שתף קטע נבחר

האם תרופות לירידה במשקל בטוחות לשימוש?

מהם המנגנונים עליהן משפיעות התרופות לטיפול בהשמנה, מי נחשב למועמד מתאים לטיפול התרופתי ומדוע חשוב לנטול את התרופות תחת פיקוח ומעקב רפואי צמוד? ד"ר רק שאלה – המומחה מסביר

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד

 

למרות שרבים מאתנו סבורים כי הרגלי חיים לא בריאים הם הגורם היחיד להשמנה, ארגוני בריאות שונים, בהם גם ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO), מתייחסים להשמנה כאל מחלה של ממש הנובעת ממכלול של גורמים – נשלטים ובלתי נשלטים.

 

מחקרים רבים מראים כי תזונה לא בריאה, הכוללת צריכת אוכל מתועש ומעובד, והיעדר פעילות גופנית עלולים אמנם לתרום להשמנה, אך לעיתים המקור לעודף המשקל נעוץ גם במאפיינים בלתי נשלטים, בהם גנטיקה ומחלות רקע שונות.

 

בזכות התקדמות המחקר בתחום הטיפול בהשמנה ישנה הבנה עמוקה יותר של הסיבות להתפתחותה, וכיום ידוע שאחת העיקריות שבהן היא שיבוש האיזון בין מנגנוני הרעב והשובע במוח. שיבוש זה מצריך לעיתים התערבות תרופתית לטיפול במחלה. תרופות המרשם לטיפול בהשמנה משפיעות על מנגנונים אלה ומאזנות אותם, וכך תורמות לירידה במשקל.

 

צפו ברופא מסביר:

 

 

מהם המנגנונים עליהם משפיעות התרופות לטיפול בהשמנת יתר?

בשנים האחרונות, בזכות התקדמות המחקר בתחום הטיפול בהשמנה, ישנה הבנה עמוקה יותר של המנגנונים המוחיים אשר אמונים על תחושת הרעב והשובע. הבנה זו הובילה לפיתוחן של תרופות מרשם שונות לטיפול בהשמנה. כיום, קיימות מספר תרופות, כולן מאושרות לשימוש על ידי ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) ועל ידי משרד הבריאות הישראלי. מטרתן היא לסייע באיזון מנגנונים אלו. תרופות אלו הוכחו במחקרים קליניים כיעילות ובטוחות לשימוש. חלק מהתרופות פועלות על מנגנון הרעב והשובע במוח, בעוד שאחרות פועלות על פירוק השומן מהמזון בקיבה.

 

מי מתאים לטיפול תרופתי בהשמנה?

קנה המידה האובייקטיבי ביותר כיום לבדיקת השמנה הוא מדד מסת הגוף (BMI) מדד זה מתייחס ליחס שבין משקל הגוף לגובה, ובאמצעותו ניתן לקבוע אם משקלו של אדם תקין, או שמא הוא סובל מעודף או תת משקל. ציון BMI תקין, אשר מרמז על משקל גוף בריא, מצוי לרוב בטווח שבין 18.5-24.9.

 

על פי ההתוויות לטיפול תרופתי בהשמנה, אנשים בעלי BMI גבוה מ- 27 עם גורם סיכון אחד לפחות (לרבות יתר לחץ דם ,טרום סוכרת, סוכרת, היפרליפידמיה), או אלו בעלי BMI 30 ומעלה ללא גורמי סיכון, נחשבים כעומדים בקריטריונים לטיפול התרופתי. קיימות מספר תרופות לטיפול בהשמנה בהתוויות גיל שונות, אך כולן מיועדות למבוגרים ומתבגרים מגיל 16 ומעלה. במצבים מסוימים, תרופות אלה משמשות כקו הטיפול הראשון במחלת ההשמנה ולעיתים הן אף מהוות כלי הכרחי למניעת החמרתה ולהתפתחות מחלות נוספות כתוצאה ממנה.

  

אילו תופעות לוואי עלולות להתפתח כתוצאה מהטיפול התרופתי?

לכל תרופה יש יעילות שונה ופרופיל בטיחות שונה, ובהתאם משתנות תופעות הלוואי. תופעות הלוואי השכיחות הן בעיקר גסטרואינטסטינליות (תופעות הקשורות במערכת העיכול), ויכולות לכלול כאבי בטן, שלשולים, עצירויות, בחילות והקאות. בנוסף, חלק מהתרופות עלולות להוביל לירידה בערנות ולכאבי ראש.

יש לציין כי לא כל הנוטלים תרופות אלה יחוו תופעות לוואי, וההשפעה היא אינדיבידואלית. עם זאת, פיקוח ומעקב רפואי אישי למטופל אשר נוטל תרופות לטיפול בהשמנה חיוני לעין ערוך. התאמה אישית של הטיפול התרופתי על ידי רופא מנוסה המומחה בטיפול בהשמנה, תוך התייחסות למנגנון הפיזיולוגי אשר הוביל להשמנה, למצבו הרפואי והפיזי של המטופל, להיסטוריה הרפואית, למחלות רקע וכן גם לתרופות הנלקחות בשגרה, מסייעת באופן משמעותי למיתון ואף למניעת תופעות הלוואי.

 

הליווי הרפואי כולל הנחיות קבועות ומדויקות למטופל לצורך הסתגלות קלה יותר, טיפול ומניעת מגוון תופעות לוואי בזמן אמת (דבר המקטין משמעותית את אחוזי הנשירה מהטיפול), שינוי מינונים בהתאם לצורך האישי מהטיפול להשגת תוצאות מקסימליות, ושילובים בין תרופות - להעלאת האפקטיביות של הטיפול ולמיקסום תוצאות הטיפול. הבקרה הקבועה על התהליך וניטור הבעיות השונות בזמן אמת, מגבירים את בטיחות השימוש בתרופה.

  

מהו טווח השפעת התרופות?

יעילות הטיפול התרופתי משתנה בהתאם לסוג התרופה: חלק מהתרופות מיועדות לשימוש קצר טווח, בעוד שאחרות מהוות טיפול ארוך טווח. במקרים מסוימים אף ישולבו מספר תרופות שונות לשיפור התוצאות.

 

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים