שתף קטע נבחר
צילום: טל שחר , דובורת מדא

סכנת הידבקות: חולי הקורונה אושפזו במחלקות הפנימיות

בהוראת משרד הבריאות מאושפזים חולי הקורונה בחדרים מיוחדים בבתי החולים. אבל במקום לרכז אותם במתחם מבודד, הם ממוקמים במחלקות הפנימיות, ליד מיטותיהם של מאות קשישים הפגיעים ביותר לנגיף. מנהל בית חולים: "הכריחו אותנו להכניס חולה קל למחלקה, טעות הכי קטנה וזה מתפשט". משרד הבריאות: "אם מקפידים על הכללים, שומרים על החולים ועל הצוות"

בימים האחרונים, עם התרבות מקרי ההדבקה, מאושפזים חולי קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ. כדי למנוע את התפשטות הנגיף הורה משרד הבריאות לאשפז את נשאי הווירוס בחדרים בעלי לחץ שלילי, שהאוויר המצוי בהם אינו יוצא החוצה. אולם כעת מתברר שרוב החדרים הללו מצויים דווקא במחלקות הפנימיות, בהן מאושפזים קשישים הסובלים ממחלות רבות ונמצאים בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר, ואף עלולים למות כתוצאה מהידבקות בנגיף.

  

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

בני משפחה של חולים במחלקה פנימית באחד מבתי החולים במרכז נדהמו אתמול לגלות כי למחלקה בה מאושפז אביהם הקשיש הוכנס גם חולה ממוגן החשוד כחולה קורונה. החולה אושפז בחדר מבודד בכניסה למחלקה.

  

  (צילום: שאול גולן)
באותה מחלקה. חולי קורונה ומאושפזים בפנימיות(צילום: שאול גולן)

 

"מרגע שהוכנס לחדר כוחות העזר מסתובבים במחלקה במסכות", מספר בנו של החולה. "ננקטו צעדי זהירות, אבל בפועל אותם צוותים רפואיים וסיעודיים שמטפלים בו מטפלים גם בחולים הרגילים. חולה אחרת אושפזה בבידוד, אבל נמצאה משוטטת במסדרונות המחלקה. היא הוכנסה לחדרה רק אחרי צעקות ואיומים בהזמנת אנשי ביטחון".

  

בן משפחה אחר במחלקה בה אושפז חולה קורונה הוסיף: "אבי קשיש וחולה מורכב. ללא קשר לחששות שליוו אותו מרגע הכניסה לבית החולים היומיים האחרונים היו קשים במיוחד, והכניסו אותו לחרדות וחששות כבדים על שלא ייצא מהמחלקה חי בגלל חולי הקורונה שנמצאים בה. הוא פוחד, ואני לא מוצא את המילים להרגיע אותו".

  

מנהלי בתי החולים, שנדרשו לאשפז חולים בקורונה במחלקות הפנימיות, התנגדו להחלטת משרד הבריאות. "הכריחו אותנו להכניס חולה שמצבו קל מאוד והוא לא סובל משום תסמינים למחלקה כזו, שבה מאושפזים החולים הכי קשים", כועס אחד מהם. "עם כל הבידוד - הדבקה תמיד יכולה לקרות. טעות הכי קטנה, אחות שיוצאת וניגשת לחולה אחר, וזה מתפשט כמו אש. מה נגיד למשפחות של חולים קשישים שיידבקו אצלנו בקורונה? משרד הבריאות היה צריך להשאיר חולים כאלה במעקב טלפוני בבית ולא לסכן מאושפזים קשישים".

 

 

 

מנהל בית חולים אחר הוסיף: "התנגדנו בתוקף לאשפז חולי קורונה בפנימיות, אבל משרד הבריאות כופף לנו את היד. המדינה השקיעה מיליונים במתחם של שיבא. אמרו שניתן לאשפז שם עד מאה חולים. איך יכול להיות שבפועל המדינה החליטה לחלק את חולי הקורונה בין כל בתי החולים ולסכן מאות חולים קשים, במקום לרכז אותם במקום אחד?".

  

מנגד, מנהל איכילוב, פרופ' רוני גמזו, לא הסכים עם הביקורת. "על פי ההגדרות המחמירות ביותר של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב יש לאשפז חולי קורונה בחדר עם לחץ אוויר שלילי ומבואה", הסביר. "כל חולי הקורונה בישראל מאושפזים כעת בתנאים כאלה, חלקם עם צוות ייעודי שעובד רק איתם. אני חושב שלא צריך להתרגש מחולה שנמצא בתנאים כאלה בתוך מחלקה פנימית, שבה מאושפזים גם חולי שחפת ומחלות מידבקות אחרות. חייבים לתרגל את בתי החולים בטיפול בחולי קורונה, כדי שהצוותים לא יחששו".

  

אבל לא רק במחלקות הפנימיות הביעו אתמול חשש. גם בחדרי המיון הובעה דאגה גדולה מכך שהנגיף התחיל, ככל הנראה, לעבור בין אנשים בקהילה. שלשום הגיע נהג מד"א שחלה בקורונה למיון בילינסון (חולה מספר 29) וגרם לבידודם של שמונה אנשי צוות שנחשפו אליו.

  

"בהנחה שהנגיף אמנם מסתובב בקהילה וכבר אין קבוצות סיכון מיוחדות שצריך להיזהר מפניהן, צוותי חדרי המיון חייבים להיות ממוגנים היטב מפני הדבקה", הדגיש רופא בכיר במיון במרכז. "עדיין לא הונחינו איך להתמגן כמו שצריך מול כמויות החולים הגדולות שצפויות להגיע. אם לא יטפלו בנושא הזה, לא יישארו רופאים ואחיות בחדרי המיון, כי כולם יהיו בבידוד".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חדרי לחץ אוויר שלילי הם החדרים הבטוחים ביותר לאשפוז חולים במחלות מידבקות, בהן קורונה. אם מקפידים על כללי הטיפול בהם - הם מגינים ביעילות על החולים האחרים ועל הצוות".

 

מה ידוע עד כה על הנגיף:

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
מחוץ למחלקות הפנימיות
צילום: שאול גולן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים