שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

צפו: החפצים שהכי מסוכנים להדבקה בקורונה

משרד הבריאות הידק את הסגר על ישראל, אבל זה לא מספיק. המגע שלכם במשטחים, ואפילו בשטרות הכסף עלול להמשיך ולהדביק בקורונה. אלה החפצים המזוהמים ביותר, וכך תימנעו מלהידבק מהם בנגיף ובמזהמים אחרים

  

 

משרד הבריאות משקיע מאמצים גדולים בסגר במטרה, להפחית את הסיכון להדבקה מאדם לאדם, אבל זה ממש לא מספיק: יותר ויותר עדויות מוכיחות שהנגיף הקטלני שורד על משטחים עד ימים, ויכול להמשיך ולהדביק, פשוט – כי אנחנו לא מחטאים אותם.

  

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

סקירות בספרות הרפואית הראו כי נגיף הקורונה שורד זמן רב על משטחים. אחת הסקירות האחרונות הראתה כי ניתן לאתר את הווירוס עד שלוש שעות מאוחר יותר באוויר, עד ארבע שעות על נחושת, עד 24 שעות על קרטון ועד שלושה ימים על פלסטיק ופלדת אל חלד. תוצאות דומות התקבלו מבדיקות שנעשו על נגיף הקורונה שגרם להתפרצות SARS בשנת 2003.

 

על סמך מחקרים קודמים שבדקו זיהומים בחפצים שכיחים, אספנו את הפופולריים שבהם, ואיך כדאי לכם לנהוג בהם כדי להפחית את הסיכון להדבקה:

  

לחטא פעם ביום. מכשיר סלולרי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לחטא פעם ביום. מכשיר סלולרי(צילום: shutterstock)

 

סלולרי

הסלולריים שלנו יכולים לצבור כמויות נגיפים גדולות. אנחנו לוקחים אותם לכל מקום, ביד, כולל ברחוב, ומניחים אותם על כל מיני משטחים - בחוץ ובבית. והכל נתפס בהם. לכן יש לחטא את המכשיר מעת לעת.

 

כמה פעמים? תלוי בהתנהלות. אם נשארת בבית והנייד איתך, מספיק פעם ביום. אם הסתובבת במקומות בהם אנשים נוספים, הנחת אותו במקומות שונים, או נגעת בו ביד אחרי מגע עם משטחים אחרים ולא חיטאת ידיים, אז כדאי להעביר ניגוב מדי פעם.

 

אשר לאופן החיטוי, יש להסיר את הכיסוי מהסלולרי, לחטא את הטלפון עצמו משני צדדיו ואת כיסוי המגן. ולחזור על החיטוי מעת לעת.

 

ידיות ומעקים

מחקרים רבים בעבר כבר הראו שידיות דלתות הם אחד המשטחים המזוהמים ביותר בסביבה. גם משרד הבריאות הישראלי הזהיר שידיות עלולות להגביר את סיכון ההדבקה בקורונה. ולא מדובר רק בידיות חדרי שירותים, אלא בכל דלת אפשרית, גם אלה סטטיות שאין להניע אותן כלפי מטה כדי לפתוח את הדלת.

 

כדי להפחית את סיכון ההדבקה, מומלץ לפתוח את הדלת באמצעות ממחטה או מגבון. אם אין ברשותכם כזה, פתחו את הידית באמצעות המרפק. אותו הדין לגבי מעקה דרגנוע או אחר – השתדלו שלא לגעת, ואם נגעתם חטאו את הידיים אחר כך

 

  ( )

לחצנים, מתגים, שלט רחוק וכספומט

לא תאמינו כמה ידיים עברו על לחצני מעלית, מתגי חשמל ותאורה, לחצני קוד אינטרקום וקודי כניסה אחרים עלולים להכיל כמויות עצומות של חיידקים, וגם של נגיף הקורונה. גם כאן, עדיף להשתמש במגבון טישיו לצורך הלחיצה. אם זה לא אפשרי, חטאו את הידיים לאחר המגע, וכמובן – אל תגעו באף אזור בפנים.

 

משאבות תדלוק

תדלוק הרכב מתבצע לרוב במהירות, כשמכוניות אחרות ממתינות עד שתפנו את העמדה. לכן קשה לחשוב אינטואיטיבית על המגע עם ידית התדלוק. אבל גם היא עברה ידיים רבות לפניכם, ועלולה להדביק אתכם או להעביר את הנגיף הלאה. גם כאן, עדיף לחצוץ בין כף היד לידית באמצעות טישיו, או לחטא את הידיים לאחר התדלוק.

 

מקלדת ועכבר

אם המחשב שלכם במשרד אינו משמש רק אתכם, או שאתם קופאים במשמרת, אתם בסיכון גבוה להדבקה. כמו משטחים אחרים, גם המקלדות והעכבר מכילים מזהמים רבים, ועלולים פוטנציאלית להכיל גם את נגיף הקורונה. לפני תחילת העבודה, העבירו מגבון חיטוי, ולפני תחילת העבודה חטאו גם את הידיים שלכם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
לא לגעת במשטחים
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים