שתף קטע נבחר

קושי בהשגת חיסוני שפעת: 30 אלף מנות בדרך לארץ, מאמצים להשיג עוד 50 אלף

המחסור העולמי בחיסונים מקשה על ישראל לייבא חיסוני שפעת נוספים. נכון להבוקר הוזמנו 30 אלף מנות שיגיעו בתוך כשבועיים. מאמצים להשיג עוד 60 אלף מנות מהיצרנית הצרפתית "סאנופי". בינתיים, בישראל נותרו עשרות אלפים בודדים של חיסונים

ישראל במאמצים קדחתניים להשגת חיסוני שפעת נוספים: המחסור העולמי בתרכיבי החיסון הוביל לכך שקיים קושי רב לרכוש מנות נוספות לישראל. ל-ynet נודע כי נכון להבוקר (ב') הצליחה היבואנית להשיג 30 אלף מנות שצפויות להגיע לישראל בתוך שבועיים.

 

במקביל, נעשים מאמצים קדחתניים מול יצרנית חיסוני השפעת העקרית בעולם, חברת סאנופי הצרפתית, לרכוש 50 אלף מנות חיסון נוספות. בתוך כך, ביקשה ישראל מסאנופי לנסות ולהשיג כמות של 60 אלף מנות נוספות, ייתכן ממנות שנותרו במדינות שכנות.

 

נכון להבוקר (ב'), נותרו כמה אלפי מנות חיסון בחלק ממרפאות הקופות. זאת לאחר ש-1.8 מיליון ישראלים כבר התחסנו לשפעת, שהם כ-20% מאוכלוסיית המדינה. עם זאת, מעל 50% מאלה המוגדרים באוכלוסיית הסיכון, ובהם תינוקות, קשישים, נשים הרות ואלה הסובלים ממחלות חסר חיסוני – טרם חוסנו.

 

"גם אם נרצה, לא נוכל לחסן את כל האוכלוסייה": צפו בריאיון באולפן ynet

 

קיראו עוד:

מחסור עולמי בחיסוני שפעת: כ-100 אלף מנות בדרך לישראל

שפעת החזירים חוזרת: מה כל כך מסוכן בה?

במערכת הבריאות מתריעים: "מעולם לא ראינו שפעת כל כך אגרסיבית"

 

בבתי החולים אושפזו עד כה מעל 100 איש במצב קשה, כשהם סובלים מתסמיני השפעת. 11איש מתו מהמחלה בחודשיים האחרונים. במרפאות הקופות נרשם עומס כבד מאוד של פניות, והתפוסה במחלקות הפנימיות במרבית בתי החולים עומדת על למעלה מ-110 אחוזים.

 

במשרד הבריאות מעריכים שחופשת החנוכה תוביל להקלה בשיעור התחלואה, שכן מרבית ההדבקה הראשונית מתבצעת בקרב ילדים בגילאי גן ובית ספר, הנושאים עליהם את הנגיפים ומדביקים לרוב את ההורים ושאר בני משפחתם. עם זאת מרבית התחלואה צפוייה לקראת סוף ינואר ותחילת פברואר 2020.

 

מדוע לא הזמינה ישראל מראש מספר גדול של חיסונים?

קופות החולים מזמינות חיסונים בהתאם לממוצע ההתחסנות של המבוטחים בשנים קודמות, שאליו מתווסף מספר "רזרבי" שמזמינה הקופה. השנה, עקב מקרי התחלואה והתמותה הקשים, כמות הישראלים שניגשו להתחסן בשבוע האחרון עלה משמעותית והפתיע את קופות החולים. בקופות לא ציפו להיענות גבוהה כזו, שגררה גם מחסור.

 

האם נשארו חיסונים כעת?

בקופות נותרה כמות מצומצמת מאוד של חיסונים: בקופת החולים מכבי נותרו פחות מ-20 אלף חיסונים, בזמן שעד כה התחסנו 488,850 איש. בקופת החולים לאומית ומאוחדת נותרו כמה אלפים, ובקופת החולים כללית נותרו 15 אלף חיסונים, כשעד כה חוסנו מעל מיליון מבוטחים.

 

האם אפשר לרכוש חיסון באופן פרטי?

חברת שמר החיפאית מאפשרת לקבוצות גדולות לקבל חיסון נגד שפעת באופן פרטי, הניתן על ידי אחות החברה בחיפה בהזמנה מראש. עלות החיסון כ-110 שקלים. לא ניתן להשיג את החיסון בבתי מרקחת או ברשתות הפארם באופן פרטי, וגם לא במרפאות מטיילים.

 

אם יש מחסור עולמי, מדוע לא מייצרים מהר חיסונים נוספים?

קו הייצור של חיסוני שפעת אורך שבועות ולעיתים גם חודשים. את התהליך, מבצעות יצרניות החיסונים בתוך ביצי תרנגולות מיוחדות, שנוקו היטב עם חומרי חיטוי ואליהן מוזרקים נגיפי השפעת. מיליוני הביצים המופרות הללו מודגרות למספר ימים כדי שהנגיפים יוכלו להתרבות בתוכן.

 

אחר כך, נאסף נוזל הביצה העתיר בנגיפי שפעת החזירים, ועובר תהליכים מעבדתיים הפוגמים ביכולת הנגיף לגרום למחלה. מה שכן נותר מהנגיף הוא מקטעים של החומר התורשתי שלו, ה-RNA. כך, כשיוזרק החומר החלבוני מהנגיף המעובד הזה לגוף, הוא לא יגרום למחלה, והגוף שלנו מצידו יזהה אותו כנגיף שפעת חזירים וייצור נגדו נוגדנים, שיגנו עלינו מפני המחלה.

 

תהליך ייצור החיסון הזה, המתבצע בביצי תרנגולות, אורך זמן רב מאחר שמספרן של ביצי התרנגולות המופרות הוא מוגבל, כמו גם מספר הנגיפים שניתן לתרבת בכל ביצה. מסיבה זו, ואם לוקחים בחשבון את הדרישה העצומה ברחבי העולם למיליוני מנות חיסון בשל המגיפה המתפשטת, קצב הייצור מול הדרישה הופך לבלתי אפשרי.

 

וירוס שפעת החזירים (וירוס שפעת החזירים)
חוזר ואלים: וירוס שפעת החזירים(וירוס שפעת החזירים)

 

מדוע לא הוזמנו החיסונים כבר בתחילת השבוע, כשנודע על המחסור?

באירופה ובארה"ב, שם מצויות יצרניות החיסונים, חגגו את חג המולד ועימו גשר ארוך של חופשות, שנמשך עד לחגיגות השנה האזרחית החדשה. על כן בימים אלה קשה לברר כמה חיסונים נותרו לרכישה. מחר, עם חידוש חלקי של העבודה בחו"ל, יושלם הליך הרכישה של כמה עשרות אלפי תרכיבים שנותרו. אלה צפויים להגיע לישראל במהלך ינואר.

 

התינוק שלי קיבל חלק ראשון של החיסון, האם נשאר לו חלק ב'?

קופות החולים אמורות לשמור חיסונים לתינוקות הניתנים בשתי מנות, כך שאם תינוק קיבל מנה אחת, נשמרה לו במרפאה גם המנה השנייה.

 

לא חוסנתי ואני עומד לצאת לחו"ל ומפחד. מה לעשות?

כרגע אין פתרון. אם מופיעים תסמיני שפעת, יש לפנות לבדיקת רופא.

 

אני חושש שנדבקתי בשפעת. האם יש בדיקה לכך?

במקרה של חשד לשפעת, ניתן לבצע במרפאת קופת החולים בדיקה לאיתור נגיפי שפעת. בנוסף, ניתן לרכוש ערכה ביתית לאבחון שפעת הנמכרת בחלק מרשתות הפארם.

 

 

האם יש צורך במתן אנטיביוטיקה במקרה של שפעת?

אנטיביוטיקה פועלת אך ורק על חיידקים, בעוד ששפעת נגרמת על ידי נגיפים. עם זאת, קיימות שלוש תרופות לשפעת שאותן ניתן לקבל בתחילת המחלה. השכיחה מביניהן ניתנת בכדורים ונקראת טמיפלו.

 

תרופה זו, המעכבת את שכפול הנגיף, ניתנת כאמור בתחילת המחלה, אם הרופא התרשם כי אכן קיים חשד סביר לשפעת במטופל השייך לקבוצות הסיכון: ילדים מתחת לגיל שש, קשישים ונשים בהריון.

 

מתי יש לפנות לרופא?

במצב של חום שנמשך מעל חמישה ימים

כאשר ישנן הקאות מרובות בכל נסיון שתייה

בכל מצב של קוצר נשימה המתבטא בכיחלון בשפתיים או נשימת יתר (בתינוקות מעל 50 נשימות בדקה, בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה)

בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור, שאינה נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור

כשמתרחשת ירידה במצב ההכרה, בלבול, חוסר יציבות בהליכה או חוסר תחושה בחלק כלשהו בגוף או בפנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
תוך שבועיים: הגעה של עוד חיסונים לארץ
צילום: גיל יוחנן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים