שתף קטע נבחר

טרנד דיאטטי או שיטה רפואית יעילה? טיפול תרופתי להורדה במשקל

אם ניסיתם אינספור דיאטות ולאחר תקופה מסוימת חזרתם למשקל הקודם, בוודאי תהיתם מדוע. שיטות שונות להרזיה מתבססות על גריעה קלורית, שעלולה לאורך זמן לשבש את מנגנוני השובע והרעב ולהקשות על ירידה במשקל. מטרת הטיפול התרופתי בהשמנה היא לאזן את המנגנונים הפיזיולוגיים וכך לתרום לירידה מבוקרת ומאוזנת במשקל שתישמר לאורך זמן. איך זה עובד והאם התרופות לבדן מספקות? ד"ר רק שאלה – המומחה מסביר

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד

 

כמו אופנה, גם דיאטות מתבססות פעמים רבות על טרנדים חולפים. עם זאת, לא כל דיאטת טרנד לירידה במשקל משלבת תזונה נכונה. יתרה מכך, חלק גדול מהדיאטות עלולות שלא להועיל לירידה משקל ולעיתים אף להזיק לבריאות.

  

הערך האנרגטי של המזון נמדד בקלוריות. במצב תקין, הקלוריות משמשות את הגוף לשם הפקת ארגיה לפעילות המערכות השונות. כאשר הצריכה הקלורית עולה על ההוצאה, עודפי הקלוריות נאגרים ברקמות שונות בגוף בצורת שומן – דבר שבא לידי ביטוי בעודף משקל. רוב שיטות הדיאטה מבוססות על הפחתת הצריכה הקלורית באמצעות הימנעות מקבוצת מזון מסוימת. שיטות אלה, "מלמדות" את הגוף לצרוך פחות קלוריות במנוחה וכך יכולות לתרום לירידה במשקל.

 

צפו ברופא מסביר:

 

 

 

מדוע דיאטות רבות נכשלות?

כאמור, דיאטות מבוססות לרוב על גריעה קלורית, זאת באמצעות הימנעות מקבוצות מזון וממאכלים שונים. דיאטות אלה "מלמדות" את הגוף לצרוך כמות מינימלית של קלוריות במנוחה (נתון הניתן למדידה באמצעות מכשיר BMR) וכך תורמות לירידה במשקל.

 

עם זאת, לאורך זמן הגוף לומד לצרוך פחות קלוריות במנוחה כללית והמשמעות היא שהוא צריך פחות ופחות קלוריות כדי לרדת במשקל. כך שהדיאטות הופכות קשות יותר ויותר לביצוע, ומובילות לשיבוש במנגנוני הרעב והשובע של הגוף ולפגיעה במאזן האנרגטי. שיבוש זה, בשילוב עם צריכה קלורית נמוכה, אינו מאפשר למטופל להגיע לתחושת שובע לאורך זמן והוא עלול להוביל לכישלון הדיאטה ואף לעלייה במשקל.

 

הלכה למעשה, כ- 80% מאלו אשר התנסו בשיטות השונות לירידה במשקל חזרו למשקלם הקודם לאחר תקופת זמן מסוימת. הסיבה לכך היא שהשמנה נובעת מגורמים שונים ומגוונים, איתם לא תמיד פשוט להתמודד באמצעות דיאטה בלבד.

  

כיצד הטיפול התרופתי מסייע לירידה במשקל?

כאמור, השמנה נובעת מגורמים שונים, החל מגנטיקה, דרך תיעוש-יתר של המזון ועד לאורח החיים המודרני, שהרגיל אותנו לאורח חיים ישבני ופחות פעיל גופנית.

 

בשנים האחרונות, בזכות התקדמות המחקר בתחום הטיפול בהשמנה, ישנה הבנה עמוקה יותר של המנגנונים במוח האחראים על השובע והרעב וכיום כבר ידוע שאחת שאחד הגורמים המובילים להשמנה הוא שיבוש האיזון בין מנגנונים אלה. בקרב אלו הסובלים מפגיעה במנגנוני השובע והרעב, הפחתת ה-BMR עלולה שלא להועיל ואף ליצור בעיה כפולה: המטופל ימשיך להיות רעב באופן תמידי ולא יצליח להגיע לשובע.

 

על כן, במקרים מסוימים הטיפול בהשמנה מערב גם תרופות הניתנות על ידי גורם רפואי מוסמך.

 

קיימות לשימוש מספר תרופות מרשם לטיפול בהשמנה. מטרת הטיפול התרופתי היא לאפשר למטופל לרדת במשקל באופן מבוקר ואפקטיבי, וזאת על ידי איזון מנגנוני הרעב והשובע במוח וכן השפעה על פעילות פירוק המזון בקיבה. חלק מהתרופות נועדו לשימוש קבוע וחלקן מוגבלות בזמן.

 

הטיפול התרופתי מותאם אישית לכל מטופל, בהתייחס למנגנון הפיזיולוגי שהוביל להשמנה, להיסטוריה הרפואית, למחלות רקע, לתרופות הניטלות בשגרה ולאורח חייו. בדומה לכל טיפול רפואי, גם תרופות אלו ניתנות על ידי רופא המתמחה בטיפול בהשמנה ותחת ליווי ופיקוח מקצועי.

  

האם הטיפול התרופתי לבדו מספיק?

הטיפול התרופתי אמנם מסייע באיזון מנגנוני השובע והרעב, אך חשוב לשלבו גם עם טיפול תזונתי בהדרכת דיאטנ/ית קליני/ת. תזונה נכונה ומאוזנת מהווה את אבן היסוד של הטיפול בהשמנת יתר והיא זו אשר מאפשרת לשמור על משקל היעד לאורך זמן. כאשר מתבצע במקביל לטיפול התרופתי, הטיפול התזונתי מסייע בהקניית הרגלי תזונה בריאים ובשמירה על תוצאות הטיפול גם בטווח הרחוק.

 

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים