שתף קטע נבחר

חולי סוכרת: כך תשמרו על בריאותכם בזמן הקורונה

חולי סוכרת צריכים לשמור על איזון הסוכר וגם להיזהר לא שלא להידבק בקורונה. רופאה בכירה עונה על השאלות שעשויות להטריד כל חולה סוכרת - כך תשמרו על בריאותכם

בשיתוף אסטרהזניקה

 

מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי JAMA והתבסס על הנתונים של המרכז הסיני לחקר מחלות ומניעתן בדק נתונים של 44.5 אלף חולים שאומתו כחולים בקורונה (19-COVID). על פי הממצאים, כ-81% מהחולים היו עם מחלה קלה, 14% מהחולים היו עם מחלה בינונית או קשה ו-5% מהחולים היו במצב קריטי – סבלו מאי ספיקה נשימתית, כשל רב מערכתי וכדומה. מבין כלל החולים במצב הקריטי נמצאו שיעורים גבוהים של מטופלים שסבלו ממחלות רקע – בעיקר מחלות לב, סוכרת, מחלת ריאות וסרטן.

 

במחקר נוסף שפורסם בכתב העת The Lancet נבדקו 191 חולים משני בתי חולים בסין. 137 מהחולים סבלו ממחלה קלה והשתחררו מבית החולים ו-54 מהם סבלו ממחלה קשה ונפטרו כתוצאה מהנגיף. על פי הממצאים, מבין כלל מקרי התחלואה הקשים 30% מהחולים סבלו מלחץ דם גבוה, 19% סבלו מסוכרת ו-8% סבלו ממחלות לב וכלי דם.

 

קיראו עוד על שמירה על הבריאות לחולי סוכרת

 

חולי סוכרת שנדבקים בקורונה חשופים יותר לסיבוכים קשים של הווירוס. ממחקרים קודמים אנו יודעים שאנשים הסובלים ממחלת הסוכרת נמצאים בסיכון גדול יותר לסיבוכים שונים כתוצאה מהידבקות ממחלות זיהומית, אפילו משפעת. קבוצת החולים הזו, אומנם אינה נדבקת בשיעור גבוה יותר משאר האוכלוסייה, אבל כשחולה סוכרת נדבק במחלה זיהומית הוא נמצא בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לסבול מסיבוכים של המחלה ואין הבדל בין חולים בסוכרת מסוג 1 לחולים מסוכרת מסוג 2.

 

ככל שחולה הסוכרת מבוגר יותר וככל שהוא סובל מסיבוכי סוכרת ומחלות רקע נוספות, כך עולה הסיכון שלו לסבול מסיבוכי קורונה. לכן צריך לעשות כל מאמץ להימנע מהידבקות וליישם את ההמלצות משרד הבריאות. אספנו כמה שאלות מהותיות שעשויות להישאל בזמן קורונה על ידי חולי סוכרת:

 

סוכרת סוג 2 (אילוסטרציה: Shutterstock)
להגיע לרופא רק במקרים דחופים. לשמור על איזון רמות הסוכר(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

יש לי תור למרפאה, האם כדאי להגיע?

על פי הנחיות משרד הבריאות, יש להגיע למרפאה רק במקרים דחופים. כל מרפאה בכל בית חולים קובעת מהם המקרים הדחופים וישנן מרפאות שנותנות שירות באמצעות הטלפון או באמצעות אפליקציות של ייעוץ מרחוק.

 

מתי אני צריך לגשת בדחיפות לעזרה רפואית?

אם רמות הסוכר גבוהות מאוד ( מעל 250 מג/דל) או שיש אירועי היפוגליקמיה מרובים ( מתחת ל-70 מג/דל) או מופיעים תסמינים עקב רמות סוכר חריגות, כמו מתן שתן או שתיה מרובה יש לדווח או לפנות לעזרה רפואית.

 

האם צריך לשנות את מינוני התרופות לסוכרת בזמן שאני בבידוד?

מומלץ לא לשנות את מינוני התרופות בזמן הבידוד. יש לעקוב אחר רמות הסוכר יותר מאשר בימי השגרה ובמיוחד אחר תסמינים אפשריים של רמות סוכר חריגות. אם נמדדו רמות סוכר חריגות יש לפנות לייעוץ רפואי.

 

אני חולה סוכרת ועובד בעבודה חיונית, מותר לי ללכת לעבודה?

בהחלט. מומלץ להיות ממוגן עם מסכה וכפפות ולמלא את כל ההנחיות למניעת הדבקות.

 

מהם אמצעי הזהירות שצריך לנקוט כדי למנוע הדבקה בנגיף הקורונה?

מומלץ להימנע ממגע עם אנשים חולים, להימנע מלחיצת ידיים או מגע פיזי אחר, מומלץ להשתעל לתוך המרפק, לרחוץ ידיים בתכיפות (בעיקר לאחר שיעול, קינוח אף או התעטשות או כאשר חוזרים הביתה), רחיצת הידיים תעשה עם מים וסבון ובמידה ואין אפשרות אז ניתן להשתמש באלכוהול ג'ל.

 

בנוסף, יש להימנע ממגע במשטחים במקומות ציבוריים (כמו כפתור במעלית, ידיות של דלתות וכדומה) ניתן להשתמש בטישיו או בשרוול כדי לגעת במשטחים אלו. כמו כן, מומלץ לנקות בבית משטחים ציבוריים כמו שולחן-אוכל, ידיות, מפסקי חשמל, שירותים, כיורים וטלפונים ניידים.

 

אם יש במשפחתי חולה סוכרת מה ניתן לעשות כדי להגן עליו?

בני המשפחה צריכים לנהוג כאילו הם בסיכון גבוה ולקיים את כל ההנחיות כדי להגן על בן משפחתם הסוכרתי. יש לרחוץ ידיים לפני טיפול בקרוב המשפחה הסוכרתי. כמו כן צריך לנקות משטחים משותפים בבית. אם יש במשפחה אדם הדורש טיפול, עדיף שהמטפל יהיה בן משפחה קבוע בתקופה זו כדי למנוע חשיפה ליותר אנשים.

 

האם צפוי מחסור בתרופות?

אין צפי של מחסור בתרופות ואין שום צורך להימנע מליטול טיפול בגלל חשש שהתרופות ייגמרו.

 

אם יש לי חום ושיעול, מה לעשות?

במקרה של חום, שיעול או קוצר נשימה יש לפנות בטלפון לרופא המשפחה או למד״א ולקבל ייעוץ. במקרה של מחלת חום כדאי לעקוב אחר רמות הסוכר בצורה יותר קפדנית ולהתאים מינון טיפול לאחר התייעצות רפואית.

 

הסוכר מאוד עלה לי בשבוע האחרון, מה לעשות?

רמות הסוכר עלולות לעלות במצבי לחץ. הסוכר עולה גם בגלל הישיבה הממושכת בבית שכולל במרבית המקרים מיעוט בפעילות גופנית ואכילה מוגברת.

 

מה יסייע לי בשמירה על איזון הסוכרת?

להמשיך את הטיפול התרופתי הקבוע; להקפיד על אכילה רגילה ולמרות השהיה הארוכה בבית לא לוותר ולעשות הנחות; מומלץ לעשות פעילות גופנית גם בבית וגם ניתן לצאת לסיבוב במרחק של עד 100 מטרים בהתאם להנחיות משרד הבריאות – זה גם מרגיע וגם תורם לשמירה על המשקל ורמות הסוכר; לנטר באופן קבוע את רמות הסוכר; להקפיד על צריכה של מים ולהשתדל להיות רגועים – מתח וסטרס משפיעים על המצב הגופני והנפשי שלנו.

 

יש חולי קורונה בעיר שלי, האם מותר לי לצאת עם הכלב או לצאת להתעמלות?

בהחלט אפשר ואפילו מומלץ לצאת לטיול עם הכלב או פעילות גופנית אחרת, ובתנאי שמקפידים על המרחק המותר על פי הנחיות משרד הבריאות ממקום מגוריכם ונמנעים ממגע קרוב עם אנשים אחרים.

 

ד"ר שלומית קורן, מומחית באנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת יחידת סוכרת ורופאה בכירה במכון אנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי "שמיר" (אסף הרופא)

 

המועצה הישראלית לסוכרת פתחה קו ייעוץ ותמיכה ארצי ייחודי למטופלים סוכרתיים אשר יפעל ללא עלות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). הקו יפעל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-15:00 על ידי צוות רפואי שייתן מענה בכל הקשור לטיפול בסוכרת בימי הקורונה. חייגו 08-9542552

 

בשיתוף אסטרהזניקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשמור בריאות חולי סוכרת גם בזמן קורונה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים