שתף קטע נבחר

"יש סיבה לדאגה, איבדנו שליטה על שרשרת ההדבקה"

העלייה המתמשכת בתחלואה בנגיף הקורונה גורמת לצעדי סגירה מחדש ולאזהרות מומחים כי הרע עוד לפנינו אם לא נתעשת במהירות. "מספרי החולים הקשים עולים במהירות ואם לא ננקוט בצעדים, מערכות האשפוז יקרסו", אומרים המומחים ומזהירים גם מפני עלייה נוספת באירופה בשל ההקלה במגבלות

 

 

הגל השני כבר כאן: העלייה המתמדת במספר הנדבקים והמאושפזים במצב קשה, הכניסה את המדינה לסחרור. ביטולי ההקלות והחלפתן במגבלות מובילים למחאות של נפגעים מהמצב הכלכלי, אבל בכירים במערכת הבריאות מזהירים, אנחנו עלולים לאבד שליטה על המגפה. זאת בנוסף לדיווחים המתרבים מבתי החולים כי חדרי המיון מתמלאים במהירות והחשש הוא כי מערכת האשפוז תקרוס.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

באולפן ynet  מתארחים ד"ר יונתן ריק, מנהל חדר המיון במרכז הרפואי ברזילי שבאשקלון ופרופ' ליאוניד אידלמן, היו"ר היוצא של ההסתדרות הרפואית העולמית, כדי להתריע על הסכנה ולהציע פתרונות מעשיים.

 

ד"ר ריק אומר כי מערך האשפוז בסכנה וזה עוד בטרם הגיעו חולים נוספים במצב קשה. "ביום ראשון הגענו ל-400 חולים בחדר המיון בברזילי. אם המספר הזה יעלה זה גם יאתגר אותנו, אם נתחיל לראות כל יום שניים - שלושה חולים קשים, עוד שבועיים כבר לא נוכל להתגבר על זרם החולים".

 

פרופ' אידלמן מוסיף ואומר כי בוודאי שיש סיבה להיות מוטרדים. "נכון להיום אנחנו יודעים שאנחנו בעלייה. ולמרות שהמספרים עולים לדבריו, יש מקום קל לאופטימיות. "יש לנו מספיק רזרבות לחולים קשים כי מערכת הבריאות התארגנה. אבל הבעיה היא שאנשים לא מאמינים לממשלה. זה בנוסף לעובדה שאנשים התירו כל רסן ולא מקפידים על ההנחיות". 

 

הוא אומר: "הממשלה הרסה את האמון בקרב הציבור. ולא מצליחה לבנות אותו מחדש כי מה שקרה מהתחלה שהפחידו את הציבור, אבל זה לא עוזר לשמור על הציבור בזמן מגפה. אבל לא צריך להאשים את הציבור, אלא את הממשלה. גם בגל הקודם לא הייתה שום תוכנית פעולה. גם עכשיו, לא צריך לעשות סגר כללי, אלא סגר צריך להיות קצר, צריך לעשות סגר זמני לשבועיים, ואז לפתוח את זה לשבועיים, כדי להציל את הכלכלה".

 

בנוגע לבעייתיות איתור שרשרת ההדבקה, פרופ' אידלמן מסביר כי איבדנו על כך שליטה. "אנחנו מחכים ארבעה ימים עד שיש תשובה ואחר כך יש חקירה אפידמיולוגית שלוקחת עוד ארבעה ימים. צריך לחזק את המערכת הזו".

 

ד"ר ריק מוסיף ואומר כי אם לא ניקח על עצמנו אחריות אישית, אז כל המערכות שיפעילו לא יעזרו. "אני חושב לצערי שאנחנו רואים היום תוצאה של איבוד שליטה. אני חושב שאם לא נלחץ על הברקס אנחנו נראה עלייה תלולה בתמותה כמו שקרה בשבדיה".

 

ובתוך כך, ד"ר אייל לשם, מומחה למחלולת זיהומיות ויועץ לארגון הבריאות העולמי אומר כי אנחנו לא לבד, ואנחנו צפויים לראות עלייה בתחלואה גם במדינות אירופה לאחר שהחלו ההקלות בהגבלות. "העובדה הפשוטה היא שכאשר פותחים יש עלייה, זה לא אומר שלא צריך לפתוח, אבל מדינות חייבות ללמוד לחיות עם המחלה הזאת, עם אמצעי זהירות, עם שינוי תרבותי והתנהגותי", הוא מסביר.

 

צפו בדבריו של ד"ר לשם:

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
עלייה במספר הבדיקות
צילום: מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים