בתבונה מלאכותית כדי לאתר את אותה עין לבנה המשתקפת מהאישונים, ועלולה להצביע על מחלת עיניים קשה ואפילו קטלנית כמו זו שלקה בה בנו.

 

כדי לבחון את האפליקציה, בראיין ועמיתיו בדקו 50 אלף תמונות שבהם מופיעים 40 ילדים. מחציתם היו בריאים, ומחציתם השנייה אובחנה בסרטן עיניים או מחלת עיניים אחרת. האפליקציה סורקת את התמונות שבסלולרי ומוצאת את אלה שבהם עולה חשד למצב הקרוי לויקוקוריה", כאמור, אותה השתקפות לבנה של האישונים.

 

לדברי המפתחים, האפליקציה עשויה לגלות התחלה של המחלה כשנה ו-3 חודשים לפני אבחונה. במילים אחרות, האפליקציה עשויה לתת להורים חשד לאבחון, ולהציל את העין או את בריאותו של המצולם, לפני שהמחלה מידרדרת.

 

צפו בווידאו הסלפי שהציל את חייה של סטייסי יפס:

 

 

הסלפי שאבחן שבץ

חייה של סטייסי יפס הקנדית, ניצלו ככל הנראה בזכות הסלפי: היא צילמה את עצמה בזמן שלקתה בשבץ מוחי בפעם השלישית, הראתה אותו לרופאים שטענו קודם לכן כי מדובר ב"סתם לחץ", והפעם החלה לקבל טיפול, ונרפאה.

 

יפס, מזכירה משפטית מטורונטו, פנתה יומיים קודם לכן לחדר המיון הסמוך לביתה, לאחר שחשה חוסר תחושה בפנים וליקוי בדיבור בזמן שצפתה בטלוויזיה. היא פנתה לבית החולים המקומי, אולם הרופאים שיחררו אותה לביתה לאחר שטענו כי מדובר בתגובת חרדה.

 

התחושה החריגה חזרה יממה אחר כך. היא חזרה שוב בפעם השלישית יומיים לאחר האירוע הראשון, כשהיא ברכב. הפעם היא כבר הייתה בטוחה שמשהו אינו כשורה. היא עצרה בצד והחליטה לתעד את התחושה בצילום וידאו-סלפי. "התחושה מתרחשת שוב", היא קראה. "אני חשה את העיקצוץ בצד שמאל. אני לא יודעת למה זה קורה לי".

 

יפס הגיעה למקום עבודתה, שם הראתה את הווידאו לעמיתיה, שמיד ליוו אותה בחזרה לחדר המיון, הפעם בבית חולים אחר. שם צפו הרופאים בוידאו וקבעו כי אכן מדובר בשבץ מוחי חולף.

 

מדובר בשלב מקדים לשבץ מוחי קבוע. שבץ מוחי חולף, המכונה TIA, מתרחש כאשר קיימת הפרעה זמנית בזרימת הדם למוח. התוצאה היא פגיעה חולפת בתפקודים המוחיים, שיכול להתבטא במגוון תסמינים, הכוללים ליקוי חולף בדיבור, בלבול, שיתוק באיזור מסוים בפנים או בגוף, ולעתים גם איבוד הכרה, חוסר התמצאות, כאבי ראש ותסמינים נוירולוגיים אחרים.

 

מאחר שלא מדובר בחסימה מלאה, כפי שמתרחש בשבץ מוחי (CVA), התסמינים הללו זמניים, ועשויים להתרחש בין מספר שניות למספר שעות, לאחריהן חוזר לרוב התפקוד הרגיל. עם זאת, מדובר בסימן אזהרה שהשבץ המוחי הגדול בדרך.

  

רופאיה של יפס אשר צפו בוידאו והחליטו, כאמור, שהתסמינים מתאימים לאירוע מוחי חולף. בדיקת ה-CT אכן הראתה כי קיימת הפרעה בזרימת הדם, והם החלו להעניק לה טיפול בתרופה לדילול דם ובתרופה להפחתת כולסטרול. הרופאים אמרו לה כי הסלפי הזה ייתכן והציל את חייה, רגע לפני שהשבץ המוחי הגדול היה תוקף.

 

מנפיחות בצוואר להפרעה בבלוטת התריס

כוכבת סדרת הריאליטי האמריקנית "עקרות הבית האמיתיות של בוורלי הילס", דניס ריצ'רדס, הודתה לאחרונה למעריציה. לא בזכות סלפי, אלא תמונות מאיחוד כוכבות סדרת הטראש הפופולרית, שהעלו חשד בקרב מעריציה.

 

עם פרסום התמונות מאירוע האיחוד, החלו המעריצים להעלות פוסטים על כך שריצ'רדס נראית "מעט שונה", ושצווארה נפוח. ריצ'רדס קראה את התגובות, וראתה שאכן כך הדבר. היא ניגשה לבדיקות רפואיות, שאישרו כי בלוטת התריס שלה אינה תקינה, מצב הקרוי "גויטר".

 

  ( )
הבלוטה בצווארה של דניס ריצ'רדס

 

המדובר בהגדלה של בלוטת התריס שעלולה להתרחש מסיבות שונות. ריצ'רס לא פירטה מה גרם לבעיה בבלוטת התריס, שבמקרים מסוימים גם עלול לגרום להפרעות קצב לב קטלניות, אבל מסרה ששינתה את תזונתה לדלת גלוטן, מה שהוביל להשערה שייתכן והמדובר במחלת הצליאק, שאחת מביטוייה הוא גם הפרעות בבלוטת התריס.

 

כוכב נוסף בארה"ב צריך להודות אף הוא לצופה מושבעת שעלתה על בעיה שלו בבלוטת התריס, וכנראה הצילה את חייו. באחת התוכניות של מגיש תוכנית השיפוצים הפופולרית בארה"ב "פליפ פלופ", טארק אל מוסה בן ה-37, הבחינה ריאן ריד, אחות מוסמכת בבית חולים, בבליטה בצווארו. היא שלחה מיד מייל להפקת הסדרה בו כתבה: "זו איננה בדיחה, אני אחות מוסמכת. אני צופה בתוכניתך 'פליפ פלופ' והבחנתי בבלוטה גדולה מעל בלוטת התריס. אתה חייב לגשת ולהידבק".

 

אל מוסה הקשיב לצופה המסורה, פנה לרופא ששלח אותו לאבחון. לאחר סדרת בדיקות הוא הופנה לביופסיה שאישרה כי הגוש הבולט הוא סרטן בלוטת התריס. ביוני 2013 אל מוסה החל בטיפולים כימותרפיים והקרנות, ולבסוף הבריא.

 

אור על העור

אם התור שלכם לרופא העור נקבע לעוד כמה חודשים, תמונה לפעמים עשויה להספיק: יותר ויותר מחקרים בעולם הראו שרופאי עור יכולים לאבחן במבט בתמונות, מחלות עור רבות, ואפילו חשד לסרטן העור.

 

מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני JAMA Dermatology ושבחן חשד למחלות עור אצל 50 מטופלים, מצא כי האבחון שבוצע דרך תמונות, היה מדויק ב-90 אחוזים, בהשוואה לאבחון כשהמטופלים הגיעו למרפאה.

 

הנגע המדאיג ביותר הוא כמובן סרטן העור, המחלה הממאירה השכיחה ביותר בישראל בה לוקים מדי שנה אלפי ישראלים, מאות מהם בסוג הממאיר והקטלני – מלנומה. הנגעים החשודים, מופיעים כשומה שאינה סימטרית, בעלת שוליים לא ברורים, הצבע כהה ומורכב לרוב ממספר גוונים כמו חום, שחור ורוד וכחול, והוא עשוי לדמם.

 

  ( )

 

אל תגזימו: נזקי הסלפי

אבל גם יותר מדי סלפי, עשוי כשלעצמו לגרום לנזקים. לאחרונה מדווחים אורתופדים בארה"ב על תופעה חדשה של נזקים למרפק היד כתוצאה מריבוי צילומי תמונות סלפי. ככל הנראה נוצר עומס על מפרקי הכתף המרפק ושורש כף היד, מה שהוביל לאבחנות רבות של דלקות וכאבים בקרב משתמשים רבים.

 

מחקרים אחרים הראו שריבוי צילומי סלפי עלול להצביע גם על בעיות נפשיות. באחד המחקרים שפורסם בכתב העת Psychosocial Research, חוקרים העריכו את הרגלי החיים של 300 סטודנטים בני 21 עד 24 שנים, ובדקו באיזו תדירות הם מעלים לרשת תמונות עצמיות, לצד סימנים להתנהגות אגואיסטית, נרקסיסטית או בדידות.

 

החוקרים מצאו שאלה שאובססיביים בצילומי הסלפי חשו שחייהם האישיים והיחסים הבין אישיים שלהם פגומים. החוקרים הוסיפו כי הם עשויים לסבול מבדידות וזקוקים, מה שנראה למעשה טריוויאלי - להרבה תשומת לב.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כמה זה יותר מדי סלפי?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים