שתף קטע נבחר

מותר לאכול מפירות הגינה בשנת השמיטה?

שאלה:

 

האם מותר לאכול מהפירות שצומחים לנו בגינה בשנת שמיטה? הערות: הבנתי שאסור לעבד את האדמה אבל מה עם הפרי שהעץ גם ככה נותן? לתת לפרי לנשור לבד או שאפשר לקטוף ולאכול? (מירב, נגב)

 

תשובה:

 

הפירות שגדלים מעצמם בשנת השמיטה (לא אלו שנמצאים עכשיו על העץ, אלא הפירות שמתחילים לגדול בשמיטה) מותרים באכילה לכל אחד. בעל הגינה יכול לאסוף גם הוא את הפירות ולאכלם, כמו כל אחד אחר, ואסור לו למכור אותם או להגביל את מי שרוצה לקחת אותם לעצמו. הפירות הללו אינם חייבים בתרומות ובמעשרות, אך יש לאכלם בקדושת שביעית.

 

מה היא קדושת שביעית?

התורה אמרה על פירות השביעית כך:

 

"וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה": מן המלים האלה למדו חז"ל מספר דינים:

 

'לאכלה' ולא לסחורה – אין לסחור בפירות שביעית. כאמור, גם אם בעל הפירות רשאי לקחת פירות לצורך אכילת בני ביתו, אין הוא רשאי לסחור בפירות אלו.

 

'לאכלה' ולא להפסד – אין לאבד פירות שביעית באופן ישיר, ואם הם עדיין ראויים למאכל אדם אין להשליך אותם לפח האשפה. אם הם נמאסו מאכילת אדם אך ראויים למאכל בהמה, מותר להשליך אותם לפח האשפה, כי הבהמה אינה מואסת בכך. איסור זה נכון לא רק לגבי הפירות עצמם, אלא גם לגבי שאריות, ואפילו תבשיל (כגון מרק) שיש בו מרכיבים של פירות שביעית שלא בטלים בשישים.

 

ולכן בכל בית ראוי שיהיה מיכל מיוחד שאליו משליכים את שאריות המזון שיש בו קדושת שביעית. מן הראוי שכלי זה יהיה כלי מכובד ולא פח אשפה, ואף נכון יותר לכתוב עליו את המלים 'קדושת שביעית', ולא 'פח שמיטה'. אין איסור לשטוף כלים שנדבקו בהם שאריות מזון של קדושת שביעית.

 

'לאכלה' בדרך השימוש הרגילה – אין להשתמש בפירות שביעית בדרך שאינה מקובלת. פירות שאין דרכם בבישול (אבוקדו, שסק וכו'), אסור לבשל אותם. פירות שלפעמים מבשלים (תפוחים, וכו') מותר לבשלם גם בשביעית. פירות שכרגיל אין מרסקים אותם בבלנדר, אסור לרסקם לגמרי, אבל מותר לרסקם קצת אם צורת הפרי עדיין ניכרת. ואם רגילים לרסקם לצורך תינוק – מותר.

 

פירות שרגילים לסחוט אותם (פירות הדר, תפוחים) מותר לסחוט אותם גם בשביעית, אבל יש לנהוג בשאריות הפרי בקדושת שביעית אם עדיין נשאר בקליפות מעט מהפרי.

 

אגב, היו שלמדו מן הפסוק 'והיתה שבת הארץ לכם לאכלה' שישנה מצוה לאכול פירות וירקות עם קדושת שביעית (וכך הבין הרמב"ן בהשמטה ג מספר המצוות), ולכן די מוזר לראות על אריזות את הכיתוב: "נקי מחשש טבל, ערלה ושביעית" – כאילו מדובר בשלושה איסורים...

 

לסיכום: את הפירות שיגדלו על העצים בשנת השמיטה מותר לאכול בקדושה - ויש לאפשר לכל מי שרוצה לקחת כמות לשימוש ביתי לעשות זאת. שתהיה לכולנו שנה טובה ושנזכה לקיים שמיטה כהלכתה (משיב: הרב ירון בן-דוד).


פורסם לראשונה 15/09/2007 22:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תפוז תפוזים מיץ תפוזים
צילום: shutterstock
מומלצים