שתף קטע נבחר

העומס בבתי החולים: הפתרון - שחרור זקנים וחולים קלים

מרבית בתי החולים נמצאים בתפוסה מלאה ויותר, כשהמצב במחלקות הקורונה הולך ומחמיר. הפתרון למצוקת האשפוז: שחרור חולים קלים יחסית, ובהם חולים גריאטריים. "נצמצם גם פעילות של ניתוחים ונעביר צוותים למחלקות הקורונה", אמר אתמול אחד ממנהלי בתי החולים. יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "היום אנחנו בוחרים לא רק את מי להנשים או לא, אלא גם במי לטפל או לא"

בעוד מספר המאובחנים בקורונה עולה במהירות ואיתו עולה מספר החולים במצב קשה – שחצה אתמול בערב לראשונה את 300 החולים, יחד עם שבעה נפטרים ־ מנהלי בתי החולים מזהירים מפני הצורך לשחרר חולים במצב קל יחסית, כמו חולים גריאטריים, לצורך פינוי מקום לחולי קורונה.

  

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

על פי נתוני משרד הבריאות, בתי חולים רבים מתמודדים עם תפוסת יתר, במחלקות הקורונה אך גם ביתר המחלקות. כך, למשל, בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים נרשמה תפוסה של 178% במחלקת הקורונה, כשהתפוסה הכללית בבית החולים עומדת על 119%. במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) נרשמה תפוסה של 118% אחוז במחלקות הקורונה, כמו גם בשערי צדק בירושלים. בתי חולים אחרים מתקרבים ל־100 אחוזי תפוסה כלליים או שעברו אותה במעט.

 

The coronavirus wing at Sheba Medical Center Medical Center   ()
כמות מסוימת של מיטות שהצוות יכול לטפל

 

במערכת הבריאות מספרים על שחרורים מואצים ולא מסיבות רפואיות, וביתר שאת במחלקות הפנימיות, וזאת מחוסר ברירה בשל מצוקת אשפוז חמורה. "חשוב לפנות ולשחרר חולים קלים שמקומם לא בבית החולים", הסביר מנהל בית חולים גדול. "נעביר את החולים הגריאטריים למקומות אחרים". מנהל של בית חולים אחר, שמתמודד עם מצוקת מקום אדירה בעקבות פתיחת מחלקות הקורונה, אמר אף הוא שבכוונתו להוריד משמעותית את היקף הפעילות. "נצמצם פעילות גם של ניתוחים ונעביר צוותים למחלקות הקורונה", הסביר.

 

 

 

"כל בית חולים פועל בשיטה שונה, אבל בסוף ישנה כמות מסוימת של מיטות וכמות מסוימת של רופאים וצוות שיכולים לטפל", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית.

 

"ברוב בתי החולים כמו בילינסון, שיבא ומאיר – המשמעות היום היא שיש פחות מיטות במחלקות פנימיות ואז אנחנו רואים את התפוסות. כרגע בבילינסון העומסים הולכים וגדלים ומרגע לרגע מה שראינו באמצע החורף אנחנו רואים באמצע הקיץ. כשמגיעים לשיעורי תפוסה גבוהה ברור שצריך לשחרר חולים ולפעמים לפני הזמן. זה שהמחלקות הפנימיות מתמלאות זה ברור. שחרורים מוקדמים של חולים זה מצב שקורה כבר היום. אנחנו בוחרים לא רק את מי להנשים או לא, אלא גם במי לטפל או לא".

 

המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, פרופ' ארנון אפק, סיכם: "אנחנו נעשה כל מאמץ לטפל גם בחולים הרגילים כדי לא לפגוע באבחנות שעלולות להיות מאוד קריטיות לטיפול. מה שצריך לעשות ברמה הלאומית זה לפתוח כעת עוד מחלקות גריאטריות, אליהן נפנה חולים שאין צורך להמשיך ולהשאירם בבתי החולים הכלליים. בצורה כזו נוכל להתפנות לחולים שדורשים טיפול אינטנסיבי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים